C# - 1. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

C# - 1. lekceC# - 1. lekce

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín

C# - 1. lekce

Google       Google       27. 7. 2005       76 598×

V první lekci kurzu jazyka C# vytvoříte první program. Tzv. Hello World!..

Reklama
Reklama

Dnes si vytvoříte svůj první program v jazyce C#, jako je již tradicí všude jinde i u nás tomu nebude jinak a bude to "Hello World" (program jehož účelem je jen motivace budoucích mistrů svého řemesla :), jinak jediné co dělá, je výpis textu na obrazovku).

Ještě drobnou poznámku, minule jsem vám sice doporučil Sharpdevelop, ale samozřejmě můžete použít jakékoliv jiné prostředí (Snipplet; Visual Studio.net; myslím, že poslední verze Delphi obsahuje podporu C# a jiné). Proto zde ani nebudu popisovat prostředí Sharpdevelopu (mimochodem počeštění se dá stáhnout na domovských stránkách a mám dojem, že je teď už i standardní součástí instalace), vybrané prostředí si raději prozkoumejte sami, z toho si odnesete víc, než když tu budu psát zmáčkni tohle a tohle, je nutné si uvědomit, že toto je seriál o C# nikoliv o jeho vývojovém prostředí.

Na vývoj aplikací v podstatě stačí poznámkový blok a kompilátor (csc.exe, ten jste získali s instalací .NET Framework). Když to budete chtít vzít cestou poznámkového bloku, nezapomeňte si nastavit proměnnou prostředí pro csc.exe (pro winXP: tento počítač -> pravé tlačítko myši -> vlastnosti -> upřesnit -> proměnné prostředí -> systémové proměnné -> do položky path přidejte úplnou cestu k souboru csc.exe a uložte), to vám umožní napsat poze v položce spustit nebo na příkazové řádce: csc.exe [ název kompilovaného souboru ], místo úplného výpisu cesty ke kompilátoru csc. Ale stejně asi většinu z vás útulnost poznámkového bluku nenadchne a radějii se poohlédne po něčem pohodlnějším, pokud nechcete krást, tak je Sharpdevelop celkem solidní na svou cenu 0 Kč vč. DPH. Nějaký ten zkušební balík se najde i u mrkvosoftu, ale není to pro komerční účely :(

Atady již slíbený klišé program "Hello World!"


1.  using System;
2.  public class HelloWorld
3.  {
4.    public static void Main()
5.    {
6.      // jednořádkový komentář
7.      /* velmi
8.         dlouhý
9.         komentář */
10.        Console.WriteLine("Hello World! nebo česky Ahoj Světe! :)");
11.   }
12. }

Tak se zblízka mrkneme na váš první program. Očíslování řádků slouží poze k lepší orientaci v našich příkladech, do kódu však nepatří (tzn., že ta čísla do kódu nepište). Určitě jste si všimli, že každý příkaz končí středníkem (;), tak jako blok příkazů musí být ohraničen párem složených závorek: { příkaz/y }. Neměli byste také opomenout faktu, že C# je case-sensitive (tedy je citlivý na velká a malá písmena, proto byste neměli psát "console" místo správného "Console", i když konkrétně toto by vám mělo projít. Nicméně je rozumnější dodržovat určitá pravidla).

Na 1. řádku je zapsáno, že budeme chtít používat jmenný prostor (namespace) System, ve kterém se nalézá objekt Console, jehož metody (WriteLine, popř. ReadLine) použijete pro výpis textu na obrazovku a metoda ReadLine se dá tak trochu zneužít k tomu, abyste pozdrželi program, dokud něco nestisknete, takže když před vámi jen problikne po spuštění černé okno, vložte za řádek: Console.WriteLine ("... ještě řádek: Console.ReadLine().

Protože C# je objektově orientovaný jazyk, musí všechno někam patřit, k členění se používají třídy (classes), deklaraci jedné můžete spatřit na 2. řádku a až do řádku 12 sahá její působnost, tedy patří do ní celý program. Na 4. řádku je vstupní bod programu - procedura Main, to co je v proceduře Main se provede ihned po startu programu (opět pište "Main" raději, než "main"). Teď si můžete program přepsat či zkopírovat, uložit a zkompilovat (takové nepsané pravidlo je, že název základní třídy, nás i jediné, se shoduje s názvem ukládaného souboru neco.cs, tedy konkrétně u nás je to třída HelloWorld --> HelloWorld.cs, ještě že už nemáme systémy typu Dos :)).

Tak pro dnešek snad vše, jinak se omlouvám čtenářům za velmi zpožděné vydání 1. skutečného dílu o C#, ale bohužel momentálně nemám stálé připojení k netu a samotné "pécéčko" mě také pozlobil, takže teď mám na disku zase pusto a prázdno, ale virus jménem Windows už na odstranění tohoto prázdna pracuje :). Tak se mějte a já se snad zase někdy dostanu k internetu, od 25.7 už jsem zase mimo něj, bohužel :(.

Zdroj: http://www.softsteel.co.uk/tutorials/cSharp/lesson3.html

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor programuje v C#.

Nové články

Obrázek ke článku První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako  Tinder, Airbnb nebo Uber

První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako Tinder, Airbnb nebo Uber

Patnáct set kilometrů, cesta přes dva státy, šestnáct hodin programování a přísun energy drinků, tak by se dal shrnout unikátní hackathon ve vlaku pořádaný Kiwi.com. Z Prahy do Košic a zpět se svezlo celkem 13 týmů, každý s originálním nápadem. Hlavní výhru, voucher na letenky v hodnotě 2 500 EUR, si v Praze převzal tým až z Ukrajiny.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

Zákazníci zejména retailových společností jsou často znuděni klasickými věrnostními či motivačními programy. Většinou z toho důvodu, že jsou jeden jako druhý a nepřináší nic nového. Ale i v České republice se projevují zahraniční trendy, nedávno zde totiž vstoupila na trh a rychle se uchytila nová platforma kombinující to nejlepší z věrnostních a motivačních programů, která navíc využívá prvky gamifikace – Rondo.cz. Na hlavní milníky vývoje nálad a motivace zákazníků a nejnovější trendy se zaměřil Jan Hřebabecký, spoluzakladatel Rondo.cz

Celý článekGoogle2. listopadu 2017PR
Obrázek ke článku NopCommerce – datová vrstva a přístup k datům – 2. díl

NopCommerce – datová vrstva a přístup k datům – 2. díl

V minulém článku jsme si představili platformu NopCommerce z globálního pohledu. V dnešním díle se již zaměříme na konkrétní část systému, a to datovou vrstvu. Představíme si základní stavební kameny systému v podobě doménových objektů. Ukážeme si, jakým způsobem rozšířit doménové objekty a jakým způsobem přistupuje NopCommerce k nastavení systému a modulů.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032018 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý