SDL - 7. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

SDL - 7. lekceSDL - 7. lekce

 
Hledat
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno
Pergoly a střechy Brno

SDL - 7. lekce

Google       Google       28. 11. 2005       11 213×

Vytvoříme si jednoduchý časovač (timer), podle kterého budeme střídat snímky animace a ukážeme si, jak nastavit alfa kanál vrstvy...

Reklama
Reklama

Pokud chcete v určitém časovém intervalu provádět určitou akci (přičtení proměnné apod.), je asi nejlepší řešení použít systémový timer. Stačí jen nastavit pár parametrů a o nic dalšího se nemusíte starat. V této lekci si však napíšeme vlastní jednoduchý časovač, kterým si demonstrujeme funkci SDL_GetTicks(). Systémový timer si ukážeme až v lekci následující.

Začneme tím, že smažeme řádek na konci funkce main(), který inkrementuje proměnnou frame...


if(frame++ == 3) frame=0;

...a nahradíme jej voláním funkce ChangeFrame(), kterou si za chvíli vytvoříme.


ChangeFrame();

Vytvoříme si globální proměnné nutné pro fungování našeho timeru. Proměnná interval určuje interval timeru v milisekundách. Počáteční hodnotu si sami nastavte podle toho, jak rychle chcete střídat snímky animace. Do proměnné now se při každém opakování funkce ChangeFrame() načte aktuální čas, proměnná previous bude uchovávat čas z minulého volání této funkce a za pomoci proměnné elapsed budeme kontrolovat, zdali už byl překročen interval a můžeme provést danou akci. Typ těchto proměnných je Uint32, což je něco jako int v klasickém C++.


Uint32 interval=300;
Uint32 now;
Uint32 previous;
Uint32 elapsed;

Nyní k slibované funkci ChangeFrame(). Nejprve do proměnné now načteme aktuální čas funkcí SDL_GetTicks(). Tato funkce nevrací přímo čas, ze kterého poznáte, kolik je hodin. Číslo, které vrací, nic konkrétního neznamená. Pro nás je však důležité, že se tato hodnota průběžně mění a přibližně každou milisekundu (tisícinu sekundy) se navýší o jednu.


void ChangeFrame(void){
  now = SDL_GetTicks();

K proměnné elapsed přičteme rozdíl současného času a času z minulého volání funkce ChangeFrame(). Na dalším řádku načteme do proměnné previous současný čas z proměnné now a při dalším volání funkce ChangeFrame() ho budeme používat jako předešlý.


  elapsed += now-previous;
  previous = now;

A na konci funkce ChangeFrame() zjistíme, jestli už hodnota proměnné elapsed nepřekročila interval, a pokud ano, tak inkrementujeme proměnnou frame a proměnnou elapsed vynulujeme. Jednoduše řečeno, pokud od minulé změny snímku uběhl námi určený čas, přejde animace na další snímek a uplynulý čas počítáme odznovu.


  if(elapsed > interval){
    if(frame++ == 3) frame=0;
    elapsed=0;
  }
}

K timeru je to vše. Samozřejmě není na milisekundu přesný, ale pro naše potřeby zatím stačí.

Alfa kanál vrstvy určuje její průsvitnost. Můžete jej nastavit funkcí SDL_SetAlpha(). Vyvoláme si ji opět někde pod funkcí LoadImages(), ikdyž na jejím umístění přímo nezáleží. První parametr je vrstva, která se má zprůhlednit, druhý parametr by měl být pro běžné použití vždy SDL_SRCALPHA a třetí parametr určuje míru průhlednosti (0-255).


SDL_SetAlpha(image, SDL_SRCALPHA, 128);

Tímto kódem jsme si nastavili poloviční průhlednost vrstvy image. Čím je třetí parametr menší, tím je vrstva průhlednější a naopak. Nula tedy znamená úplnou průhlednost a 255 žádnou.

Zde je zdrojový kód lekce:


#include <SDL/SDL.h>
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>

SDL_Surface *screen;
SDL_Surface *image;
SDL_Surface *background;

int image_x, image_y;
int frame=0;

Uint32 interval=300;
Uint32 now;
Uint32 previous;
Uint32 elapsed;

void ChangeFrame(void){
  now = SDL_GetTicks();
  elapsed += now-previous;
  previous = now;
  
  if(elapsed > interval){
    if(frame++ == 3) frame=0;
    elapsed=0;
  }
}

void LoadImages(){
  image = SDL_LoadBMP("image.bmp");
  background = SDL_LoadBMP("bg.bmp");
}

void DrawIMG(SDL_Surface *img, int x, int y){
  SDL_Rect rect;
  rect.x = x;
  rect.y = y;
  SDL_BlitSurface(img, NULL, screen, &rect);
}

void DrawIMG(SDL_Surface *img, int x, int y, int w, int h, int x2, int y2){
  SDL_Rect rect;
  rect.x = x;
  rect.y = y;
  SDL_Rect rect2;
  rect2.x = x2;
  rect2.y = y2;
  rect2.w = w;
  rect2.h = h;
  SDL_BlitSurface(img, &rect2, screen, &rect);
}


void DrawScene(){
  DrawIMG(background, image_x-1, image_y-1, 130, 130, image_x-1, image_y-1);
  DrawIMG(image, image_x, image_y, 128, 128, frame*128, 0);
  SDL_Flip(screen);
}

int main(int argc, char *argv[]){

  Uint8* keys;

  if( SDL_Init(SDL_INIT_VIDEO) < 0 ){
    printf("Inicializace SDL se nezdařila: %s
", SDL_GetError());
    exit(1);
  }

  atexit(SDL_Quit);
  screen = SDL_SetVideoMode(800, 600, 32, SDL_HWSURFACE|SDL_DOUBLEBUF);

  if ( screen == NULL ){
    printf("Vytvoření okna se nezdařilo: %s
", SDL_GetError());
    exit(1);
  }
  
  LoadImages();
  DrawIMG(background, 0, 0);
  SDL_SetColorKey(image, SDL_SRCCOLORKEY, SDL_MapRGB(image->format, 0, 0, 0));
  SDL_SetAlpha(image, SDL_SRCALPHA, 128);
  
  bool done=false;

  while(done == false){
    SDL_Event event;
    while(SDL_PollEvent(&event)){
      if(event.type == SDL_QUIT) done = true;
      if(event.type == SDL_KEYUP){
        if(event.key.keysym.sym == SDLK_RETURN) done = true;
      }
    }
    
    keys = SDL_GetKeyState(NULL);
    if(keys[SDLK_RIGHT]) image_x += 1;
    if(keys[SDLK_LEFT]) image_x -= 1;
    if(keys[SDLK_DOWN]) image_y += 1;
    if(keys[SDLK_UP]) image_y -= 1;
    
    DrawScene();
    ChangeFrame();
  }

}

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor programuje v C++, resp. využívá knihovnu SDL. Sportuje, má rád hudbu a zvířata.

Nové články

Obrázek ke článku Konference: Moderní informační systémy podporují automatizaci

Konference: Moderní informační systémy podporují automatizaci

Současná situace v šíření onemocnění Covid-19 klade na řadu firem nové nároky a mnohé z nich jsou nyní více než kdy jindy závislé na nejmodernějších informačních technologiích. Proto i v oblasti podnikových informačních systémů vidíme rostoucí důraz na automatizaci nebo na důslednou integraci. Také o těchto trendech se bude mluvit na konferenci Firemní informační systémy, která se koná 24.9.2020 v pražském Kongresovém centru Vavruška na Karlově náměstí.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Nebezpečí ukrytá v USB: z nuly na škvarek za pět sekund

Nebezpečí ukrytá v USB: z nuly na škvarek za pět sekund

Za cenu šesti dolarů lze celkem bez obtíží koupit nový, líbivě vyhlížející flash disk. Přidaná hodnota, které se vám spolu s ním dostane, už tak moc líbivá není. To, co se před pár sekundami tvářilo jako externí disk, se po připojení k počítači změní v důmyslné elektrické křeslo, které vaše zařízení v onen příslovečný škvarek promění za pár sekund. Cílovou skupinou pro koupi takových zařízení by mohli být záškodníci, kteří by tímto způsobem osnovali pomstu třeba vůči záletnému partnerovi. 

Obrázek ke článku Znalosti, dovednosti i prestižní titul MBA: Jde to i moderně a online

Znalosti, dovednosti i prestižní titul MBA: Jde to i moderně a online

Snad nikdy není špatná příležitost na investici do hodnotného vzdělání. Obzvlášť v případě, že absolvent dovede teoretické poznatky přetavit v praktické dovednosti, využitelné při řešení problémů i v komunikaci. Právě na to se specializuje studijní program MBA Řízení informačních technologií, vyučovaný na Business Institutu.

Obrázek ke článku Coding Bootcamp Praha: Obor IT krize nepoznamenala, žádaní jsou weboví vývojáři

Coding Bootcamp Praha: Obor IT krize nepoznamenala, žádaní jsou weboví vývojáři

Pandemie Covid-19 otřásla trhem práce v základech. Dopady krize pocítilo celkově až 45 % zaměstnanců. Není divu, že čím dál větší jistotu přináší obor IT. Ten zůstal krizí téměř nepoznamenán a při nutnosti začít dělat věci na dálku se ještě více ukázalo, jak moc mnohé firmy kvalitní IT potřebují. Do IT nyní přicházejí začátečníci, kteří v něm vidí lukrativní budoucnost a jistotu, ale i freelanceři a zaměstnanci z oborů zasažených krizí

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032020 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý