Turbo Pascal - 9. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Turbo Pascal - 9. lekceTurbo Pascal - 9. lekce

 
Hledat
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno
Laser Game Ostrava

Turbo Pascal - 9. lekce

Google       Google       17. 1. 2006       35 450×

Dnes si povíme něco o datových strukturách. Znamená to sjednocení několika proměnných nebo konstant pouze do jedné.

Reklama
Reklama

Jak jste si všichni všimli, prozatím jsme v programech používali pouze "jednoduché" proměnné. Možná vás ale někoho napadlo, co byste dělali, kdyby jste měli velký projekt a chtěli zde použít například hodně čísel. Museli byste si deklarovat číslo 1, číslo 2, číslo 3 atd. I pro toto má Pascal řešení. Než se do toho ovšem pustíme, vysvětlíme si konstanty.


Konstanty

Konstanty, jak určitě znáte z matematiky, jsou vlastně proměnné, kterým ovšem nesmíme měnit během programu jejich hodnotu. Hodnota, kterou jim deklarujeme, je konstantní a dále s ní nepracujeme. Pascal má v sobě již několik konstant, mezi které patří například Pi. Tuto konstantu nemusíte deklarovat. My se ale naučíme, jak si udělat vlastní konstanty.

Konstanty se deklarují před slůvkem var, takto:
const nazev_konstanty: datovy_typ = hodnota_konstanty;

Toto je ovšem obecný zápis. V programu deklarujeme konstanty bez datového typu a pascal si už sám jeho typ přebere.

Konstantu v programu voláme stejně jako proměnnou a můžeme s ní provádět stejné operace (kromě přiřazování nové hodnoty konstantě). Deklarace a vyvolání konstanty by mohlo vypadat takhle:


Program konstanty;
uses crt;
const dvojnasobek = 2;
var cislo:integer;
begin
  clrscr;
  write('Vloz cislo, jehoz dvojnasobek chces: ');readln(cislo);
  cislo:=cislo*dvojnasobek;
  write('Dvojnasobek je: ',cislo);
  readkey;
end.

To by bylo ke konstantám. Není to látka těžká a ani není moc potřebná v základním programování. Ale teď už se vrhneme na datové struktury.


Datové struktury

Datové struktury jsou neuvěřitelně rozsáhlá látka, která je na víc než jednu lekci. Pro naše účely se dá tato látka ovšem velmi zkrátit a proto si vysvětlíme pouze dvě základní datové struktury.


Datová pole

Datové pole neboli Array. Pokud chcete v programu použít více proměnných, které si jsou hodně podobné, můžete je sloučit do jedné, kde se vám z každé proměnné stane jedno pole. Pole deklarujeme u proměnné takto:
var nazev_promenne: Array [pocatek..konec] of datovy_typ;

Z tohoto zápisu asi moc nepochopíte, proto si hned ukážeme deklaraci pole:


...
var cislo : Array [1..5] of Integer;
begin
...

Z tohoto příkladu byste měli už lépe pochopit deklaraci pole. V programu se s jednotlivými poli pracuje v zápisu: nazev_promenne[cislo_pole];

Opět bude lepší ukázat si příklad:


Program pole;
uses crt;
var cislo : Array [1..5] of Integer;
begin
  clrscr;
  Write('Zadej prvni cislo: ');
  readln(cislo[1]);
  write('Zadej druhe cislo: ');
  readln(cislo[2]);
  cislo[3]:=cislo[1]+cislo[2];
  write('Soucet je: ',cislo[3]);
  readkey;
end.

Hodnotu, kterou udáváme rozsah pole, můžeme také nahradit konstantou tak, že uděláme například Cislo:Array [1..max] of integer; a deklarujeme konstantu třeba s maximální hodnotou 50.

Pole najde nejlepší využití u práce s více proměnnými stejného typu a podobného významu.


Záznam

Typ záznam se používá pro deklarování nového datového typu, který se skládá z proměnných základních datových typů. Uf, zní to hrozně, ale je to moc šikovná a není to nijak těžká vecička. Záznam se deklaruje slůvkem Type. Zápis vypadá takto:



Type Nazev_typu = Record
                    promenna1:datovy_typ;
                    promenna2:datovy_typ;
                    ...
                    promennan:datovy_typ;
                  end;

Takto nadeklarujeme jakoby nový datový typ. Dalším krokem je nadeklarování normální proměnné za slůvkem var, která bude právě tímto datovým typem. tzn: var promenna:novy_dat_typ; Nejlepší bude ukázat si to na konkrétním příkladu:


...
Type Lide = Record
             jmeno:string;
             vek:integer; 
             bydliste:string;
            end;
var i:integer;
    osoba:Lide;
...

Takto tedy zařídíme, že můžeme v programu použít záznamy. Vyvolání a zápis do záznamu probíhá tak, že zapisujeme do každé položky záznamu zvlášť. Položky záznamu se vyvolávají pomocí proměnné, kterou jsme si vybrali pro tento typ, a samotné položky, tzn.: promenna.polozka;, opět si raději ukážeme příklad


Program lide;
uses crt;
Type Lide = Record
             jmeno:string;
             vek:integer; 
             bydliste:string;
            end;
var i:integer;
    osoba:Lide;
begin
  clrscr;
  writeln('Zadejte jmeno cloveka: ');readln(osoba.jmeno);
  writeln('Zadejte vek cloveka: ');readln(osoba.vek);
  writeln('Zadejte bydliste cloveka: ');readln(osoba.bydliste);
  clrscr;
  writeln('Zadal jsi cloveka: ');
  writeln;
  write(udaje.jmeno,'   ',udaje.vek,'   ',udaje.bydliste);
  readkey;
end.

Takto se tedy vyvolávají a zapisují jednotlivé položky záznamu. Jak už sama technika napovídá (a všichni jste si určitě už domysleli), záznamy jsou ideální pro realizování databází, kartoték a podobných věcí, což budeme později taky vyrábět a nebude to dlouho trvat.

Záznamy i datové pole se pořádně naučte, protože ve větších projektech jsou jako podprogramy k nezaplacení.


Domácí úkol

V programování už jsme došli docela daleko a proto nás čeká také obtížný úkol. Vymyslete program, který vás vyzve k zadání informace o osobě a zadávat budete: Jméno, věk, výšku. To samozřejmě vyřešíte pomocí záznamu, program ovšem bude chtít zadat šest osob a poté také všechny pěkně pod sebe vypsat. Snažte se udělat úlohu co nejlépe a také přehledně! Využijte hlavě toho, co jste se dnes naučili. Deklarujte a "cyklete", ať se daří ;)

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor programuje v Pascalu.

Nové články

Obrázek ke článku Využití .htaccess na malém webu

Využití .htaccess na malém webu

V dnešní době existuje spoustu cms, které mnohdy ale vůbec nepotřebujeme a stačila by nám pouze základní funkčnost k úpravě url, přesměrování. K tomuto účelu je ideální .htaccess soubor, který nám se všemi těmato úpravami umí pomoct.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Češi tlačí obce do otevřené komunikace – Mobilní Rozhlas si loni pořídilo dalších 171 měst a obcí

Češi tlačí obce do otevřené komunikace – Mobilní Rozhlas si loni pořídilo dalších 171 měst a obcí

Obyvatelé Česka se mnohem více zapojují do veřejného dění. Umožňují jim to přímo samosprávy, které stále častěji využívají nástroje takzvané chytré komunikace a participace. Dokládají to data za rok 2019 ekosystému Mobilní Rozhlas, lídra v oblasti chytré obecní komunikace. Zapojilo se do něj 171 nových měst a obcí, zaregistrovalo celkem 100 tisíc občanů a místní samosprávy jeho prostřednictvím rozeslaly třikrát více adresných zpráv než v roce 2018

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032020 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý