Dnes si probereme základy syntaxe, smyčky, podmínky, přepínač switch se stručnými ukázkami jejich práce.
Deklarace proměnných
jak deklarovat:
int a;
int salary, incomeTax, sum;
int count = 10;
string name;
string fullName = "Little John";
Smyčky
Jak je z názvu patrné, tyto příkazy provádějí cyklicky úsek kódu, dokud nedosáhnou určité podmínky. Určité podmínky by měly dosáhnout vždy, pokud jí nedosáhnou, tak to jede donekonečna a jistě víte, čím to asi skončí. Ano, zaneprázdněním systému, v lepším případě se to dá vypnout ze správce úloh, v horším je nutný restart.
while
(podmínka na začátku, je-li platná, zahájí se tělo příkazu)
int i = 0;
while (i < 5)
{
Console.WriteLine(i);
++i;
}
Tato smyčka se zopakuje 5-krát a pokaždé vypíše hodnotu i, zde je výstup:
0
1
2
3
4
for
(smyčka s předem určeným počtem cyklů)
int i = 0;
for (int i = 0; i < 5; i++)
{
Console.WriteLine(i);
}
Stejný výstup jako minule, jen pomocí for:
0
1
2
3
4
do ... while
(smyčka s podmínku na konci, narozdíl od while se po startu provede alespoň jednou i přes neplatnou podmínku)
int i = 0;
do
{
Console.WriteLine(i);
i++;
}
while (i < 5);
Výstup je, jak jinak, 0 až 4 :)
foreach
(slouží k průchodu polí či seznamu polí)
string[] names = new string[] {"Little John", "Pete", "Jim", "Bill"};
foreach (string name in names)
{
Console.WriteLine(name);
}
Tady je výstup příkladu:
Little john
Pete
Jim
Bill
Podmínková struktura
if ... else
Tento podmínkový operátor provede jednoduché rozvětvení programu, podle podmínky. Pokud podmínka platí vykoná se to co je bezprostředně za if, pokud ne vykoná se to, co je za else (náš případ)
string name = "Little John";
if (name == "Jim")
{
Console.WriteLine("you are in 'if' block");
}
else
{
Console.WriteLine("you are in 'else' block");
}
výstup:
you are in 'else' block
Příkazy do smyček
break
'break'(přerušení) = vypadni z cyklu ('while', 'for', switch' apod.).
string[] names = new string[] {"Little John", "Pete", "Jim", "Bill"};
foreach (string name in names)
{
Console.WriteLine ( name );
if (name == "Pete")
break;
}
Pokud bude podmínka platit, použije se příkaz break. Výstup:
Little John
Pete
continue
'continue' (pokračuj) - užívá se v cyklech ('while', 'for' apod.). Při příkazu 'continue' se smyčka přeruší a pokračuje další interakcí, to, co je za continue, se v aktuální interakci již neprovede.
string[] names = new string[]{"Little John", "Pete", "Jim", "Bill"};
foreach (string name in names)
{
if (name == "Pete")
continue;
Console.WriteLine(name);
}
Výstup, ano Pete nás opustí :( :
Little John
Jim
Bill
switch
Jestliže nechcemee psát několik bloků if...else, pak switch (přepínač) je tou pravoou volbou a příklad, ten je nadevše:
int i = 3;
switch (i)
{
case 3:
Console.WriteLine ("Value of i is : " + 3);
break;
case 4:
Console.WriteLine ("Value of i is : " + 4);
break;
case 5:
Console.WriteLine ("Value of i is : " + 5);
break;
case 6:
Console.WriteLine ("Value of i is : " + 6);
break;
default:
Console.WriteLine ("Value of i is : " + i);
break;
}
Dle proměnné i se rozhodne, která větev se provede, pokud možnost, které i nabylo ve výběru není (třeba číslo 2), provede se větev default, zde je výstup:
Value of i is : 3
S nynějšími znalostmi byste již měli být schopni něco užitečného popř. i neužitečného vytvořit sami, třeba taková jednoduchá textovka by již neměla být problém. Navíc, když budete spolupracovat s příkazem Console.ReadLine(), určitě se vám to povede, zde je drobná ukázka na pomoc:
using System;
namespace PrikladTextovky
{
class MainClass
{
public static void Main(string[] args)
{
string i;
Console.WriteLine("Zadejte text, který chcete vypsat:a");
i = Console.ReadLine(); // přečte to, co uživatel do konzole napíše
Console.WriteLine(i + ", hezky jste to napsal(a) a :)");
}
}
}