VB – 43. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

VB – 43. lekceVB – 43. lekce

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín

VB – 43. lekce

Google       Google       15. 5. 2006       22 755×

  • 43.1 Třídění Probubláváním (Bubble sort)
  • 43.2 Třídění výběrem (Select Sort)
  • 43.3 Třídění vkládáním (Insert Sort)
  • 43.4 Domácí úkol
  • 43.5 V další lekci

Reklama
Reklama

43.1 Třídění Probubláváním (Bubble sort)

Třídění je proces, jehož funkci snad nemusím popisovat, ale přesto: je to proces, který podél určitého atributu seřadí položky, a to buď vzestupně, anebo sestupně. Probublávání je jedna z nejjednodušších metod třídění a funguje asi takto: Vezme vždy dvojici, třeba čísel, která jsou vedle sebe, a porovná je. Pokud je první z čísel menší (berme vzestupné třízení), tak čísla nechá tak, jak jsou, pokud je ovšem větší, tak je zamění. Potom se v kontrole přesune o jednu položku dál, porovnává tedy dejme tomu číslo již porovnávané v předchozí dvojici a číslo, které za ním následuje. Nemusíme třídit samozřejmě jen čísla, ale pak je třeba upravit algoritmus, ať porovnává to, co je třeba, a jak je třeba. Kód může vypadat třeba takto:


start:  For i = 0 To lngVelikostPole - 1
            If pole(i) > pole(i + 1) Then
                Temp = pole(i)
                pole(i) = pole(i + 1)
                pole(i + 1) = Temp
                Change = True
            End If
        Next i
        If Change = True Then
            Change = False
            GoTo start
        End If

Je zde sice použito návěstí start, ale zde se to celkem hodí, běžně jej ani já příliš nepoužívám. Je také možnost to celé zabalit do cyklu. To je možná častější, ale nechám to na vás, ať namáháte šedé buňky mozkové. Aby ale nebylo námahy moc, tak zde uvedu kód pro třídění sestupně.


start:  For i = 0 To lngVelikostPole - 1
            If pole(i) > pole(i + 1) Then
                Temp = pole(i)
                pole(i) = pole(i + 1)
                pole(i + 1) = Temp
                Change = True
            End If
        Next i
        If Change = True Then
            Change = False
            GoTo start
        End If

Najděte změnu. Tato změna je opravdu jen minimální. Myšlenka takto třídit je sice pěkná, ale výkon tohoto algoritmu není dostatečný, proto vznikly jiné: QuickSort, InsertSort, ShakeSort, SelectSort, ShellSort, Bi-DirectinoalBubbleSort HeapSort, RadixSort, MergeSort. My si o některých z nich, o všech asi těžko, povíme víc.

43.2 Třídění výběrem (Select Sort)

Tato metoda také není zrovna rychlá, doba vykonávání je zde přímo úměrná počtu členů pole, a to proto, že se vždy z nesetříděné části musí najít nejmenší nebo největší prvek a ten se musí umístit na konec, nebo na začátek podle toho, jak nám to vyhovuje. Kód je také celkem jednoduchý. Kód pak může vypadat například takto:


  For i = 0 To lngVelikostPole
   For j = lngVelikostPole To i + 1 Step -1
    If pole(i) > pole(j) Then
      temp = pole(i)
      pole(i) = pole(j)
      pole(j) = temp
    End If
   Next j
  Next i

Když jsem hledal na netu, tak jsem narážel na některé kódy Select Sortu, které jsem nepochopil (tedy jejich vytvoření, protože zabíraly dvě desítky řádků kódu). Rychlost sice není nijak závratná, ale je to lepší než BubbleSort (zaleží na promíchanosti pole), teda pokud již není pole setřízené, v kontrole setřízených polí totiž BubbleSort vyniká, stačí mu projet celé pole jen jednou. A to je rychlovka!

43.3 Třídění vkládáním (Insert Sort)

Tento algoritmus vlastně pracuje prakticky stejně jako předchozí, jen opačně :-) Je to myšleno tak, že Select Sort hledá pro místo v poli vhodnou hodnotu z nesetřízených dat a naopak Insert Sort hledá pro hodnotu vhodné umístění mezi daty již setřízenými. Čas provádění je prakticky stejný, zde je ale navíc třeba se zbavit pomocného prvku, to zajišťují poslední tři řádky.


  For i = 2 To lngVelikostPole
    x = pole(i)
    pole(0) = x
    j = i - 1
    While x < pole(j)
      pole(j + 1) = pole(j)
      j = j - 1
    Wend
    pole(j + 1) = x
  Next i

  For i = 0 To lngVelikostPole
      pole(i) = pole(i + 1)
  Next i

43.4 Domácí úkol

Vytvořte program, který setřídí nějaké pole a zobrazí čas, za jaký se mu to povedlo. Tedy takové porovnání algoritmů.

43.5 V další lekci

Asi nejspíš zase třídění: QuickSort, ShakeSort, HeapSort.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Jiří ChytilAutor programuje ve VB, zajímá se o elektrotechniku, studuje na SOŠ Elektrotechnické - obor číslicová technika.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako  Tinder, Airbnb nebo Uber

První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako Tinder, Airbnb nebo Uber

Patnáct set kilometrů, cesta přes dva státy, šestnáct hodin programování a přísun energy drinků, tak by se dal shrnout unikátní hackathon ve vlaku pořádaný Kiwi.com. Z Prahy do Košic a zpět se svezlo celkem 13 týmů, každý s originálním nápadem. Hlavní výhru, voucher na letenky v hodnotě 2 500 EUR, si v Praze převzal tým až z Ukrajiny.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

Zákazníci zejména retailových společností jsou často znuděni klasickými věrnostními či motivačními programy. Většinou z toho důvodu, že jsou jeden jako druhý a nepřináší nic nového. Ale i v České republice se projevují zahraniční trendy, nedávno zde totiž vstoupila na trh a rychle se uchytila nová platforma kombinující to nejlepší z věrnostních a motivačních programů, která navíc využívá prvky gamifikace – Rondo.cz. Na hlavní milníky vývoje nálad a motivace zákazníků a nejnovější trendy se zaměřil Jan Hřebabecký, spoluzakladatel Rondo.cz

Celý článekGoogle2. listopadu 2017PR
Obrázek ke článku NopCommerce – datová vrstva a přístup k datům – 2. díl

NopCommerce – datová vrstva a přístup k datům – 2. díl

V minulém článku jsme si představili platformu NopCommerce z globálního pohledu. V dnešním díle se již zaměříme na konkrétní část systému, a to datovou vrstvu. Představíme si základní stavební kameny systému v podobě doménových objektů. Ukážeme si, jakým způsobem rozšířit doménové objekty a jakým způsobem přistupuje NopCommerce k nastavení systému a modulů.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032018 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý