V tomto díle si ukážeme, jak se vytváří různé komponenty za běhu programu.
V dnešním díle tipy a triky v Delphi se budeme zabývat tvorbou komponent za běhu programu. Většina z vás asi nebude vědět, na co nám to bude, ale to vám hned vysvětlím. Např. když bychom si chtěli dělat nějakou hru, např. piškvorky, tak bychom si museli na formulář ručně vkládat nesčetně mnoho komponent, abychom si vytvořili přiměřeně velké hrací pole. Další problém by nastal, kdybychom si tuto hrací plochu chtěli zvětšit. Proto se dnes naučíme, jak si komponenty vkládat za běhu programu.
Uděláme si jednoduchou aplikaci, kde budou tlačítka s určitým číslem. Když na příslušné tlačítko klikneme, tak se nám vyhodí hláška s druhou mocninou toho čísla.
Na začátek si změníme Caption formuláře např. na „Mocnina“. Dále vložíme na formulář komponenty Edit ze záložky standard, UpDown ze záložky Win32 a Button ze záložky standard.
U komponenty UpDown nastavíme její vlastnost associate na Edit1. Vlastnost min bude 1 a max 10. U komponenty Edit zmeníme jen vlastnost readonly na true a u buttonu změníme vlastnost caption na „Ok“.
Tak a teď se pustíme do psaní zdrojového kodu.
Vytvoříme si dynamické pole a záznam Ttlacitko:
Type
Ttlacitko = record
Button:Tbutton;
end;
Var
Form1: Tform1;
Tlacitko: array of Ttlacitko; // dynamické pole odkazující na záznam Ttlacitko
Do události OnClick u button1 vložíme:
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
i:integer; // pomocná proměnná pro cyklus for
begin
setLength(tlacitko,StrToInt(Edit1.Text)+1); // změní velikost dynamického pole
For i := 1 to StrToInt(Edit1.text) do begin
tlacitko[i].Button := TButton.Create(Self);
tlacitko[i].Button.Parent := Self;
tlacitko[i].Button.Caption := 'Mocnina ' + IntToStr(i); // Nasatvení Caption tlačítka
tlacitko[i].Button.Left := i * 85; // Určení polohy na ose x
tlacitko[i].Button.Top := 200; // Určení polohy na ose y
tlacitko[i].Button.Visible := true; // Zobrazení tlačítka
tlacitko[i].Button.Tag := i; // Nastavení vlastnosi tag na proměnou i
tlacitko[i].Button.OnClick := self.OnClick; // Každé tlačítko bude mít svůj OnClick
end;
end;
A tohle napíšeme do události onClick našeho formuláře:
procedure TForm1.FormClick(Sender: TObject);
var
cislo:integer;
begin
if TComponent(sender).Name = 'Form1' then exit;
// Jestli je jméno komponenty "Form1", tak pryč
cislo := Tbutton(sender).Tag;
//přiřazení tagu tlačítka proměnné cislo
ShowMessage('Mocnina cisla '+IntToStr(cislo)+' je ' + IntToStr(cislo*cislo));
// Hláška s vypočítanou mocninou
end;
end;
Myslím, že zdrojový kod je jasný. Příště se budeme zabývat různými zajímavými funkcemi pro práci s řetězci.