Vytváření komponent za běhu programu
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Vytváření komponent za běhu programuVytváření komponent za běhu programu

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín

Vytváření komponent za běhu programu

Google       Google       6. 4. 2006       17 388×

V tomto díle si ukážeme, jak se vytváří různé komponenty za běhu programu.

Reklama
Reklama

V dnešním díle tipy a triky v Delphi se budeme zabývat tvorbou komponent za běhu programu. Většina z vás asi nebude vědět, na co nám to bude, ale to vám hned vysvětlím. Např. když bychom si chtěli dělat nějakou hru, např. piškvorky, tak bychom si museli na formulář ručně vkládat nesčetně mnoho komponent, abychom si vytvořili přiměřeně velké hrací pole. Další problém by nastal, kdybychom si tuto hrací plochu chtěli zvětšit. Proto se dnes naučíme, jak si komponenty vkládat za běhu programu.

Uděláme si jednoduchou aplikaci, kde budou tlačítka s určitým číslem. Když na příslušné tlačítko klikneme, tak se nám vyhodí hláška s druhou mocninou toho čísla.

Na začátek si změníme Caption formuláře např. na „Mocnina“. Dále vložíme na formulář komponenty Edit ze záložky standard, UpDown ze záložky Win32 a Button ze záložky standard.

U komponenty UpDown nastavíme její vlastnost associate na Edit1. Vlastnost min bude 1 a max 10. U komponenty Edit zmeníme jen vlastnost readonly na true a u buttonu změníme vlastnost caption na „Ok“.

Tak a teď se pustíme do psaní zdrojového kodu.

Vytvoříme si dynamické pole a záznam Ttlacitko:


Type
  Ttlacitko = record
    Button:Tbutton;
  end;


Var
 Form1: Tform1;
 Tlacitko: array of Ttlacitko; // dynamické pole odkazující na záznam Ttlacitko

Do události OnClick u button1 vložíme:


procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
 i:integer; // pomocná proměnná pro cyklus for
begin

  setLength(tlacitko,StrToInt(Edit1.Text)+1); // změní velikost dynamického pole



  For i := 1 to StrToInt(Edit1.text) do begin

   tlacitko[i].Button := TButton.Create(Self);
   tlacitko[i].Button.Parent := Self;
   tlacitko[i].Button.Caption := 'Mocnina ' + IntToStr(i); // Nasatvení Caption tlačítka
   tlacitko[i].Button.Left := i * 85;    // Určení polohy na ose x
   tlacitko[i].Button.Top := 200;    // Určení polohy na ose y
   tlacitko[i].Button.Visible := true;    // Zobrazení tlačítka
   tlacitko[i].Button.Tag := i;    // Nastavení vlastnosi tag na proměnou i
   tlacitko[i].Button.OnClick := self.OnClick;  // Každé tlačítko bude mít svůj OnClick

  end;

end;

A tohle napíšeme do události onClick našeho formuláře:


procedure TForm1.FormClick(Sender: TObject);
var
 cislo:integer;
begin

 if TComponent(sender).Name = 'Form1' then exit;
// Jestli je jméno komponenty "Form1", tak pryč

 cislo := Tbutton(sender).Tag;
//přiřazení tagu tlačítka proměnné cislo

 ShowMessage('Mocnina cisla '+IntToStr(cislo)+' je ' + IntToStr(cislo*cislo));
// Hláška s vypočítanou mocninou

end;

  end;

Myslím, že zdrojový kod je jasný. Příště se budeme zabývat různými zajímavými funkcemi pro práci s řetězci.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor programoval v Visual Basicu, Delphi, nyní jen v Jave!

Nové články

Obrázek ke článku NopCommerce – dervisní vrstva – 3. díl

NopCommerce – dervisní vrstva – 3. díl

V minulém díle jsme se podívali trochu podrobněji na datovou vrstvu systému NopCommerce. V dnešním díle navážeme na předchozí znalosti, aby se naše pochopení systému zase o něco víc prohloubilo. Zaměříme se na dvě důležité oblasti a to Nop.Core projekt, který udržuje nejen doménu, ale obsahuje i infrastrukturní prvky. Dále se podíváme na projekt Nop.Service, který obsahuje obchodní logiku.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako  Tinder, Airbnb nebo Uber

První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako Tinder, Airbnb nebo Uber

Patnáct set kilometrů, cesta přes dva státy, šestnáct hodin programování a přísun energy drinků, tak by se dal shrnout unikátní hackathon ve vlaku pořádaný Kiwi.com. Z Prahy do Košic a zpět se svezlo celkem 13 týmů, každý s originálním nápadem. Hlavní výhru, voucher na letenky v hodnotě 2 500 EUR, si v Praze převzal tým až z Ukrajiny.

Obrázek ke článku Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

Zákazníci zejména retailových společností jsou často znuděni klasickými věrnostními či motivačními programy. Většinou z toho důvodu, že jsou jeden jako druhý a nepřináší nic nového. Ale i v České republice se projevují zahraniční trendy, nedávno zde totiž vstoupila na trh a rychle se uchytila nová platforma kombinující to nejlepší z věrnostních a motivačních programů, která navíc využívá prvky gamifikace – Rondo.cz. Na hlavní milníky vývoje nálad a motivace zákazníků a nejnovější trendy se zaměřil Jan Hřebabecký, spoluzakladatel Rondo.cz

Celý článekGoogle2. listopadu 2017PR

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032018 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý