Verze OpenGL
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Verze OpenGLVerze OpenGL

 

Verze OpenGL

Google       Google       28. 5. 2006       28 313×

Her pro rozhraní OpenGL je ve světě Windows ve srovnání s DirectX přece jen méně. Přitom právě OpenGL je skutečným standardem počítačové grafiky (nejen ve hrách, ale i v profesionálním oboru) na mnoha platformách.

Reklama
Reklama

Schopnosti grafi cké karty jsou v OpenGL vymezeny především podporou tzv. extenzí (extension je anglicky rozšíření). Pomocí nich se rozšiřuje paleta funkcí původního OpenGL 1.0. Příkladem zápisu extenze budiž třeba GL_ARB_multisampling. Začátek GL_ napovídá, že se jedná o extenzi, ARB_ je názvem sdružení, které se o novou extenzi zasloužilo (může zde být také třeba ATI_ nebo NV_) a multisampling je činnost, kterou extenze zahrnuje. Zde tedy vyhlazovaní hran.


Extenze jsou také trochu kamenem úrazu OpenGL; protože je lze patentovat, nerozšíří se u konkurence a nestanou se standardem, který by byl podporován. Oproti DirectX je standardem třetí strany a cokoli z jeho specifikace mohou používat všichni výrobci hardwaru. Do standardu OpenGL jsou zahrnovány samozřejmě univerzálně použitelné extenze, ale ATI nebo nVidia mají pro některé z nich vlastní alternativy.

Typickým příkladem je poslední specifikace OpenGL 2.0, do které byl konečně zahrnut vyšší programovací jazyk OpenGL shaderů – GLSL. Společnost nVidia však oficiálně stále uvádí, že její ovladače podporují OpenGL 1.5. Přitom většinu potřebných extenzí pro shadery podporovala už dávno, pouze ve vlastním provedení (GL_NV místo GL_ARB).


Jak to funguje

OpenGL je rozhraní pro programování aplikací, které může fungovat nad libovolným hardware, který pracuje s pixely (má frame buffer). V OpenGL je vše popsáno stavy a programátor svými příkazy tyto stavy mění. OpenGL je nezávislé na platformě a prostřednictvím ovladače komunikuje přímo s hardware (nikoli přes operační systém). Přístup k vykreslování (grafická pipeline) se od Direct3D přece jen liší. Počáteční data (vrcholy i pixely, tedy objekty a textury) se uloží do seznamu. Následně se zpracují vrcholová data a vypočítají jednotlivé body z jimi vymezených trojúhelníků (pasterizace), zvlášť se pak provedou potřebné operace s texturami, jež se nanesou až na rasterizované trojúhelníky. Jednotlivým takto vzniklým pixelům se říká fragmenty a s nimi dále pracuje fragment procesor (shader).


Chcete-li zjistit, jakou verzi OpenGL podporuje vaše karta a ovladače, stáhněte si ze stránky www.raltech-vr.com program OpenGL Extension Viewer. Zjistíte v něm například, že hlavním přínosem OpenGL 1.1 bylo urychlení a zjednodušení práce s vrcholy, v OpenGL 1.2 přibyly 3D textury, v důležité verzi 1.3 pak vícenásobné texturování, multi-sampling, komprese textur a bump mapping. Práce se shadery byla ukotvena ve verzi 1.5 a teprve nedávno vydaná verze 2.0 dohnala DirectX 9.0. GLSL by měly podporovat všechny karty nVidia od GeForce FX 5200 a ATI od Radeonu 9500 výše. To, že některé extenze podporují jen karty ATI a některé jen nVidia, vás tolik mrzet nemusí, protože vytvořit hru běžící jen na čipech jedné z firem si žádná vývojářská společnost netroufne. To spíše narazíte na technologická dema (typicky vnadné víly Dawn a Dusk od nVidie), která normálně běží jen na kartách určeného výrobce. Pro některé extenze lze najít na internetu tzv. wrapper, tedy překladač, který za cenu velmi nízké rychlosti umožní alespoň spuštění a prohlédnutí daného dema na kartě, pro niž nebylo původně navrženo.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Lukáš ChurýLukáš je šéfredaktorem Programujte, vyvíjí webové aplikace, fascinuje ho umělá inteligence a je lektorem na FI MUNI, kde učí navrhovat studenty GUI. Poslední dobou se snaží posunout Laser Game o stupeň výše a vyvíjí pro něj nové herní aplikace a elektroniku.
Web     Twitter     Facebook     LinkedIn    

Nové články

Obrázek ke článku První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako  Tinder, Airbnb nebo Uber

První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako Tinder, Airbnb nebo Uber

Patnáct set kilometrů, cesta přes dva státy, šestnáct hodin programování a přísun
energy drinků, tak by se dal shrnout unikátní hackathon ve vlaku pořádaný Kiwi.com.
Z Prahy do Košic a zpět se svezlo celkem 13 týmů, každý s originálním nápadem. Hlavní
výhru, voucher na letenky v hodnotě 2 500 EUR, si v Praze převzal tým až z Ukrajiny.
Společně naprogramovali aplikaci Fly2event, která vytváří cestovatelské balíčky ušité
uživatelům na míru podle toho, co si „olajkovali“ na Facebooku. Projekt má i podle
organizátorů budoucnost a jeho tvůrci ho v současnosti už spouští na webové stránce
fly2event.com.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

Zákazníci zejména retailových společností jsou často znuděni klasickými věrnostními či motivačními programy. Většinou z toho důvodu, že jsou jeden jako druhý a nepřináší nic nového. Ale i v České republice se projevují zahraniční trendy, nedávno zde totiž vstoupila na trh a rychle se uchytila nová platforma kombinující to nejlepší z věrnostních a motivačních programů, která navíc využívá prvky gamifikace – Rondo.cz. Na hlavní milníky vývoje nálad a motivace zákazníků a nejnovější trendy se zaměřil Jan Hřebabecký, spoluzakladatel Rondo.cz

Obrázek ke článku NopCommerce – datová vrstva a přístup k datům – 2. díl

NopCommerce – datová vrstva a přístup k datům – 2. díl

V minulém článku jsme si představili platformu NopCommerce z globálního pohledu. V dnešním díle se již zaměříme na konkrétní část systému, a to datovou vrstvu. Představíme si základní stavební kameny systému v podobě doménových objektů. Ukážeme si, jakým způsobem rozšířit doménové objekty a jakým způsobem přistupuje NopCommerce k nastavení systému a modulů.

Reklama autora

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý