- 43.1 Třídění Probubláváním (Bubble sort)
- 43.2 Třídění výběrem (Select Sort)
- 43.3 Třídění vkládáním (Insert Sort)
- 43.4 Domácí úkol
- 43.5 V další lekci
43.1 Třídění Probubláváním (Bubble sort)
Třídění je proces, jehož funkci snad nemusím popisovat, ale přesto: je to proces, který podél určitého atributu seřadí položky, a to buď vzestupně, anebo sestupně. Probublávání je jedna z nejjednodušších metod třídění a funguje asi takto: Vezme vždy dvojici, třeba čísel, která jsou vedle sebe, a porovná je. Pokud je první z čísel menší (berme vzestupné třízení), tak čísla nechá tak, jak jsou, pokud je ovšem větší, tak je zamění. Potom se v kontrole přesune o jednu položku dál, porovnává tedy dejme tomu číslo již porovnávané v předchozí dvojici a číslo, které za ním následuje. Nemusíme třídit samozřejmě jen čísla, ale pak je třeba upravit algoritmus, ať porovnává to, co je třeba, a jak je třeba. Kód může vypadat třeba takto:
start: For i = 0 To lngVelikostPole - 1
If pole(i) > pole(i + 1) Then
Temp = pole(i)
pole(i) = pole(i + 1)
pole(i + 1) = Temp
Change = True
End If
Next i
If Change = True Then
Change = False
GoTo start
End If
Je zde sice použito návěstí start, ale zde se to celkem hodí, běžně jej ani já příliš nepoužívám. Je také možnost to celé zabalit do cyklu. To je možná častější, ale nechám to na vás, ať namáháte šedé buňky mozkové. Aby ale nebylo námahy moc, tak zde uvedu kód pro třídění sestupně.
start: For i = 0 To lngVelikostPole - 1
If pole(i) > pole(i + 1) Then
Temp = pole(i)
pole(i) = pole(i + 1)
pole(i + 1) = Temp
Change = True
End If
Next i
If Change = True Then
Change = False
GoTo start
End If
Najděte změnu. Tato změna je opravdu jen minimální. Myšlenka takto třídit je sice pěkná, ale výkon tohoto algoritmu není dostatečný, proto vznikly jiné: QuickSort, InsertSort, ShakeSort, SelectSort, ShellSort, Bi-DirectinoalBubbleSort HeapSort, RadixSort, MergeSort. My si o některých z nich, o všech asi těžko, povíme víc.
43.2 Třídění výběrem (Select Sort)
Tato metoda také není zrovna rychlá, doba vykonávání je zde přímo úměrná počtu členů pole, a to proto, že se vždy z nesetříděné části musí najít nejmenší nebo největší prvek a ten se musí umístit na konec, nebo na začátek podle toho, jak nám to vyhovuje. Kód je také celkem jednoduchý. Kód pak může vypadat například takto:
For i = 0 To lngVelikostPole
For j = lngVelikostPole To i + 1 Step -1
If pole(i) > pole(j) Then
temp = pole(i)
pole(i) = pole(j)
pole(j) = temp
End If
Next j
Next i
Když jsem hledal na netu, tak jsem narážel na některé kódy Select Sortu, které jsem nepochopil (tedy jejich vytvoření, protože zabíraly dvě desítky řádků kódu). Rychlost sice není nijak závratná, ale je to lepší než BubbleSort (zaleží na promíchanosti pole), teda pokud již není pole setřízené, v kontrole setřízených polí totiž BubbleSort vyniká, stačí mu projet celé pole jen jednou. A to je rychlovka!
43.3 Třídění vkládáním (Insert Sort)
Tento algoritmus vlastně pracuje prakticky stejně jako předchozí, jen opačně :-) Je to myšleno tak, že Select Sort hledá pro místo v poli vhodnou hodnotu z nesetřízených dat a naopak Insert Sort hledá pro hodnotu vhodné umístění mezi daty již setřízenými. Čas provádění je prakticky stejný, zde je ale navíc třeba se zbavit pomocného prvku, to zajišťují poslední tři řádky.
For i = 2 To lngVelikostPole
x = pole(i)
pole(0) = x
j = i - 1
While x < pole(j)
pole(j + 1) = pole(j)
j = j - 1
Wend
pole(j + 1) = x
Next i
For i = 0 To lngVelikostPole
pole(i) = pole(i + 1)
Next i
43.4 Domácí úkol
Vytvořte program, který setřídí nějaké pole a zobrazí čas, za jaký se mu to povedlo. Tedy takové porovnání algoritmů.
43.5 V další lekci
Asi nejspíš zase třídění: QuickSort, ShakeSort, HeapSort.