3Ds Max – 5. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

3Ds Max – 5. lekce3Ds Max – 5. lekce

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno

3Ds Max – 5. lekce

Google       Google       31. 5. 2005       18 601×

  • Plugins
  • Edit mesh
  • Co se často stává?
  • Skryté 2. menu
  • Úkol

Reklama
Reklama

Obsah

  • Plugins
  • Edit mesh
  • Co se často stává?
  • Skryté 2. menu
  • Úkol

Plugins

Jestliže byste chtěli rozšířit maxe o pár funkcí, věřte, že to jde. Slouží k tomu pluginy. Na Internetu můžeme najít spousty freepluginů. Pokud nějaký najdete a chcete ho dát do provozu, pokračujte takto:

Pokud jste si plugin stáhli, otevřete se adresář, kam se vám max nainstaloval. V tomto adresáři byste měli najít složku plugins. Tu si otevřete.

Formát pluginu by měl být DLU, MS atd. Tento plugin do složky plugins zkopírujte. A je to. pak stačí otevřít maxe, plugin by se měl načíst. Naleznete jej pak v hlavním menu (vpravo). Tlačítko ve tvaru kladívka – Utilities. Zde pak kliknete na More a měl by vám vyběhnout seznam pluginů. Zde byste měli najít i ten svůj. Tyto pluginy se pak mohou podílet na druhu materiálu atd.

Edit mesh

Takže si do scény naaplikujeme základní objekt plane. Po aplikování vypneme plane a máme plane označený. Klikneme na modify (ohlá modrá trubka). Zde můžeme nastavit parametry na plane. Takže si nějak nastavte velikost a segmenty na 7 a 7 (pozor: nastavení segmentu je důležité, jestli chcete vidět, jak je objekt zaplněn, sepněte si F4 nebo F3). Pak objekt konvertujte do edit mesh. (pravým tlačítkem na objekt a convert, vyjede vám menu a zde convert to edit mesh). Záložka Selection by měla být už otevřena. Je zde hned nahoře 5 tlačítek.

  • Vertex
  • Edge
  • Face
  • Polygon
  • Element

My si označíme tlačítko vertex. V horní liště si klikneme na tlačítko pohybu, Move (tlačítko ve tvaru křížku). Na objektu nám svítí modré body. Pokud jeden označíte nebo přetáhnete, měly by změnit barvu do červena. No a díky move s nimi můžete pohybovat do všech možných stran. Můžete s nimi také rotovat a zvětšovat je – Rotate a Scale (hned vedle move).

Teď se přesuneme zpět do menu edit mesh. Máme pořád spuštěný vertex. Záložka selection nám ještě něco nabízí:

Tlačítko Hide: Označte si několik polygonů a stiskněte toto tlačítko. Polygony vám zmizí. Slouží k tomu, aby se nám tam nepletly. Ty už nejdou označit. Pokud je chceme zpět, klikneme na tlačítko, které se nachází hned vedle Hide: Unhide all. Teď se přesuneme do záložky Edit geometry. A jsou zde tlačítka:

Create
Slouží k přidávání vertextů! Doporučuji nepřidávat!
delete
Můžeme využít zkratku delete na klávesnici. Slouží k odstranění označeného vertextu, edge, face, polygonu. Pokud jste si vyzkoušeli, tak scénu vraťte tlačítkem zpět v horní liště.
attach
Slouží ke spojení dvou objektů natrvalo. My jej nemůžeme vyzkoušet, jelikož nemáme ve scéně druhý objekt.
Detach
Toto tlačítko asi nebudeme používat. Funguje takto: Když si označíme několik vertextů, edge apod. a použijeme je, tak se nám daná část zkopíruje a osamostatní. Pokud jste si tuto možnost vyzkoušeli, tak si scénu vraťte.
Tlačítko Break a turn vynecháme.
Extrude
Je teď sice zašedlá, ale lze použít u edge, face, polygonu.
Chamfer
Rozdělí nám označený vertext na více vertextů.
Slice Plane
Pokud tuto možnost sepneme, tak se nám kolem objektů vytvoří jakýsi čtverec. Ten si díky move, rotaci a scale umístíme tam, kam chceme přidat řadu polygonů. Pokud jste si jej dali, kam chcete, naneste vertexty – vedle tlačítka Sliceplane se nachází Slice. Takže pokud jste si nastavili slice plane, klikněte na tlačítko slice a vertexty se naaplikují.
Cut
Tuto funkci budeme používat často. Funguje, jen když máme sepnuto na edge. Díky ní budeme přidávat edge. Pokud si ji spustíte, najeťte kurzorem, odkud chcete edge vést, a klikněte. Pak klikněte tam, kde má být konec, a zpět se přepneme do vertext.
Selected
Používá se ke spojení dvou a více bodů. Označte si alespoň dva body a stiskněte tlačítko. Vertexty, které byly označeny, se spojily. Pokud se nestalo a naběhla vám hláška „No vertices within weld threshold.“, znamená to, že jste neměli označený žádný nebo jeden vertext. Anebo že případné vertexty jsou od sebe moc daleko. Pokud chcete nastavit vzdálenost spojovaní, stačí změnit hodnotu vedle tlačítka Selected. A platí pravidlo čím větší hodnota, tím větší vzdálenost.
Ostatní funkce zatím vynecháme.

Tak jsme si vysvětlili pár funkcí pro vertexty, ale sem tam jsem napsal použití edge. Tyto funkce by měly platit i pro edge, face, polygon. Některé funkce nemusí platit pro ostatní. To už si musíte vyzkoušet sami. Zkoušet, zkoušet a zkoušet.

Co se často stává?

Často se stává, že když modelujete v edit mesh (i v jiných modelovacich funkcí) a chcete kliknout na jiný objekt, tak mu to nejde. Je to tím, že většinou je spuštěná nějaká funkce v edit mesh, jako je vertext. Pokud si nastavujeme parametry objektů a klikneme někam do scény, stane se, že nám zmizí nastavení objektu v menu. Je to tím, že nemáme označený objekt. Takže když na něj zase kliknete, nastavení se vám objeví.

Skryté druhé menu

Tohle menu je úplně stejné jako hlavní menu. Akorát pro mnohé třeba bude přehlednější. Pokud klikneme na horní lištu pravým tlačítkem, mělo by nám vyjet menší menu a zde zatrhneme Tab Panel. Pokud tak učiníte, pod horní lištou vám vyjede další menu. A zde byste měli najít úplně všechno, co se nachází v hlavním menu. A když jej tam nechcete, jednoduše pak zase odškrtněte možnost, kterou jsme zaškrtli. Takže kdo má chuť, může si to projít.

Úkol

Zkuste vymodelovat cokoliv z jakéhokoli základního objektu. Třeba si tam hoďte kouli a convertněte si ji do edit mesh a tahejte třeba za vertexty. A zkuste, aby to mělo tvar.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

4 názory  —  4 nové  
Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor tvoří grafiku v 3Ds Maxu.

Nové články

Obrázek ke článku Češi sledují internetovou televizi i na dovolené. Na Kuki se dívalo nejvíce diváků na Slovensku

Češi sledují internetovou televizi i na dovolené. Na Kuki se dívalo nejvíce diváků na Slovensku

V dubnu letošního roku skončilo omezení sledování internetového vysílání rozhlasových a televizních stanic za hranicemi České republiky. Sledovat IPTV platformy lze nejenom na dovolené, ale i služební cestě a to kdekoliv v rámci Evropské unie. Uživatelé televize Kuki tuto novinku během léta hojně využívali. Dovolenou si užili i se svými oblíbenými pořady a filmy. 

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Využijte plně potenciál mobilních technologií pro svou firmu

Využijte plně potenciál mobilních technologií pro svou firmu

Analytici společnosti IDC upozorňují, že v době nástupu nových mobilních technologií, jež podporují třeba umělou inteligenci, rozšířenou realitu nebo 5G sítě, bude pro úspěch firem ještě zásadnější zvolit ta správná řešení.  Kudy tedy vede cesta k efektivnímu využití mobilních technologií ve firmách? Na to se zaměří již šestý ročník úspěšné konference Mobilní řešení pro business, která se koná 20.9.2018 v pražském Kongresovém centru Vavruška na Karlově náměstí.

Obrázek ke článku Elektronická faktura není totéž, co faktura v e-mailu. Firmy e-fakturaci zatím příliš nevyužívají

Elektronická faktura není totéž, co faktura v e-mailu. Firmy e-fakturaci zatím příliš nevyužívají

Daňový doklad může mít listinnou nebo elektronickou podobu. Díky moderním účetním systémům je tak možné faktury posílat i přijímat s využitím elektronické výměny dat. Tuto vymoženost ale využívají pouhé jednotky procent firem. Mnohem větší nárůst obliby má paradoxně obdobný systém u živnostníků a malých firem, kteří si mohou doklad automaticky naimportovat do své fakturační aplikace ze zaslaného odkazu.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032018 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý