VB - 16. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

VB - 16. lekceVB - 16. lekce

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vytvořte si vlastní webové stránky. Snadno, rychle a levně přes Saywebpage.com
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno
Laser Game Ostrava

VB - 16. lekce

Google       Google       3. 6. 2005       12 570×

16.1 Tisk formuláře
16.2 Tisk textu
16.3 Tisk grafiky
16.4 Různé příkazy pro tisk
16.5 Domácí úkol
16.6 V další lekci

Reklama
Reklama

16.1 Tisk formuláře

Vytisknout formulář, tak jak vypadá, je naprosto bezproblémová záležitost. Řeší se jediným řádkem kódu, který vypadá následovně:


Me.PrintForm

Formulář se tiskne bez celé horní lišty. Ještě než začnete s tiskem, doporučuji instalaci tiskárny do formátu PDF, takže není nutné plýtvat papíry jen proto, že se chcete přesvědčit, jestli váš program funguje.


16.2 Tisk textu

Tisknout holý text také není žádný velký problém. Zde se používá objekt Pointer, se kterým se dnes budeme ještě hodně setkávat, protože právě on nám umožňuje tisknout cokoliv. Zdrojový kód krátkého dopisu, který chceme vytisknout, pak může vypadat třeba takto:


Private Sub Command1_Click()<
  Printer.Print "Ahoj, Bobe"
  Printer.Print "Tak co, jak se máš starej, kamaráde. Chtěl jsem přijet minulý"
  Printer.Print "týden, ale něco mi do toho vlezlo, tak ti alespoň píšu. Někdy "
  Printer.Print "jak si udělám čas, tak se stavím, ale teď mám fakt moc práce, "
  Printer.Print "no prostě to nestíhám. V práci máme nějaké problémy."
  Printer.Print "                                   Zdar Mike"
  Printer.Print ""
  Printer.Print "PS: Hodně štěstí k 32. narozeninám."
End Sub

Více si k tomu zatím povídat nebudeme, to spíše později, až si probereme některé věci, bez kterých se zatím neobejdeme.


16.3 Tisk grafiky

Začneme tiskem objektů, jako jsou Line Circle apod. Vše zakomponuji do jednoho příkladu.


Private Sub Command3_Click()
  Printer.Circle (100, 100), 50   'Vytiskne kružnici
  Printer.Line (30, 30)-(60, 60) 'Vytiskne čáru
  Printer.PSet (100, 100) 'Vytiskne bod
End Sub

Pomocí čísel se udávají souřadnice. Před použitím kódu si nastavte ScaleMode na pixely. Teď si vytiskneme obrázek, který budeme tisknout z objektu PictureBox.


Printer.PaintPicture Picture1.Picture, 0, 0, 1000, 1000

Ještě by taky nebylo špatné, kdybyste si do PictureBoxu nějaký obrázek nahráli. A ještě něco k příkazu, pomocí něhož vytiskneme obrázek. První dvě čísla určují souřadnice a druhá dvě rozměr.


16.4 Různé příkazy pro tisk

Tak a opět se pokusím proniknout hlouběji do tajů tisku. Podíváme se na pár příkazů, s jejichž pomocí budeme moci tisknout trochu složitější projekty. Nebudu se zbytečně rozepisovat u jednotlivých řádků kódu, jen je doplním komentáři.


Printer.Duplex = 1 'Oboustranný tisk = 1 , jednostraný = 0
Printer.Orientation = 1 'Orientace stránky 1 = na výšku , 2 = na šířku
Printer.Copies = n 'Počet kopií = n
Printer.DrawWidth = 10 'Tloušťka tisku
Printer.NewPage 'Začne novou stranu
Printer.EndDoc 'Konec dokumentu
Printer.KillDoc 'Zruší tisk

To jsou některá ze základních nastavení tisku. Nyní se podíváme na nastavení písma:


Printer.FontBold = True 'Tučné písmo
Printer.FontItalic = True 'Kurziva
Printer.FontSize = 32 'Velikost písma
Printer.FontStrikethru = True 'Přeškrtnuté písmo
Printer.FontUnderline = True 'Podtržené písmo

A nakonec se budeme pohybovat v souřadnicích.


Printer.CurrentX = 200 'aktuální souřadnice
Printer.CurrentY = 210 'aktuální souřadnice
Printer.Print "ahoj" 'Vytiskne text do souřadnic zadaných v current x a y

Ještě přidám drobnou ukázku toho, jak to může vypadat:


Private Sub Command4_Click()<
  Printer.CurrentX = 500
  Printer.CurrentY = 500
  Printer.Print "123"
  Printer.CurrentX = 300
  Printer.CurrentY = 100
  Printer.Print "312"
  Printer.CurrentX = 100
  Printer.CurrentY = 300
  Printer.Print "231"
End Sub

Tímto bychom měli za sebou základy tisku.


16.5 Domácí úkol

Zkuste udělat program, pomocí kterého budete moci tisknout. Budete využívat souřadnic tak, že pomocí nich budete dělat odsazení a řádkování. Nebudete všude vypisovat čísla, ale použijete proměnné. A jak onen program vůbec bude vypadat? No bude obsahovat jeden formulář (nebudu vám bránit v tom, abyste přidali) a jeden dialog. Ten přidáte stejně jako nový formulář, ale vyberete dialog, který se bude pořád dokola zobrazovat a chtít po vás napsat nový řádek textu, dokud ho neukončíte pomocí tlačítka. Po řádcích budete do dialogu zadávat text a nastavovat jeho odsazení a vlastnosti.


16.6 V další lekci

Formuláře MDI. A podíváme se na možnosti, které nám nabízí práce s objekty. Tím se nám otevřou i nové možnosti, jak tisknout a jak provádět některé úkony jednodušeji a lépe.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

1 názor  —  1 nový  
Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Jiří ChytilAutor programuje ve VB, zajímá se o elektrotechniku, studuje na SOŠ Elektrotechnické - obor číslicová technika.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku Zavádění Master Data Management v praxi

Zavádění Master Data Management v praxi

Předchozím článku jsme si vysvětlili, co jsou to Master Data, kdy je firma obvykle začíná řešit, v jakých krocích postupovat a jak nám může pomoci zvláštní nástroj pro evidenci Master dat. V tomto článku se podíváme na dvou příkladech, jak prakticky začít Master data řešit.

1. Nová Master Data, která potřebujeme někde spravovat
2. Zmapování existujících Master dat a určení jejich vlastníků

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku 5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

Myslíte si, že máte skvělý nápad na byznys apku a znáte všechno, co potřebujete? Možná vám vývoj software na míru rozmluví Vláďa Skoumal, z firmy studio SKOUMAL vyvijející mobilní aplikace 5.11. 2019 v 18:00 v Impact Hub Praha nebo tento jeho článek.


 

Obrázek ke článku Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Celkem 66 % uživatelů zajímá rozšířená realita v oblasti gamingu. Mezi nimi je i 35 % těch, kteří jinak hry nehrají.
Pro téměř 50 % respondentů by bylo zajímavé zapojení virtuální objektů do reálného světa. Objekty by zůstaly tam, kde je při hře „umístili“.
Až 43 % uživatelů láká využití rozšířené reality ve sportu

Obrázek ke článku Instalace nejnovější verze Apache 2.4, PHP 7.3, MariaDB 10.3 a Memcached na Windows 10

Instalace nejnovější verze Apache 2.4, PHP 7.3, MariaDB 10.3 a Memcached na Windows 10

Buďte při vývoji efektivní! Pomocí tohoto návodu během chvíle vytvoříte ze svého počítače lokální webový server. Vyzbrojíte jej vším, co budete při práci potřebovat: Apache 2.4, PHP 7.3, MariaDB 10.3 a Memcached. Je to plná polní pro webové vývojáře s Windows 10. Navíc poradíme, jak mít na localhostu více projektů pomocí VirtualHost.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032019 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý