Nepostradatelný průvodce programováním v Microsoft Visual Basicu 6.0...
V prvé řadě bych se chtěl zmínit o tom, pro koho je tato knížka vhodná, pro koho méně a komu by neměla chybět ve sbírce.
Pokud jste ještě nikdy neprogramovali a má být jazyk Visual Basic vaším prvním, tak bych této knížce řekl spíš ne a podíval bych se spíše po titulu Visual Basic krok za krokem. Případně by se tato kniha dala poměrně dobře skombinovat s kurzy na našich stránkách.
Pokud jste již někdy programovali nebo se programováním zabýváte, ale v jiném jazyce, máte základy a víte, jak se programuje, bude pro vás tato knížka asi nejlepší volbou. Získáte v ní téměř kompletní přehled o tom ,co v jazyce VB můžete dělat a jak to dělat.
Pokud již nějakou dobu děláte v jazyce Visual Basic, ale spíše drobné věci, pomůže vám tato knížka k tomu, abyste se dostali mnohem výš. Spoustu se z ní naučíte, i já, přestože v jazyce VB dělám již několik let, jsem z ní získal několik desítek nových informací.
Pokud s VB pracujete, tak vám tato kniha poslouží spíše jako příruční dokumentace než jako něco, z čeho byste se měli učit.
Ted přejdu k samotnému obsahu knihy. Ta je rozdělena do dvou částí. První část obsahuje základy jazyka Visual Basic a netvoří ani pětinu knihy. Druhá část se zabývá tím, co můžete s VB všechno dělat. Text, kterým budu pokračovat, bude takový obkecaný výpis obsahu knížky.
První část
Hned na začátku první části vás kniha informuje o tom, jak si VB nainstalovat. A to jak můžete používat nápovědy, jež integrované vývojové prostředí poskytuje. Potom vás kniha provede vývojovém prostředním a ukáže vám, jak vytvořit první program jak jinak než „Hello World“. Potom, a to už se dostáváme do třetí kapitoly, na vás kniha začne chrlit spoustu nových pojmů (teda pokud jste začínající). Naučí vás, jak vytvářet okna, jak na ně vkládat prvky jako jsou tlačítka, seznámí vás s tím, co je to textové pole nebo popisek. Lehce vysvětlí možnosti některých jiných ovládacích prvků. A ukáže vám, jak tvořit menu a jak ve svůj prospěch využít fokus. Dalších asi tucet stránek se věnuje práci s projekty a popisuje významy jednotlivých souborů projektu. Po této pro někoho nezábavné kapitole se již kniha začne zabývat základy programování. To jsou především proměnné konstanty a s nimi spojené datové typy. Předtím, než se dostanete k tomu, co jsou procedury a funkce, jak pracují a vše možné o nich, projdete částí knihy, která se zabývá poli, a potom vás čekají chvíle, ve kterých se naučíte používat řídících struktur. Tato část je velmi důležitá a je napsána dost srozumitelně. Na závěr této kapitoly jsou zde objekty. Seznámíte se s tím, k čemu jsou, co umožňují atd. Více se o nich ale dovíte až v deváté části druhé kapitoly.
Druhá část
První část jsme uzavřeli objekty a druhou část otevírá kapitola "tvorba uživatelského rozhraní" a její první část zabývající se formuláři (okny) SDI a MDI. V této kapitole se postupně budete moci prokousat nabídkami, panely nástrojů anebo třeba dialogovými okny až k sedmé kapitole, ta popisuje možnosti ovládacích prvků docela podrobně. Vysvětluje i celkem názorně použití common dialogu. Jde zde opravdu poznat, že tato kniha pochází z Microsoft Press. A že její tvůrci ví, o čem píší! Nyní vás od osmé kapitoly dělí něco přes sto stran. Na těchto stránkách jsou popsány objekty jako Timer, Frame, Flexgrid a nebo třeba prvky pro prolistování obsahu disku. Další kapitola s názvem o programování se zabývá takovými těmi okolky kolem. Až na závěr se zabývá velmi důležitou věcí a to jsou uživatelsky definované datové typy. A v těsném závěsu za nimi jsou výčtové typy. Ale to už se dostáváme do kapitoly nejzajímavější, tedy alespoň pro mě. Tuto kapitolu protíná samotný střed knihy. Je to kapitola devátá a zabývá se objekty. Provede vás třídami, ukáže vám kolekce a naučí vás tvoření objektů, následovat bude seznamování s polymorfizmem a objektovými modely. Všechno je podáno pochopitelně a vám zbývá jen programovat a získávat tak zkušenosti v používání objektů. Kapitola s číslem deset vás zasvětí do tajů používání komponent ActiveX. K tomu - aspoň myslím - není moc co dodávat. A tak se tedy podíváme na kapitolu 11. Na tu se zaměřím krapet více než na kapitolu předešlou. Díky této kapitole se totiž neznalí mohou naučit umění ovládat program myší, ale ne jen tak obyčejně, naučíte se toho spoustu a bude to například i v systémech Windows tolik používaná metoda Drag & Drop. V kapitole se autoři zmiňují třeba i o tom, jak měnit kurzory. No a samozřejmě nelze vynechat ovládání pomocí klávesnice, které je zařazené téměř na samotný konec kapitoly. Kapitola 12-práce s textem a grafikou. To zní pro mnohé tak zajímavě a mnozí se na tuto kapitolu budou těšit. Nechci vás zklamat, ale opravdu se zde dělat hry nenaučíte. Naučíte se pracovat se základními grafickými metodami a víc moc nic. Třináctá kapitola se zabývá tématikou velmi důležitou a to jest ladění aplikace. Tento proces je nedílnou součástí programování. Jen těžko napíšete jen tak aplikaci bez chyby. Je to sice možné, ale nepravděpodobné. Proto vám doporučuji se právě na tuto kapitolu zaměřit. Věci zde zapsané vám totiž s pravděpodobností asi 90% zůstanou v hlavě a vy budete vědět, jak je použít. Kapitoly 14 a 15 jsou ještě docela zajímavé pro všechny. První z nich se zabývá souborovým systémem a FSO a tedy i prací se soubory a druhá potom optimalizací, ale kapitoly 16 a 17 nemusí zajímat všechny čtenáře. Zabývají se totiž tvorbou mezinárodních verzí a distribucí aplikace. Na závěr celé knihy jsou dodatky a rejstřík.
Kniha jako celek poskytuje soustu důležitých informací a to skoro od základů. Proč skoro? No kniha jako taková od základů popisuje jazyk VB. Ale programováním jako takovým se od začátku příliš nezabývá. Mezi jeden z mála záporů jsou chybějící API funkce, ale jinak nevím, co jiného knize vytknout. Jako jeden z největších kladů je zde kapitola, která se zabývá objekty. A to z toho důvodu, že právě o této části programování ve VB není mnoho dokumentace v českém jazyce.