Ze sešitu číslicové techniky<br>0000 0110. díl - Skládání funkcí
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Ze sešitu číslicové techniky<br>0000 0110. díl - Skládání funkcíZe sešitu číslicové techniky<br>0000 0110. díl - Skládání funkcí

 

Ze sešitu číslicové techniky<br>0000 0110. díl - Skládání funkcí

Google       Google       19. 2. 2006       12 489×

V této lekce se podíváme na to, jak poskládat různé funkce jen s použitím logického součtu a součinu a logické negace..

Reklama
Reklama

Budeme řešit tzv. UNF úplnou normální funkci. Tu můžeme rozdělit na:
UNDF - úplnou normální disjunktní funkci - log. součet log. součinů
UNKF - úplnou normální konjunktní funkci – log. součin log. součtů

UNKF se v praxi používá spíše výjimečně.

Úplná – ve funkci jsou použity všechny možné výstupní proměnné.
Normální - všem vstupům jsou přiřazeny výstupy, funkci můžeme i minimalizovat, potom je to funkce minimální.

Teorii máme za sebou, tak se podíváme, jak UNDF řešit.


1.) Tabulka

První si uděláme tabulku funkce a bude to třeba aserce. V prvním a druhém sloupci tabulky jsou vstupy funkce a ve třetím sloupci jsou výstupy funkce.


2.) UNDF

Pokud řešíme UNDF, tak nás na výstupu zajímají log. jedničky. Výslednou UNDF složíme ze vstupů u těchto dvou hodnot.

První dva řádky nás příliš nezajímají, protože je na jejich výstupech nula. Ovšem druhé dva řádky mají na výstupech jedničku, proto se jimi budeme zabývat.
Podíváme se na třetí řádek, kde je x2 rovno jedné, proto do UNDF napíšeme x2, ale x1 je rovno nule, proto do UNDF napíšeme x1 (negovaná). Touto čarou nad proměnnou se značí její negace.


3.) Karnaughova mapa

Karnuhgova mapa je grafické zobrazení funkce. Je na ní zachycena závislost výstupů na vstupech.

Na místě, kde je bílý čtvereček, je výstup, který vznikne, když jsou obě vstupní honoty rovny nule. Pokud je hodnota x1 rovna jedné a x2 rovna nule, najdeme výstup v červeném čtverci. Pokud je tomu naopak, bude výstup v modrém čtverci a pokud jsou obě hodnoty rovny jedné, je výstup ve fialovém políčku. Políčka, jejichž výstup je roven jedné, jsou označena čárkou.
Karnaughova mapa má využití při minimalizaci.


4.) Schéma UNDF

Schéma UNDF sestává z logických hradel a z vodičů. Základními vodiči jsou x1 a x2. Vstupní hodnoty nejsou potřeba.

Hradla skládáme podle UNDF.


5.) Liniové schéma

Liniovému schématu se také říká kontaktní a skládá se také z UNDF. Jeho základní části jsou spínače a relátka.

První tlačítko má obrácenou funkci, to znamenám, že se narozdíl od ostatních, které relé sepne, rozepne.


Ještě se podíváme na jeden příklad, tím bude ekvivalence.


1.) Tabulka funkce


2.) UNDF


3.) Karnaughova mapa


4.) Schéma UNDF


5.) Liniové schéma

Doufám, že jste pochopili, oč se jedná. Zatím to nejspíš příliš nevyužijete, ale časem ano, časem se vám to bude hodit. Tedy pokud se hodláte zabývat číslicovou technikou.

PS: už se těším, až projdeme teorii a budeme dělat něco prakticky. Ale od toho nás dělí ještě více než desítka dílů tohoto seriálu.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Přidej první názor  
Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Jiří ChytilAutor programuje ve VB, zajímá se o elektrotechniku, studuje na SOŠ Elektrotechnické - obor číslicová technika.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako  Tinder, Airbnb nebo Uber

První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako Tinder, Airbnb nebo Uber

Patnáct set kilometrů, cesta přes dva státy, šestnáct hodin programování a přísun
energy drinků, tak by se dal shrnout unikátní hackathon ve vlaku pořádaný Kiwi.com.
Z Prahy do Košic a zpět se svezlo celkem 13 týmů, každý s originálním nápadem. Hlavní
výhru, voucher na letenky v hodnotě 2 500 EUR, si v Praze převzal tým až z Ukrajiny.
Společně naprogramovali aplikaci Fly2event, která vytváří cestovatelské balíčky ušité
uživatelům na míru podle toho, co si „olajkovali“ na Facebooku. Projekt má i podle
organizátorů budoucnost a jeho tvůrci ho v současnosti už spouští na webové stránce
fly2event.com.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

Zákazníci zejména retailových společností jsou často znuděni klasickými věrnostními či motivačními programy. Většinou z toho důvodu, že jsou jeden jako druhý a nepřináší nic nového. Ale i v České republice se projevují zahraniční trendy, nedávno zde totiž vstoupila na trh a rychle se uchytila nová platforma kombinující to nejlepší z věrnostních a motivačních programů, která navíc využívá prvky gamifikace – Rondo.cz. Na hlavní milníky vývoje nálad a motivace zákazníků a nejnovější trendy se zaměřil Jan Hřebabecký, spoluzakladatel Rondo.cz

Obrázek ke článku NopCommerce – datová vrstva a přístup k datům – 2. díl

NopCommerce – datová vrstva a přístup k datům – 2. díl

V minulém článku jsme si představili platformu NopCommerce z globálního pohledu. V dnešním díle se již zaměříme na konkrétní část systému, a to datovou vrstvu. Představíme si základní stavební kameny systému v podobě doménových objektů. Ukážeme si, jakým způsobem rozšířit doménové objekty a jakým způsobem přistupuje NopCommerce k nastavení systému a modulů.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý