Delphi - 6. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

Delphi - 6. lekceDelphi - 6. lekce

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vytvořte si vlastní webové stránky. Snadno, rychle a levně přes Saywebpage.com
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno
Laser Game Ostrava

Delphi - 6. lekce

Google       zatím neprovedena       15. 4. 2005       16 751×

Tentokrát se dozvíte něco o procedurách a funkcích. ..

Reklama
Reklama

Lekce č.6

 

Tentokrát se dozvíte něco o procedurách a funkcích. Přeji příjemný počteníčko;).

 


Procedury a funkce

Neboli tak zvané podprogramy. Pomocí nich se program rozděluje na několik samostatných podprogramů. Které potom jen hlavní program ve vhodnou chvíli volá. Pomáhá to řešit problém tak že ho neřešíme celý najednou ale rozdělíme si ho do několika menších problémů. A také je to velice dobrá věc v tom pokud se má nějaká věc v programu opakovat nemusí ji znovu celou psát ale jenom stačí zavolat jednou napsaný podprogram (tedy funkci nebo proceduru)

 

Funkce

Procedura je téměř stejná jako funkce liší se od ní jen tím že nevrací hodnotu a funkci se musí přiřadit její datový typ. Definice funkce může vypadat takto:

function TForm1.dvakrat (hodnota : integer): integer;
begin
dvakrat:=hodnota*2;
end;

 

Každá funkce se před použitím musí deklarovat:

...

type
  TForm1 = class(TForm)
    function dvakrat (hodnota : integer): integer;

...

 

Teď už funkci stačí jen zavolat:

...

cislo:=dvakrat(10);

...

Do proměnné číslo se uloží hodnota 20;)

 

Procedury

Definice procedury může vypadat takto:

procedure TForm1.zprava;
begin
  ShowMessage('kuk');
  Beep;
end;

 

Každá procedura se před použitím musí deklarovat:

...

type
  TForm1 = class(TForm)
    procedure zprava;

...

 

Teď už stačí jen zavolat proceduru:

...

zprava;

...

Pokaždé když se takto zavolá procedura zprava tak vyskočí hláška s nápisem kuk:)

 

Funkce a procedury s parametry

Všechno další v podstatě platí pro procedury i funkce společně. Já budu sice psát o procedurách ale jde to tak i u funkcí;)

 

Je sice pěkné že procedura zprava nám vyvolá okno s nápisem kuk ale co když budeme chtít vypsat úplně jiný text. Aby jsme nemuseli psát úplně novou proceduru tak proceduře zprava prostě přidáme parametr:

procedure TForm1.zprava (TextVOkne:string);
begin
  ShowMessage(TextVOkne);
  Beep;
end;

 

Proceduru už jen stačí zavolat se správnou hodnotou:

...

zprava('baf:D')

...

 

Takto to vypadá jednoduše ale zas tak jednoduché to bohužel není. Pascal rozlišuje 3 druhy parametrů. Ten který jsme teď použili je parametr předávaný hodnotou. Druhý způsob řeší problém který nastane v této situaci:

procedure TForm1.zprava (TextVOkne:string);
begin
  ShowMessage(TextVOkne);
  Beep;
  TextVOkne:='proběhla procedura zprava';
end;

 ...

var param:string;

 ...

param:='baf:D';

zprava(param);

zprava(param);

 ...

Teoreticky by se měla vypsat zpráva baf:D a poté  proběhla procedura zprava  ale tak se nestalo. Lze to napravit použitím parametru předávaným odkazem. Na rozdíl od parametrů předávaných hodnotou kde se do formálních parametrů procedury pouze zkopíruje hodnota skutečného parametru je v tomto případě na místo formálních parametrů dosazena přímo adresa proměnné která je skutečným parametrem. To způsobí že veškeré změny v hodnotě parametru provedené uvnitř procedury zůstanou zachovány  i po jejím skončení. Parametr předávaný odkazem se deklaruje podobně jako parametr předávaný hodnotou akorát před ním musí být uvedené slovo var:

procedure TForm1.zprava (var TextVOkne:string);

Nyní už vše funguje jak má.

 

Třetím typem je procedura s konstantními parametry. Deklaruje se pomocí slova const:

procedure TForm1.zprava (const TextVOkne:string);

Funguje tak že její hodnota v průběhu procedury nejde změnit.

 

Úkol

V úkolu o procedurách a funkcích vám nechám volnost;) Vymyslete si vlastní jednoduchý program ve kterém použijete procedury a funkce s alespoň dvoumy typy parametrů. Těšte se na další lekci budeme dále rozebírat procedury a funkce;)

 

Funkce Beep  slouží k tomu aby počítač pípl;)

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor programuje v Delphi.

Nové články

Obrázek ke článku V přechodu na DVB-T2 tápou především senioři. Přeladit jim pomáhají vnoučata, zapojí se i stát

V přechodu na DVB-T2 tápou především senioři. Přeladit jim pomáhají vnoučata, zapojí se i stát

Už na konci měsíce může zůstat část Čechů bez televizního signálu. Vypínání stávající sítě začne již 27. listopadu v Praze a středních Čechách a do poloviny roku 2020 čeká přechod na nový standard pozemního digitálního televizního vysílání DVB-T2 celou republiku. K naladění nového televizního vysílání musí řada lidí nakoupit modernější zařízení, upravit antény nebo přejít na kabelové či internetové vysílání. 

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Zavádění Master Data Management v praxi

Zavádění Master Data Management v praxi

Předchozím článku jsme si vysvětlili, co jsou to Master Data, kdy je firma obvykle začíná řešit, v jakých krocích postupovat a jak nám může pomoci zvláštní nástroj pro evidenci Master dat. V tomto článku se podíváme na dvou příkladech, jak prakticky začít Master data řešit.

1. Nová Master Data, která potřebujeme někde spravovat
2. Zmapování existujících Master dat a určení jejich vlastníků

Obrázek ke článku 5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

Myslíte si, že máte skvělý nápad na byznys apku a znáte všechno, co potřebujete? Možná vám vývoj software na míru rozmluví Vláďa Skoumal, z firmy studio SKOUMAL vyvijející mobilní aplikace 5.11. 2019 v 18:00 v Impact Hub Praha nebo tento jeho článek.


 

Obrázek ke článku Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Celkem 66 % uživatelů zajímá rozšířená realita v oblasti gamingu. Mezi nimi je i 35 % těch, kteří jinak hry nehrají.
Pro téměř 50 % respondentů by bylo zajímavé zapojení virtuální objektů do reálného světa. Objekty by zůstaly tam, kde je při hře „umístili“.
Až 43 % uživatelů láká využití rozšířené reality ve sportu

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032019 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý