Formát AAC, jehož název a taky přípona jsou zkratkami slov Advanced Audio Coding, poskytuje velice dobrý poměr cena-výkon, a to především díky velice pokročilému kódování, se kterým se MP3, přesto že je nepopulárnější, nemůže rovnat. MP3 je zkrátka už překonané, a to nejen AACčkem, ale i třeba formátem OGG Vorbis.
Za vznikem tohoto formátu stojí světoznámé Dolby, ale i třeba Sony a další.
AAC zhlédl svět ve druhém čtvrtletí roku 1997. Mluvit se o něm ale začalo až před několika lety. A na scénu se, přes mezi uživateli zakořeněné MP3, dostává jen těžko, ani jeho podpora v audio přehrávačích (moc se mi sem nehodí psát, jak je zvykem MP3 přehrávačích) není valná. A to přesto, že již v datovém toku 128 kb/s je kvalita nahrávky téměř nerozeznatelná od originálu, zatímco u MP3 jsou to hodnoty nad 160 kb/s. Pokud se podíváme na minima slušné kvality, je to 128 kb/s pro MP3 a 96 kb/s pro ACC. Formát i v jeho vylepšených verzích AC2 a AC3 je používán především jako doprovodný zvuk k videosouborům, např. MPEG2
Jak se vůbec kóduje
No, vezmu to po krocích. Takže některé zvuky jsou stejné v levém i v pravém kanálu. Ty se tedy z jednoho kanálu vymažou. Zvuky, které jsou pro nás jen obtížně slyšitelné (pod 16 Hz a nad 20 kHz, i když k 20 kHz slyší jen málokdo) a zvuky, které zanikají pod jinými zvuky se smažou. Je, vlastně jako u všech formátů, využito lidské nedokonalosti, tedy nedokonalosti lidského ucha. Kódování se vlastně nijak moc neliší od jiných, ale je mnohem propracovanější a pracuje s větším počtem atributů.
Formát AAC, abych dodal ještě něco k jeho výhodám, podporuje vícekanálový zvuk (údajně až 48 kanálů) a jeho dekódování nepotřebuje tolik výkonu, jako některé jiné formáty. No a pokud jste někdy zkoušeli kódovat MP3 na kvalitu 96 kb/s, tak víte, že je to nic moc, ale AAC je i při této kvalitě poslouchatelné. Sílu tohoto formátu si uvědomila společnost Apple, a tak je podporován samotnými přehrávači iPod.
Je navržen pro snadné a všestranné použití. Konkurencí by mohl být snad formát MP3Pro, který má také velice kvalitní zvuk i při nízkém bitrate. Ten pochází od Coding Technologies a slibuje CD kvalitu už při neuvěřitelných 64 kb/s. Zajímavý je vložený článek Komprimovaný zvuk: Poznáte rozdíl? na stránkách: pcworld.cz.
Pokud byste se chtěli dozvědět více, tak na stránkách audiocoding.com je toho docela dost, bohužel ale v angličtině.