JavaScript - 5. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

JavaScript - 5. lekceJavaScript - 5. lekce

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vytvořte si vlastní webové stránky. Snadno, rychle a levně přes Saywebpage.com
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno
Laser Game Ostrava

JavaScript - 5. lekce

Google       Google       8. 2. 2006       27 506×

  • Pole a vše kolem něj
  • Vlastnosti polí
  • Dialogová okna

Reklama
Reklama

Pole v JavaScriptu

Pole je skupina "proměnných" v jednom prvku, kde jsou jednotlivé "proměnné" číslovány od nuly. Lépe to pochopíte na příkladech.

Deklarace pole (do hlavičky):


<script language="JavaScript" type="text/javascript">
 pole1 = new Array("prvek č.0", "prvek č.1", "prvek č.2", "prvek č.3"); //první způsob deklarace
 pole2 = ["prvek č.0", "prvek č.1", "prvek č.2", "prvek č.3"]; //druhý způsob deklarace
</script>

Zápis pole do dokumentu:


<script language="JavaScript" type="text/javascript">
 document.write(pole1[0]+ ", " +pole1[3]+ ", " +pole2[1]);
</script>

Měli bychom se dopídit k výsledku:


prvek č.0, prvek č.3, prvek č.1

Vysvětlení:

  • new Array - deklaruje prvky pole, pouze pokud jsou v kulaté závorce
  • pole1 - název pole (je libovolný, třeba i číslo)
  • (pole1[0]) - pole1 značí, že budeme čerpat z pole s názvem pole1 a číslo v hranaté závorce nám značí číslo prvku (začíná se od 0)
  • znaménka + a vkládání mezer snad nemusím vysvětlovat

Slučování polí

Ke slučování dvou polí do jednoho budeme používat metodu concat(). Ukážeme si jeden příklad slučování polí.

Do hlavičky píšeme:


<script language="JavaScript" type="text/javascript">
 pole1 = ["a", "b", "c"];
 pole2 = ["d", "e", "f"];
 pole3 = pole1.concat(pole2);
</script>

Chceme-li zapsat 'e', napíšeme do těla dokumentu


<script language="JavaScript" type="text/javascript">
 document.write(pole2[1]); //zápis 'e' z druhého pole
 document.write(pole3[4]); //zápis 'e' ze třetího pole
</script>

Přidávání prvků do polí

Tady si ukážeme, jak přidat další prvky do jednoho pole, aniž bychom toto pole museli přepisovat. Ukážeme si tři způsoby - jak umístit prvek kamkoli do pole, jak umístit prvek na konec pole, jak umístit prvek na začátek pole (budu psát pouze zápis do hlavičky souboru).

Umístění s libovolným pořadím:


<script language="JavaScript" type="text/javascript">
 pole = ["prvek0", "prvek1", "prvek2"];
 pole[3] = "prvek3"; //do pole jsme přidali třetí prvek s poř. číslem 3
</script>

Umístění na konec pole:


<script language="JavaScript" type="text/javascript">
 pole = ["prvek0", "prvek1", "prvek2"];
 pole.push("prvek3", "prvek4"); // na konec pole jsme přidali další dva prvky
</script>

Umístění na začátek pole:


<script language="JavaScript" type="text/javascript">
 pole = ["prvek1", "prvek2", "prvek3"];
 pole.unshift("prvek0"); //na začátek pole jsme přidali jeden prvek
</script>

Úkol č.1

Do hlavičky souboru napište pole se třemi prvky - pomeranč, cukr, petržel. Do těla souboru pak text: Musím koupit cukr, petržel a pomeranč. (cukr, petržel a pomeranč musí pochopitelně být prvky pole)

Vlastnosti pole

Metoda Vlastnost
concat(...) spojí daná pole
join(oddělovač) spojí daná pole, která oddělí oddělovačem
push(...) přidá prvky na konec pole
upshift(...) přidá prvky na začátek pole
pop() odstraní poslední prvek pole a vrátí ho
reverse() obrátí pořadí prvků v poli
slice(od, do) vrátí prvky od do...
sort() seřadí prvky v poli
tostring() vrátí všechny prvky oddělené čárkou
shift() odstraní první prvek v poli

Dialogová okna

Pomocí dialogových oken vás může script upozorňovat, dávat vám na výběr, zkrátka můžete se scriptem komunikovat. Ukážeme si dva příklady se jménem autora článku a jeden se změnou barvy písma.

První příklad:


<input type="button" onclick="alert('Jméno autora')" value="Autor">

Výsledek:

Druhý příklad (s dotazem):


<head>
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
 function dotaz(){
  okno = confirm("Chcete znát jméno autora tohoto článku?");
  if(okno) alert("Jmeno autora");
 }
</script>
</head>
<body>
<input type="button" onclick="dotaz();" value="Autor">
</body>

Výsledek:

Co ještě neznáme:

  • confirm - vyvolá dotazník s možnostmi ano nebo ne
  • if - vyvolá něco pouze pokud byly spněny podmínky předešlé události (u nás se vyvolá alert, pokud jste v dotazníku stiskli ano)
  • (okno) - je hodnota příkazu if

Úkol č.2

Udělejte stránku, kde bude obyčejný text. Když na něj kliknu, objeví se mi dotaz, zda-li chci vidět věk autora. Po stisknutí 'ano' se věk autora ukáže.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Tomáš BobekAutor je designérem stránek (2D grafika), ovládá jazyky HTML, CSS, PHP, JavaScript a zajímá se o programování v Javě.Krom programujte.com se podílí na projektech maths.cz (jako redaktor a grafik), ceskewebstudio.cz (jako designér) a webber.cz (jako JavaScript scriptař). Ostatní volný čas rád tráví s přáteli nebo sportuje (tenis, nohejbal, hokejbal, závodně fotbal).
Web     Twitter     Facebook    

Nové články

Obrázek ke článku V přechodu na DVB-T2 tápou především senioři. Přeladit jim pomáhají vnoučata, zapojí se i stát

V přechodu na DVB-T2 tápou především senioři. Přeladit jim pomáhají vnoučata, zapojí se i stát

Už na konci měsíce může zůstat část Čechů bez televizního signálu. Vypínání stávající sítě začne již 27. listopadu v Praze a středních Čechách a do poloviny roku 2020 čeká přechod na nový standard pozemního digitálního televizního vysílání DVB-T2 celou republiku. K naladění nového televizního vysílání musí řada lidí nakoupit modernější zařízení, upravit antény nebo přejít na kabelové či internetové vysílání. 

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Zavádění Master Data Management v praxi

Zavádění Master Data Management v praxi

Předchozím článku jsme si vysvětlili, co jsou to Master Data, kdy je firma obvykle začíná řešit, v jakých krocích postupovat a jak nám může pomoci zvláštní nástroj pro evidenci Master dat. V tomto článku se podíváme na dvou příkladech, jak prakticky začít Master data řešit.

1. Nová Master Data, která potřebujeme někde spravovat
2. Zmapování existujících Master dat a určení jejich vlastníků

Obrázek ke článku 5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

Myslíte si, že máte skvělý nápad na byznys apku a znáte všechno, co potřebujete? Možná vám vývoj software na míru rozmluví Vláďa Skoumal, z firmy studio SKOUMAL vyvijející mobilní aplikace 5.11. 2019 v 18:00 v Impact Hub Praha nebo tento jeho článek.


 

Obrázek ke článku Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Celkem 66 % uživatelů zajímá rozšířená realita v oblasti gamingu. Mezi nimi je i 35 % těch, kteří jinak hry nehrají.
Pro téměř 50 % respondentů by bylo zajímavé zapojení virtuální objektů do reálného světa. Objekty by zůstaly tam, kde je při hře „umístili“.
Až 43 % uživatelů láká využití rozšířené reality ve sportu

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032019 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý