V této lekci si povíme něco o velmi užitečných věcech a to řídících strukturách.
Lekce č.5
V této lekci si povíme něco o velmi užitečných věcech a to řídících strukturách.
Podmíněné příkazy
Podmíněné příkazy fungují tak že se vyhodnotí vstupní podmínka a pokud je splněna (TRUE) tak se vykoná určitá část programu.
Podmínka
Obecný zápis vypadá takto:
if
podmínka
then
begin
(podmínka splněna) příkaz;
end
else
begin
(podmínka nesplněna) příkaz;
end;
Celé to proběhne tak že se vyhodnotí
podmínka když má hodnotu TRUE tak se vykoná první příkaz a když je výsledek
podmínky FALSE tak se vykoná příkaz za slovem else
.
Všimněte si že se ;
píše pouze u
posledního end;.
Pokud je v podmíněném příkazu jenom jeden příkaz lze zapsat i bez
klíčových slov begin
a
end
:
if
podmínka then
(podmínka splněna)
příkaz
else
(podmínka nesplněna) příkaz;
V praxi by to mohlo vypadat takto:
if A<10
then
begin
mensi:=True;
end
else
begin
mensi:=False;
end;
Pokud chceme aby se nic neprovedlo
pokud podmínka není splněna můžeme příkaz else
vynechat.
Přepínač
Pokud chceme vyhodnocovat složitější příkazy je praktičtější použít přepínač. Obecný zápis vypadá takto:
case
proměnná
of
hodnota1 :
begin
příkaz1;
end;
hodnota2 : begin
příkaz2;
end;
hodnota3 :
begin
příkaz3;
end;
else
příkaz4;
end;
Funguje to tak že Delphi zjistí
jaká hodnota je uložena v proměnné a pokud e to hodnota jedna tak se vykoná
příkaz jedna pokud hodnota dvě tak se vykoná příkaz dvě atd. Pokud žádná hodnota
neodpovídá vykoná se příkaz za slovem else
.
O5 platí že pokud ¨se má např. u hodnoty jedna vykonat pouze jeden příkaz můžou
se klíčová slova begin
a
end
vynechat:
...
hodnota1 : příkaz1;
...
Příkaz
case
lze používat pouze u ordinálních datových typů.
Příklad použití:
case i of
1 : Znak:='A';
2
: Znak:='B';
3
: Znak:='C';
else
Znak:='D';
end;
Cykly
Umožňují po určitou dobu opakovat určitý počet příkazů. Dělí se na tři typy:
> s pevným počtem opakování
> s podmínkou na začátku
> s podmínkou na konci
První typ je nejjednodušší. Udává pevný počet opakování. Použití cyklu:
for
čítač := počáteční hodnota to konečná hodnota
do
begin
příkazy;
end;
Do čítače se přiřadí počáteční hodnota. Provedou se všechny příkazy a čítač se zvětší o jedna. Pokud se čítač rovná konečné hodnotě cyklus skončí.
Jestliže je příkaz jenom jeden zase
se můžou slova begin
a
end
vynechat. Příklad vypočítání rovnice
x=1+2+3 pomocí pevného cyklu:
x:=0;
for i:=1 to
3
do
x:=x+i;
Další cyklus je už o něco složitější. Není u něj předem stanoveno kolikrát se zopakuje. To znamená že se nejdřív zkontroluje podmínka pokud je True provedou se všechny příkazy v cyklu a znova vyhodnotí podmínka pokud je False tak cyklus skončí. Cyklus s podmínkou na začátku se zapisuje takto:
while
podmínka
do
begin
příkazy;
end;
Pomocí cyklu s podmínkou na začátku můžeme opět vypočítat tu samou rovnici x=1+2+3:
x:=0;
i:=1;
while i<3
do
begin
x:=x+i;
i:=i+1;
end;
Cyklus s podmínkou na konci je podobný. Akorát jak už z názvu vyplívá podmínka se bude vyhodnocovat na konci. Vypadá takto:
repeat
příkazy;
until
podmínka;
Funguje to tak že se vykonají příkazy a pak se vyhodnotí podmínka. Ale pozor tato podmínka je opačná to znamená že příkazy se znovu vykonají pokud je výsledek False. Pokud bude výsledek True podmínka skončí. Opět příklad výpočtu rovnice x=1+2+3:
x:=0;
i:=1;
repeat
x:=x+i;
i:=i+1;
until
i>5;
Řízení cyklů
Občas je potřeba cyklus předčasně ukončit a k tomu slouží 2 příkazy:
> continue: tento příkaz ukončí aktuální iteraci (opakování) a přeskočí na začátek další iterace. Pozor ale musíte před použitím continue upravit čítač jinak se dostanete do nekonečné smyčky.
> break: okamžitě ukončí celý cyklus a skočí na příkaz za celým blokem cyklu.
Úkol
Máte štěstí protože mě nenapadl žádný zákeřný úkol:( Tak alespoň udělejte program v kterém bude jedno tlačítko. Bude na něm nějaký nápis když na něj kliknete tak se ten nápis změní a když na něj kliknete podruhé tak se ten původní nápis zase vrátí a takto pořad dokola;) Je to dost jednoduchý. Úkoly posílejte stejně jako minule;)