Turbo Pascal - 7. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Turbo Pascal - 7. lekceTurbo Pascal - 7. lekce

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín

Turbo Pascal - 7. lekce

Google       Google       1. 12. 2005       41 929×

Proměnné a podmínky máme za sebou a nyní se podíváme, jak nějaký program nebo část programu zacyklovat.

Reklama
Reklama

Zacyklení programu nebo jeho části je stejně důležitá látka jako podmínky, protože se také použije skoro v každém větším programu a navíc nám může značně usnadnit práci.

Pascal rozlišuje podmínky trojího typu.

  • Cyklus se vstupní podmínkou
  • Cyklus s výstupní podmínkou
  • Cyklus s určeným počtem opakování
  • Cyklus se vstupní podmínkou

    Tento cyklus, jak už jsem zmínil na začátku předchozí lekce, se velmi podobá podmínce, ovšem řadí se mezi cykly.

    Cyklus zapisuje takto: WHILE podminka DO telo_cyklu

    While znamená dokud a Do dělej. Tělem cyklu rozumíme příkazy, které se mají vykonávat v cyklu. Uveďme si tedy malý příklad. Zadáme si proměnnou ,,a" a budeme cyklovat dokud ,,a" nenabyde hodnoty 10.

    
    ...
    a:=0;
    WHILE a<>10 DO
      begin
        writeln(a);
        a:=a+1;
      end;
    readkey;
    clrscr;
    write('Cyklus probehl pokracujeme');
    ...
    

    Možná vám bude chvíli trvat zvyknout si na podmínky u příkazu While, protože alespoň pro mě je to trochu obrácené. Pokud si příkaz přeložíme do češtiny, což je velmi dobrý způsob jak se naučit příkazy, tak by jsme to mohli chápat jako: Dokud se a nebude rovnat 10 dělej .... Tento cyklus nám v mnoha případech dokáže velmi zjednodušit zdrojový kód a jsou i ukázkové programy ve kterých je jeho použití přímo ideální ( viz. Domácí úkol )

    Cyklus s výstupní podmínkou

    Úkolem tohoto cyklu je provést tělo cyklu a na konci těla cyklu zkontrolovat podmínku, podle které se rozhodne, zda cyklus proběhne znovu a nebo se ukončí.

    Tento cyklus je zapisován pomocí složeného příkazu:

    Repeat
    ...
    Until podminka;

    Pokud si pozorně prohlídnete zápis příkazu, zjistíte dvě změny oproti jiným příkazům. Nejprve jste si všimli, že tělo příkazu není definováno složeným příkazem Begin End; . Je to proto, že Repeat je sám o sobě složený příkaz a proto zde nemusíte jiný složený příkaz používat. Druhou změnou, která souvisí s první je, že za slůvkem Repeat nepoužíváme středník, což je jako u příkazu Begin End; . Program pak může vypadat takto:

    
    ...
    write('Cyklus zacina');
    readln;
    clrscr;
    a:=1;
    Repeat
      writeln(a,' Opakovani');
      a:=a+1;
    Until a=10;
    readln;
    write('Cyklus skoncil pokracujeme...');
    ...
    

    V podmínce (za slůvkem until) mohou být výrazy jako v podmínce. Tzn. And,OR, nerovná se a další možnosti. Výjimkou je též, že cyklus skončí po stisku libovolné klávesy. Pro tuto funkci se používá příkaz Keypressed . Takový cyklus by vypadal například takto:

    
    ...
    write('Stopni si sve cislo');
      readln;
      clrscr;
      cislo:=0;
      Repeat
        clrscr;
        write('Nynejsi cislo je: ',cislo);
        cislo:=cislo+1;
        delay(200);
      until keypressed;
      readln;
      clrscr;
      write('Stopl/a sis cislo: ',cislo);
    ...
    

    Tento cyklus je alespoň pro mě nejrozšířenější a najde si nejvíce uplatnění.

    Cyklus s určeným počtem opakování

    Pokud potřebujeme provést cyklus s přesně stanoveným počtem opakovaní, jednou z možností je právě tato. Tento cyklus má dvě podoby proto se na ně podíváme.

    První podoba tohoto cyklu se zapisuje ve tvaru: FOR I:=DolniMez TO HorniMez DO Prikaz;

    Za sluvkem FOR se proměnné přiřadí počáteční hodnota, následuje slůvko TO a za ním se udá konečná hodnota, pak již následuje DO a příkaz cyklu. Na příkladu pochopíte asi jasněji:

    
    ...
    write('Nyni pobezi cyklus');
    readln;
    clrscr;
    FOR I:=1 TO 10 DO writeln('Ahoj svete');
    readln;
    write('Cyklus se ukoncil pokracujeme');
    ...
    

    Dojde tedy k cyklu a ten uvidi, že I je 1 a horni mez je 10. Znamená to tedy, že provede příkaz za slůvkem DO a automaticky zvýší I o jednotku. Potom je tedy I=2 a horní mez je 10. Opět se tedy provede příkaz za slůvkem DO. Takhle cyklus pokračuje dál dokud nedojde k číslu 11. Jakmile je I=11 je to větší než horní mez a proto se cyklus již nevykoná.

    Druhá podoba cyklu je vlastně stejná jen se zamění jedno slůvko a hodnoty Horni a Dolni mez.

    Zápis pak bude vypadat takto: FOR I:=HorniMez DOWNTO DolniMez DO prikaz;

    Průběh je stejný jako v prvním případě až na to že při vykonání cyklu se k I nepřičítá jednotka nýbrž se odečítá. Například:

    
    ...
    write('Nyni pobezi cyklus');
    readln;
    clrscr;
    FOR I:=100 TO 1 DO writeln('Ahoj svete');
    readln;
    write('Cyklus se ukoncil pokracujeme');
    ...
    

    Cyklus proběhne a odečte se jednotka. Cyklus tedy proběhne 100 krát

    Použití druhu cyklu v programu je každého volba. Některé cykly se lépe hodí pro ty programy, ale někde zas máte navýběr. Z mé nevelké praxe jsem používal nejvíce REPEAT a pak While. Ovšem snažím se vzpomenout , ale cyklus FOR jsem snad nikdy nepoužil.

    Domácí úkol

    Jelikož jsme dnes probrali hodně příkazů a u těchto příkazů je opravdu na každém člověku jaký zvolí bude takový volnější úkol. Udělejte mi hru ,,Hádej číslo." Jelikož ještě neumíme, aby počítač náhodně vybral číslo, které máte hádat stanovíme si, že hádané číslo bude 6. Chci od vás, aby jste naprogramovali tuto hru, kde správné číslo je 6 a hádat se bude v rozpětí od 0 do 10. Program bude pěkně graficky upraven. Tato úloha jde vyřešit alespoň třemi různými způsoby a je jen na vás, který zvolíte. Pokud tu jsou zkušenější programátoři mohou mi poslat i více řešení ;)

    ×Odeslání článku na tvůj Kindle

    Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
    Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

    E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

    TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

    Hlasování bylo ukončeno    
    0 hlasů
    Google
    Autor programuje v Pascalu.

    Nové články

    Obrázek ke článku První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako  Tinder, Airbnb nebo Uber

    První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako Tinder, Airbnb nebo Uber

    Patnáct set kilometrů, cesta přes dva státy, šestnáct hodin programování a přísun
    energy drinků, tak by se dal shrnout unikátní hackathon ve vlaku pořádaný Kiwi.com.
    Z Prahy do Košic a zpět se svezlo celkem 13 týmů, každý s originálním nápadem. Hlavní
    výhru, voucher na letenky v hodnotě 2 500 EUR, si v Praze převzal tým až z Ukrajiny.
    Společně naprogramovali aplikaci Fly2event, která vytváří cestovatelské balíčky ušité
    uživatelům na míru podle toho, co si „olajkovali“ na Facebooku. Projekt má i podle
    organizátorů budoucnost a jeho tvůrci ho v současnosti už spouští na webové stránce
    fly2event.com.

    Reklama
    Reklama
    Obrázek ke článku Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

    Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

    Zákazníci zejména retailových společností jsou často znuděni klasickými věrnostními či motivačními programy. Většinou z toho důvodu, že jsou jeden jako druhý a nepřináší nic nového. Ale i v České republice se projevují zahraniční trendy, nedávno zde totiž vstoupila na trh a rychle se uchytila nová platforma kombinující to nejlepší z věrnostních a motivačních programů, která navíc využívá prvky gamifikace – Rondo.cz. Na hlavní milníky vývoje nálad a motivace zákazníků a nejnovější trendy se zaměřil Jan Hřebabecký, spoluzakladatel Rondo.cz

    Obrázek ke článku NopCommerce – datová vrstva a přístup k datům – 2. díl

    NopCommerce – datová vrstva a přístup k datům – 2. díl

    V minulém článku jsme si představili platformu NopCommerce z globálního pohledu. V dnešním díle se již zaměříme na konkrétní část systému, a to datovou vrstvu. Představíme si základní stavební kameny systému v podobě doménových objektů. Ukážeme si, jakým způsobem rozšířit doménové objekty a jakým způsobem přistupuje NopCommerce k nastavení systému a modulů.

    Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
    Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý