Algoritmizace v Delphi - Úvod
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama
Reklama

Algoritmizace v Delphi - ÚvodAlgoritmizace v Delphi - Úvod

 

Algoritmizace v Delphi - Úvod

Google       Google       24. 11. 2005       10 286×

Úvodní díl seriálu, který je určen všem, kteří by se chtěli naučit nové algoritmy pro řešení různých problémů se kterými v programování setkají. Ačkoliv budou všechny popisované algoritmy v seriálu předváděny na příkladech v Delphi, měli by být postupy jasné i Delphi neznalým...

Reklama
Reklama

V tomto seriálu bych vás chtěl seznámit s možnými řešeními jednoduchých a postupně i složitějších úkolů, se kterými se můžete v běžném životě programátora setkat. Postupně vám ukážu a vysvětlím algoritmy, například vyhledávání v polích nebo řazení, ale i složitější problémy jako je generování náhodných čísel či komprimace dat.

Rozhodl jsem se algoritmy vysvětlovat na příkladech a ukázkách v Delphi. Proč zrovna Delphi? Jazyk Delphi obsahuje prvky, které podle mě umožňují algoritmy lehčeji a přirozeněji chápat i vytvářet. Například vlastnosti nebo výjimky při nepředvídatelných chybách. Tím ale neříkám, že v jiných jazycích by to také nešlo.

Seriál předpokládá alespoň základní znalosti jazyka Delphi a práce v jeho prostředí.

Na úvod bychom si měli odpovědět na základní otázku: Co je to algoritmus? Algoritmus je postup krok po kroku k vytvoření nějakého výpočtu či výsledku. Toto je však pouhá definice, kterou vlastně ani nebudete potřebovat, protože nakonec budete vymýšlet algoritmy, aniž byste si to uvědomovali. Ukázku algoritmu si však můžeme předvést na jednoduchém příkladu: někdy v prvních letech na základní škole jste jistě byli v situaci, kdy jste měli vypočítat příklad podobný tomuto:
     18
     36
     --
     ??

Jak byste asi postupovali při výpočtu? Již na základní škole jste se vlastně naučili algoritmus, jak se dopátrat výsledku tohoto příkladu: nejdříve jste sečetli 8 + 6 = 14, dopsali jste 4 na konec ve výsledku a pamatovali si 1, poté jste sečetli 1 + 3 + 1 z minulého součtu = 5. To znamená, že výsledek = 54. A toto byl vlastně algoritmus (postup) při sčítání nad sebou.

Další otázkou, kterou je třeba vyřešit, je, jakou verzi Delphi byste měli používat? Je to v podstatě jedno. Příklady, které budu uvádět by měli fungovat ve všech verzích stejně (to se týká i Kylixu). Pokud byste však přece jenom měli nějaký problém, obraťte se na mě v Poradně. Měl bych tam být denně, takže byste na odpověď neměli čekat dlouho.

Myslím, že na úvod by to mohlo stačit. Příště už se vrhneme na nějaké příklady a rozebereme si algoritmus hlouběji.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor programuje v C++ a Delphi, zajímá se o muziku a sport.

Nové články

Obrázek ke článku RAD Studio a Windows Store

RAD Studio a Windows Store

RAD Studio je první vývojové prostředí se zabudovanou podporou balení aplikací typu Win32 a Win64 pro jejich umístění a šíření prostřednictvím Windows 10 Store.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Testujte na 2 400+ Android a iOS zařízení

Testujte na 2 400+ Android a iOS zařízení

V dnešní době, kdy většina softwaru pro mobilní aplikace je tvořena a distribuována průběžně, mnohdy do celého světa je třeba zajistit také průběžnou automatizaci testování mobilního softwaru. V případě mobilních aplikací pro Android a iOS začíná být problém, jak testovat na obrovském množství kombinací HW variant, rozměrů, edic operačních systémů různých výrobců v různých částech světa na reálných zařízení. Simulátory a emulátory nejsou většinou to pravé. Pokud již testuji, jak si udělat vlastní beta distribuci opravdovým reálným testerům napříč platformami?

Obrázek ke článku Funkcie main vo Windows API

Funkcie main vo Windows API

V tretej časti seriálu o Windows API budeme hovoriť o funkčných prototypoch main. Funkčný prototyp je tvorený názvom funkcie a typom signatúry, pričom sa vynecháva telo funkcie. 

loadingtransparent (function() { var po = document.createElement('script'); po.type = 'text/javascript'; po.async = true; po.src = 'https://apis.google.com/js/plusone.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(po, s); })();
Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý