Začínáme s DelphiX – 5. díl
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

Začínáme s DelphiX – 5. dílZačínáme s DelphiX – 5. díl

 

Začínáme s DelphiX – 5. díl

Google       Google       18. 5. 2006       11 741×

Je tu další díl seriálu pro všechny, kteří ještě nemají s programováním žádné zkušenosti. Tentokrát si velice detailně ukážeme, jak by mohlo vypadat primitivní animované menu do případné hry.

Reklama
Reklama

Vykreslování v DelphiX

Díl pátý – Tvoříme první větší program

Všichni dobře víte, že tento seriál je pro skutečně největší začátečníky. Ukážeme si proto velice podrobně a krok za krokem jednoduché animované menu do případné počítačové hry.

Funkční menu do počítačové hry

Naprogramujeme si plnohodnotné a hlavně funkční menu do počítačové hry, kterou si po přečtení celého seriálu bude schopna naprogramovat většina z Vás. Výsledky kliknutí na jednotlivé položky budou sice pouze provizorní, ale Vám nic nebrání vyvolat situaci jinou. A v rámci přehlednosti a pochopitelnosti budu pracovat bez cyklů, procedur a funkcí.

Ještě než se pustíme do práce, ukážeme si, jak by mohlo toto menu vypadat (nelekejte se té příšerné grafiky, ta je provizorní a dělal jsem ji už před několika lety; záleží na její funkci):

menu
obr. 1: Naše menu (kliknutím zobrazíte celý obrázek)

1) Nejprve si přepneme program do FullScreenu (celoobrazovkového režimu)

Označte si DXDraw a v Object Inspectoru, pod položkou Options, si přepněte doFullScreen na True. Pokud jste dodrželi to, co jsme si určili v prvním díle, bude vše perfektně fungovat.

2) Nadefinujeme si proměnné (všechny globální). Budou to tyto:
  • Integer:
    alpha
    pro průhlednost loga
    ph
    pro periodu zvlnění loga
    angle
    pro natočení ukazatele zvolené položky (pokud jste si zobrazili obrázek, je to takové to sluníčko, které se točí u naposledy aktivního tlačítka)
    pnttop
    pro určení výšky ukazatele zvolené položky
    status
    proměnná, která určí, jestli se má logo skrývat, nebo naopak zneprůhledňovat (mimochodem, je to jedna z možností řešení jednoho domácího úkolu z druhé části tohoto seriálu)
  • TRect:
    opt1, opt2, opt3
    obdélníky sloužící jako vykreslovací plocha všech tří tlačítek
3) Na řadě jsou obrázky, které budeme potřebovat. Všechny si přidejte do DXImageListu pod těmito jmény:
Back:
Pozadí o rozměrech 640 × 480 pixelů (rozlišení musí být rovno rozměrům DXDraw, jinak bude vpravo a dole černý prostor)
DelphiX:
Logo hry (u mě 202 × 84 pixelů – pokud se budete vždy držet mých rozměrů, nebudete muset měnit kód)
Opt1, Opt2, Opt3:
Jednotlivá tlačítka v menu, přičemž první 2 jsou volby, třetí ukončuje program (u mě 100 × 50 pixelů)
Pntr:
Ukazatel zvolené položky (50 × 50 pixelů)
Cursor:
Grafický kurzor, který bude zastávat v programu ten windowsowský (30 × 30 pixelů)

Pokud je nechcete kreslit, stáhněte si moje (formát BMP).

4) Teď si ukážeme nové příkazy, které budu používat:
ptinrect(obdélník, bod);
Tento příkaz vrací hodnotu typu boolean (ano, nebo ne), která určí, zda je uvedený bod (typu TPoint – například mouse.cursorPos) v daném obdélníku (TRect)
showmessage('Text');
Zobrazí okno s textem. Tento příkaz však nemá s DX nic společného. U nás bude sloužit jako náhrada za volanou akci po kliknutí na tlačítko.
5) A teď Vám budu postupně ukazovat kód a vysvětlovat funkci jednotlivých částí. Hlavně se nelekejte. Pro Vás, začátečníky, to může vypadat složitě, ale sami zjistíte, že je to vlastně jednoduché:

Co se děje po startu (událost onCreate našeho formuláře):

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin

    opt1.Left:=50; // následujících 12 řádků určí rozměry jednotlivých obdélníků; přizpůsobte si je proto rozměrům svých tlačítek

    opt1.Right:=150;

    opt1.Top:=175;
    opt1.Bottom:=225;
   
    opt2.Left:=50;
    opt2.Right:=150;
    opt2.Top:=250;
    opt2.Bottom:=300;
   
    opt3.Left:=50;
    opt3.Right:=150;
    opt3.Top:=325;
    opt3.Bottom:=375;
   
    pnttop:=200; // určí výchozí výšku ukazatele vybrané položky
    angle:=0; // určí výchozí natočení ukazatele vybrané položky
    ph:=0; // určí výchozí periodu zvlnění loga
    alpha:=0; // určí výchozí průhlednost loga
   
    showcursor(false); // schová windowsovský kurzor

end;

Reakce na kliknutí (událost onClick komponenty DXDraw):

procedure TForm1.DXDraw1Click(Sender: TObject);
begin

	if ptinrect(opt1, mouse.cursorpos) then showmessage('Volba 1 byla úspěšně potvrzena. Stiskněte ENTER!'); // po kliknutí dovnitř obdélníku opt1 se zobrazí okno s textem
	if ptinrect(opt2, mouse.cursorpos) then showmessage('Volba 2 byla úspěšně potvrzena. Stiskněte ENTER!'); // tohle se stane po kliknutí na opt2
	if ptinrect(opt3, mouse.cursorpos) then close; // po kliknutí do obdélníku opt3 se program ukončí

end;

Vykreslování (událost onTimer komponenty DXTimer):

procedure TForm1.DXTimer1Timer(Sender: TObject; LagCount: Integer);
begin

if not dxdraw1.CanDraw then exit; // ošetříme chyby kreslení
dxdraw1.Surface.Fill(0); // vyplníme plochu černě

    inc(ph, 3); // navýší ph o 3
    if ph>255 then ph:=0; // ošetří chybu s překročením integeru
   
    inc(angle); // navýší angle o 1
    if angle>255 then angle:=0; // ošetří chybu
   
    if status=0 then // pokud je na řadě zviditelňování loga, udělej toto
    begin
        inc(alpha); // navýší alpha
        if alpha>255 then status:=1; // pokud je logo plně viditelné, přepne se na skrývání
    end
    else
    begin
        dec(alpha); // odečte 1 z alpha
        if alpha<1 then status:=0; // pokud je logo na hranici viditelnosti, začne se opět zviditelňovat
    end;
   
    dximagelist1.Items.find('Back').Draw(dxdraw1.surface, 0, 0, 0); // vykreslí pozadí
    dximagelist1.Items.find('DelphiX').DrawWaveXAlpha(dxdraw1.surface, 25, 25, 202, 84, 0, 3, 30, ph, alpha); // vykreslí schovávající se a vlnící se logo
   
    if ptinrect(opt1, mouse.cursorpos) then // pokud je kurzor na tlačítku Volba 1, udělej toto
    begin
        dximagelist1.Items.find('Opt1').DrawAlpha(dxdraw1.surface, opt1, 0, 255); // zobraz plně viditelné tlačítko
        pnttop:=200; // přesuň ukazatel vybrané položky na úroveň tlačítka
    end
    else dximagelist1.Items.find('Opt1').DrawAlpha(dxdraw1.surface, opt1, 0, 150); // v opačném případě zobraz tlačítko poloprůhledné
   
    if ptinrect(opt2, mouse.cursorpos) then // totéž co v předchozím případě, ale s tlačítkem Volba 2
    begin
        dximagelist1.Items.find('Opt2').DrawAlpha(dxdraw1.surface, opt2, 0, 255);
        pnttop:=275;
    end
    else dximagelist1.Items.find('Opt2').DrawAlpha(dxdraw1.surface, opt2, 0, 150);
   
    if ptinrect(opt3, mouse.cursorpos) then // totéž co v předchozích případech, ale s tlačítkem pro ukončení
    begin
        dximagelist1.Items.find('Opt3').DrawAlpha(dxdraw1.surface, opt3, 0, 255);
        pnttop:=350;
    end
    else dximagelist1.Items.find('Opt3').DrawAlpha(dxdraw1.surface, opt3, 0, 150);
   
    dximagelist1.Items.find('Pntr').DrawRotate(dxdraw1.surface, 185, pnttop, 50, 50, 0, 0.5, 0.5, angle); // vykreslí otáčející se ukazatel vybrané položky na spočítané místo
    dximagelist1.Items.find('Cursor').Draw(dxdraw1.surface, mouse.CursorPos.x, mouse.CursorPos.y, 0); // vykreslí grafický kurzor
   
 dxdraw1.flip; // a vše to zobrazíme
   
end;

Ať to vypadá jakkoli složitě a ať je to jakkoli nepřehledné, musíte uznat, že je to vlastně úplně jednoduché. Pokud si chcete něco stáhnout, udělejte to tady (dnes je toho o něco málo víc):

  • Výsledný program (již zkompilovaný, nepotřebujete Delphi; je to normální spustitelný exe soubor)
  • Zdrojové kódy (opět v Delphi5 – to budou zřejmě pořád)
  • (pro ty, co přehlédli výše přítomný odkaz; je to stejná grafika jako v obrázku nahoře)

A tím bych dnešní (myslím, že zatím nejzajímavější) díl ukončil. Zkušení to, doufám, nečtou, začátečníci by měli být spokojeni díky psaní krůčku za krůčkem. Jinak příště se podíváme na vykreslování světel a stínů (DrawSub, DrawAdd a jejich kombinace). Těším se na Vás!

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor programuje v DelphiX, má rád mobily se Symbianem a PDA s Windows Mobile.

Nové články

Obrázek ke článku Hackerský kongres přiveze v září do Prahy špičky světové kryptoanarchie

Hackerský kongres přiveze v září do Prahy špičky světové kryptoanarchie

Hackerský kongres HCPP16 pořádá od 30. září do 2. října nezisková organizace Paralelní Polis již potřetí, a to ve stejnojmenném bitcoinovém prostoru v pražských Holešovicích. Letos přiveze na třídenní konferenci přes 40 většinou zahraničních speakerů – lídrů z oblastí technologií, decentralizované ekonomiky, politických umění a aktivismu. Náměty jejich přednášek budou také hacking, kryptoměny, věda, svoboda nebo kryptoanarchie.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku ICT PRO školení zaměřené nejenom na ICT

ICT PRO školení zaměřené nejenom na ICT

Dovolte, abychom se představili. Jsme zaměstnanci společnosti ICT Pro, profesionálové v oblasti poskytování komplexních ICT služeb. Neboli služeb spojených s informačními a komunikačními technologiemi, které dnes - ve 21. století - tvoří  nedílnou součást běžného provozu všech moderních firem.

loadingtransparent (function() { var po = document.createElement('script'); po.type = 'text/javascript'; po.async = true; po.src = 'https://apis.google.com/js/plusone.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(po, s); })();
Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032016 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý