Recenze knihy Správa barev – průvodce profesionála v grafice a pre-pressu od autorů Bruce Fraser, Chris Murphy a Fred Bunting
Kniha Správa barev je překladem známé publikace Real World Color Management, která si velmi rychle získala značné renomé mezi profesionálními grafiky a pracovníky DTP studií. Publikace je rozdělena do osmnácti kapitol a postupně probírá všechny aspekty správy barev, se kterými se běžný pre-pressový uživatel setkává, včetně praktických rad.
Kniha nepopisuje, které tlačítko či volbu máte použít při práci s barvami v té či oné aplikaci. Ačkoliv ze začátku knihy opravdu najdete zcela základní poznatky o barvách a jejich správě, rozhodně není tato kniha učebnicí správy barev pro naprosté začátečníky. Na druhou stranu nemusíte být zrovna profesionálními grafiky, abyste četbou této knihy něco získali.
Kniha je opravdovým skvostem v dané problematice. Podobných knih existuje celá řada, jenže většina z nich je psána vědci, zabývajícími se teorií barev, a je tedy čitelná zase jen dalšími vědci, kteří se také zabývají teorií barev.
Jedním z mnoha předpokladů úspěšné správy barev, o němž se ve většině manuálů nepíše, je věnování značné pozornosti mnoha faktorům ovlivňujícím chod spusty strojů, používaných k reprodukci barev, a způsobu, jakým pak lidé tyto barvy vnímají.
Správa barev je neuvěřitelně rozsáhlým tématem zasahujícím do mnoha oblastí, počínaje fyzikou a chemií používaných zařízení, přes chování softwaru a počítačových systémů, neurofyziologii a psychofyziologii našich smyslů až k psychologii, a dokonce jazyku. Kniha je proto rozdělena do kratších částí, z nichž každá se zabývá pouze omezeným okruhem otázek.
První část knihy se věnuje obecnému úvodu do problematiky správy barev. Vysvětleny jsou obecné principy vnímání barev, principy zpracování barev na počítači (barevné modely, gamuty), globální popis fungování color managementu v praxi (popis profilů, převody barev).
Druhá část se zabývá problematikou vytváření a ladění profilů. Postupně jsou představeny různé druhy profilů, jejich omezení i možnosti, způsoby jejich vytváření pro různé typy zařízení, např. pro monitory, skenery, digitální fotoaparáty.
Třetí blok je zaměřen na nastavení správy barev v konkrétních aplikacích a workflow. Popisovány jsou jak obecné principy, např. v jakém barevném režimu pracovat, jakým způsobem využívat profily, tak i možnosti a omezení jednotlivých operačních systémů a nastavení konkrétních aplikací – Photoshop, InDesign, Illustrator, Freehand 10, CorelDraw 10, QuarkXPress (v 3.3 až 5), PDF a možnosti automatizace správy barev.
Když jsem knihu poprvé otevřel, upoutala mě jak svou vazbou, provedením (pevné desky, lesklý papír, plnobarevné obrázky), tak i svým stylem, jak je napsána. Od začátku se vás autoři snaží nalákat na další téma, snaží se vám vštěpit, že problematika barev je zajímavá (a mají pravdu) a skrývá nekonečné možnosti. Pravdou je, že sliby plní, kniha je napsána opravdu poutavě, se všemi detaily včetně grafů a obrázků, a četba je tak velmi interaktivní a zábavná, přitom velmi poučná. Hned po přečtení prvních stránek jsem se dozvěděl opravdu mnoho informací, které mě doslova uchvátily a nutily k dalšímu čtení. To je důležité, protože kniha je opravdu se svými více než 500 stránkami obsáhlá a jak autoři sami píší, v knížce nenaleznete ani jeden vzorec, ale konkrétní příklady z praxe, pracovní postupy a ukázky.
Kniha je opravdovým skvostem v dané problematice. Podobných knih existuje celá řada, jenže většina z nich je psána vědci, zabývajícími se teorií barev, a je tedy čitelná zase jen dalšími vědci, kteří se také zabývají teorií barev. Avšak základní nevýhodou všech těchto knih je to, že jejich teoretická část bývá příliš dlouhá, zatímco praktická část, věnovaná používání nástrojů pro správu barev v praxi, bývá velmi krátká. Pak samozřejmě existují i jiné publikace o správě barev – většinou se však jedná o krásné marketingové letáky slibující vám, že barvy vaší tiskárny budou odpovídat barvám, které vidíte na monitoru.
Pro ty z vás, kteří se správou barev pracují každý den, jsou oba zmíněné typy knih užitečné asi jako kolo ve chvíli, kdy se potřebujete dostat z Prahy do Londýna. Proto vznikla tato kniha, která obsahuje vše, co se sami autoři naučili za téměř tři desetiletí práce a experimentování s barvami a jejich správou.
Po přečtení knihy nabudete pocit, že jste si přečetli opravdu vydatnou publikaci, která vás obklopila informacemi o problémech, na které jste doposud neznali odpověď. Pokud by se mě někdo zeptal, nakolik pro mě byla tato knížka přínosná, mohu s veškerým klidem okdpovědět, že lepší knihu jsem snad ani nečetl.
Co se například můžete dozvědět? Vše o jasu, intenzitě, odstínu, sytosti, vytváření profilů RGB inkoustových a skutečných tiskáren včetně sublimačních či CMYK tiskáren, prostě mnoho a mnoho užitečných onformací. Nakoukneme tedy do obsahu, co nám kniha nabízí.
1 Co je barva? Postřehy ze života
- Kde se nachází barva
- Světlo a barevná událost
- Fotony a vlny
- Spektrum
- Spektrální charakteristiky
- Zdroje světla
- Svítidla
- Objekt a barevná událost
- Odrazivost a propustnost
- Fluorescence
- Pozorovatel a barevná událost
- Trichromazie: červená, zelená, modrá
- Rozpoznávání barev protikladných: červená–zelená, modrá–žlutá
- Metamerie
- Nelinearita: intenzita a jas
- Achromatická složka: jas
- Chromatické složky: odstín a sytost
- Měření barvy
- Nemůžeme měřit barvu, ale pouze světlo
- Denzitometry
- Kolorimetrie
- Spektrofotometrie
- Kde modely selhávají
- Barevná setrvačnost
- Psychologické faktory: názvy barev a „paměťové“ barvy
- Poznatky pro správu barev
2 Počítače a barvy; Barvy vyjádřené čísly
- Barvy vyjádřené čísly
- Analogové počátky
- Digitální vývoj
- Jak pracují čísla
- Proč 256 úrovní
- Miliony barev
- Proč se čísla liší
- Barviva (základní barvy
- Bílý bod a černý bod
- Charakteristiky reprodukce tónů
- Barevné modely závislé na zařízení
- Barevné modely nezávislé na zařízení
- CIELAB
- Barevná neshoda – limity možného
- Omezení zařízení – gamut a dynamický rozsah
- Mapování tónů a gamutu
- Barva je složitá
3 Správa barev; Jak to vlastně funguje
- Vývoj správy barev
- Složky správy barev
- PCS
- Profily
- CMM
- Způsoby vykreslení
- Správa barev v akci
- Přiřazování a vkládání profilů
- Konverze pomocí profilů
- Jak funguje konverze
- Konverze a ztráta dat
- Výhoda souborů s vysokou barevnou hloubkou
- Správa barev je jednoduchá
4 Vše o profilech; Popisování zařízení
- Co jsou profily zařízení
- Třídy profilů
- Stimul a reakce
- Omezení profilů
- Používání profilů – zdroj a cíl
- Generické profily
- Profily barevných prostorů
- Dobré profily
Část II – Vytváření a úpravy profilů
5 Měření, kalibrace a řízení procesu „Tahle mapa neodpovídá tomuto území“
- Sledování změn chování zařízení
- Stimul a reakce
- Řízení proměnných
- Řízení proměnlivosti
- Základní role měření
- Hodnocení zařízení
- Kalibrace zařízení
- Monitorování zařízení
- Práce mimo systém
To je jen výňatek z obsahu, kapitol je v knize celkem 18 + dodatky. Jak vidíte, množství informací je obrovské
Kniha je vhodná pro pokročilé uživatele a odborníky, převážně z grafických oborů. Na své si určitě přijdou i začátečníci, i když ne všechny informace jim budou užitečné, protože některé kapitoly se věnují pokročilejším technikám.
O autorech
Bruce Fraser je mezinárodně uznávanou autoritou v oblasti digitálního zpracování obrazu a reprodukce barev. Kromě konzultací a přednášek se věnuje i psaní do odborných médií.
Chris Murphy je prezidentem společnosti Color Remedies, která nabízí školení a odborné poradenství v oblasti nastupujících technologií pro práci s barvami.
Fred Bunting je spisovatel, ilustrátor, vystupuje s přednáškami zabývajícími se problematikou správy barev.