Ze sešitu číslicové techniky<br> 0000 1001. díl – Minimalizace
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

Ze sešitu číslicové techniky<br> 0000 1001. díl – MinimalizaceZe sešitu číslicové techniky<br> 0000 1001. díl – Minimalizace

 

Ze sešitu číslicové techniky<br> 0000 1001. díl – Minimalizace

Google       Google       27. 3. 2006       22 257×

V tomto díle se podíváme na minimalizaci, jistě jste si totiž všimli, že mnohé funkce jsou zbytečně složité a šly by zjednodušit. Tím se budeme zabývat právě při minimalizaci. Pro minimalizaci se používá Karnaughova mapa.

Reklama
Reklama

Minimalizace je značné zjednodušení funkce, které ušetří soustu materiálu a práce. Počet logických hradel po minimalizaci nezřídka klesne hrubě pod padesát procent.

Minimalizace pomocí Karnaughovy mapy spočívá v tom, že spojíme sousedící termy (políčka, jež obsahují log. 1, označena čárkou). Můžeme je spojovat do dvojic, čtveřic, osmic a šestnáctic. Spojeným termům říkáme mintermy. Více na příkladech:

Prvně se podíváme na takový nejjednodušší případ.


Na první rovnici vidíte původní rovnici, druhá je rovnice minimalizace. Už při takovéto jednoduché úloze je zjednodušení značné.

Totéž si nyní ukážeme na Karnaughově pro tři vstupní proměnné.


Zde je rozdíl ještě razantnější, jelikož, jak z Karnaughovy mapy vyplývá, všechny proměnné jsou závislé na proměnné x2 a ostatní vstupy nemají na výstupu žádný vliv.

Na dalším příkladu se to pokusím ještě jednou názorně vysvětlit a popsat a také vám na něm ukážu, jak se dají tvořit mintermy přes okraj Karnaughovy mapy (tato možnost je také velmi důležitá).

Zde se prvně podíváme na červenou oblast. Je celá v poli proměnné x1 a záleží tedy pouze na ní. Tak jak tomu bylo u předchozích dvou případů. Ale máme tu i druhý, modře vyznačený, minterm. Ten nejen že je spojen přes okraje Karnaughovy mapy, ale vyskytuje se v oblasti x2 non (negovaná) a v oblasti x3 non. Oblasti x2 a x3 jsou zcela mimo něj, proto jsou udávány jako negované. A v oblasti x1 je jen napůl, tudíž na něj tato oblast nemá vliv.

Ještě se podíváme na jeden příklad, kdy by mohla vyniknout možnost spojování přes okraj:


Zde vidíme přes okraj spojenou oblast x3 non. Dále se již následující K. mapy liší. V jedné je použita dvojice, která je v oblasti x2 a x3. Ve druhém případě je ale označena čtveřice v oblasti x2. Z toho vyplývá, že se snažíme dělat co největší mintermy a že se můžou překrývat a že se jich snažíme udělat co nejméně, ale přitom pokrýt celou mapu (nenechat ani políčko, v němž je čárka, volné). Rozdíl vidíme i na rovnicích, ta druhá je výrazně jednodušší.

Ještě se podíváme na pár příkladů se čtyřmi vstupními proměnnými, ať se pořádně dostaneme do obrazu, protože bez tohoto cesta dále nevede.

Na tomto obrázku bylo krásně ukázané spojení přes okraj Karnaughovy mapy. A také by z uvedeného příkladu mělo vyplynout, že práce s Karnaughovou mapou pro čtyři vstupní proměnné je stejná jako pro tři. Dám k dobru ještě další příklad, ať si to můžete pořádně prohlédnout:

No a na posledním příkladu si můžete prohlédnout, jak významné může být zjednodušení.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Jiří ChytilAutor programuje ve VB, zajímá se o elektrotechniku, studuje na SOŠ Elektrotechnické - obor číslicová technika.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku NVIDIA shrnuje přehled novinek na E3 2018

NVIDIA shrnuje přehled novinek na E3 2018

Společnost NVIDIA si u příležitosti E3 2018 připravila řadu novinek, které uvádí v kompletním přehledu, Například nové hry s podporou NVIDIA Highlights, která je součástí aplikace GeForce Experience, i nadále nabírá na obrátkách. Kromě výše zmíněné Shadow of the Tomb Raider získaly podporu také hry Dirty Bomb a Switchblade.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku SODAT vidí budoucnost datové bezpečnosti ve strojovém učení

SODAT vidí budoucnost datové bezpečnosti ve strojovém učení

Firmy chrání svá citlivá data často nedostatečně. Podle průzkumu společnosti SODAT se v minulém roce setkalo až 80 % z nich s bezpečnostním incidentem ztráty nebo úniku dat. Jedna z pilotních firem, která testovala novou verzi řešení SODAT Protection & Analytics 2.0pro bezpečností analýzu a monitoring dat díky novince zjistila, kdo z disku smazal důležité výkresy a mohla na incident včas reagovat.

Obrázek ke článku Kontrolujete pracovní emaily i na dovolené? 7 tipů odborníka, jak nepřijít o data

Kontrolujete pracovní emaily i na dovolené? 7 tipů odborníka, jak nepřijít o data

Letní měsíce jsou pro většinu zaměstnanců spojené s každoroční dovolenou. Z údajů Českého statistického úřadu vyplývá, že v roce 2017 podnikli Češi přes 13 milionů delších cest (tzn. s více než čtyřmi noclehy). Přitom právě na období července, srpna a září připadá více než 7,5 milionů z nich. Nicméně tradiční představu o dovolené jako o čase, kdy má práci na starost někdo jiný, Češi boří. 

Obrázek ke článku 10 SEO mýtů, které už nemusíte v roce 2018 řešit

10 SEO mýtů, které už nemusíte v roce 2018 řešit

„Kolik má být na stránce klíčových slov?“, „Nemáš vyplněný meta tag keywords, to nebude fungovat.“, „Katalogy jsou mrtvý“. Také jste už slyšeli některé z těchto otázek? Pojďme si na ně konečně jednou provždy odpovědět.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032018 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý