Python - 21. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Python - 21. lekcePython - 21. lekce

 

Python - 21. lekce

Google       Google       13. 6. 2006       23 804×

Není vůbec samozřejmé, že když na něco kliknete, že se něco stane. Stejně tak, když někde kliknete pravým tlačítkem nebo zmáčknete písmeno „a“. Je věcí programátora, aby zajistil, že když uživatel „něco“ udělá, že se „něco“ stane. A přesně to budeme dělat i my.


Události a funkce

Uživatel „něco“ udělá. Tomu se říká „událost“, uživatel způsobil (vyvolal) událost. Patří sem třeba klik, dvojklik, klknutí pravým tlačítkem myši, stisknutí Enter či mezerník, nějaká funkční klávesa, změna velikosti okna nebo zavření okna atd. … Všechno to jsou události. Někdy události mohou vyvolávat i programy samy.

„Něco“ se pak stane. V počítačové terminologii říkáme, že zavoláme, spustíme nějakou funkci. Často se používá termín, že událost svážeme s funkcí. Každá událost pak spouští nějakou funkci, která něco činí – něco počítá nebo mění. Může být pro každou událost jiná funkce nebo jedna funkce pro vícero událostí.


Svázání události s funkcí

V Pythonu jsou dva způsoby, jak svázat událost s funkcí. Pomocí command nebo bind.

command

Užití command je takové jednoduší, rychlejší, ale je u toho méně možností, jak výsledek využít. Command se dá použít jen na obyčejný klik myší. Nic víc:

# -*- coding: utf-8 -*- 
from Tkinter import *

def klik():
    print u"Stiskl jsi tlačítko!"

hlavni=Tk()

for i in range(4):
    tlacitko=Button(text=u"Já jsem tlačítko", command=klik)
    tlacitko.pack()

hlavni.mainloop()

Kromě jiného se nedá zjistit, které tlačítko funkci vyvolalo. Ledaže byste vytvořili tolik funkcí, kolik je tlačítek. Dále nemůžete pomocí command zajistit, aby se něco stalo, když klepnete pravým tlačítkem nebo dokonce prostředním.

bind

levé tlačítko

Metoda bind se používá jinak než command. Má také širší použití. Pomocí ní můžeme svázat s jedním udělátkem několik událostí. Příklad:

# -*- coding: utf-8 -*- 
from Tkinter import *

def klik(udalost):
    print u"Stiskl jsi tlačítko!"

hlavni=Tk()

for i in range(4):
    tlacitko=Button(text=u"Já jsem tlačítko")
    tlacitko.pack()
    tlacitko.bind("<Button-1>", klik)

hlavni.mainloop()

Příklad dělá úplně stejnou věc jako minulý. Prostě klik = print u"Stiskl jsi tlačítko!". Má však více možností:

  • může z „udalosti“ zjistit, které tlačítko bylo stisknuto a tím pak může měnit třeba některé vlastnosti volajícího tlačítka
  • může svázat stejné tlačítko s několika událostmi

Všimněte si té drobné změny u funkce klik() – tentokrát je v závorce jeden parametr – „udalost“, což je objekt, který v sobě nese informaci o tom, kde se udalost stala. Vyzkoušejte toto:

def klik(udalost):
    print udalost.widget, udalost.widget["text"], udalost.widget["bg"] 
    udalost.widget["text"] = u"Už jsem bylo stisknuto"
    udalost.widget["bg"] = "orange"

První řádka tiskne jméno tlačítka, na které jsme klikli. Ano, normálně jsou jména tlačítek taková divná obyčejná čísla s tečkou na začátku. A taky se tam tiskne to, co je na tlačítku napsáno a barvy, která je na pozadí tlačítka. To jen proto, abychom si ukázali, že je k tomu přístup.

Na dalších dvou řádkách již měníme volající tlačítko. Na druhé změníme text na tlačítku a na třetí barvu tlačítka. Obecně se přistupuje k parametrům udělátek přes slovník, jak je naznačeno: udelatko[parametr] – a to jak pro čtení, tak pro zápis. V našem případě je tedy udelatko = udalost.widget.

prostřední tlačítko

Prostřední tlačítko, myslím jeho kliknutí, svážeme s funkcí velmi podobně. Přidáme do programu následující kód. Musíte jej dát samozřejmě na správná místa:

def prostredni(udalost):
    print udalost.widget, udalost.widget["text"], udalost.widget["bg"]
    udalost.widget["text"] = u"Bylo jsem stisknuto prostředním tlačítkem"
    udalost.widget["bg"] = "lightblue"
    
    tlacitko.bind("<Button-2>", prostredni)  

Nyní by již vám mělo fungovat i prostřední tlačítko.

A jak se napíše dvojklik? A pravé tlačítko? A Enter?

Vylepšování

Pod Windows je defaultní font v Tkinter takový divný, dokonce se někdy písmenka slévají dohromady. Je možná lepší si přímo určit, jaký font se má použít. Učiníte tak parametrem font:

# jeden z následujících způsobů je možný
tlacitko=Button(text=u"Já jsem tlačítko", font="Arial")
tlacitko=Button(text=u"Já jsem tlačítko", font="Arial 10")
tlacitko=Button(text=u"Já jsem tlačítko", font="Arial 10 bold")

Barvu můžete nastavit jakoukoliv. Můžete použít anglická jména barev, jako například green, red, lightblue, orchid, ... Menší seznam najdete v každém PSPadu v Nástroje - Výběr barvy nebo můžete také nahlédnout do kompletního seznamu barev pro Tkinter. Případně si ji můžete vyrobit podle vzoru "#RRGGBB", přičemž za každé písmeno dosadíte číslo od 0-F (0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,A,B,C,D,E,F), což je takzvaná šestnáctková soustava. Takže například použitím #fff00 dostáváte žlutou barvu. V kompletním seznamu barev pro Tkinter jsou uvedeny i příslušné složky RGB, ovšem v desítkové podobě. Budete-li chtít z těchto desítkových čísel dostat hexa rgb tvar pro Tkinter můžete použít následující řádku:


rgbTk = "#%02x%02x%02x" % (192, 168, 000)

Ve Windows můžete také použít Systémové barvy. Jsou to standardní barvy tlačítek, rámů, písem a vůbec všeho, které Windows používá. Jsou to například SystemButtonFace, SystemButtonHighlight, SystemButtonShadow, SystemButtonText, ... Kompletní seznam je zde.

Co všechno dalšího se dá u tlačítka nastavit?

Také je hezké, když má okno v záhlaví napsáno něco jiného než „tk“. Používá se na to metoda title() objektu hlavního okna:

hlavni.title(u"Tlačítka")

Změna systémové ikony: na tohle má Tkinter metodu iconbitmap. Použití je následující: hlavni.iconbitmap("cherry.ico"), cherry.ico je soubor s ikonou ve formatu *.ico.


Úkol

Ano – zprovozněte pravé tlačítko. Když kliknu na tlačítku pravým myšítkem:

  • tlačítko se obarví do růžova a objeví se na něm nějaký jiný text
  • změní se reliéf tlačítka a barva písma
  • počítač také může zapípat a změnit titulek v záhlaví okna
  • zajistěte, aby nedocházelo k zvětšování/zmenšování okna při změně délky textu

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Pavel KosinaAutor programuje v Pythonu.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku Stavebnice umělé inteligence 1

Stavebnice umělé inteligence 1

Článek popisuje první část stavebnice umělé inteligence. Obsahuje lineární a plošnou optimalizaci.  Demo verzi je možné použít pro výuku i zájmovou činnost. Profesionální verze je určena pro vývojáře, kteří chtějí integrovat popsané moduly do svých systémů.

Obrázek ke článku Hybridní inteligentní systémy 2

Hybridní inteligentní systémy 2

V technické praxi využíváme často kombinaci různých disciplín umělé inteligence a klasických výpočtů. Takovým systémům říkáme hybridní systémy. V tomto článku se zmíním o určitém typu hybridního systému, který je užitečný ve velmi složitých výrobních procesech.

Obrázek ke článku Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Vedení týmu v oboru informačních technologií se nijak zvlášť neliší od jiných oborů. Přesto však IT manažeři čelí výzvě v podobě velmi rychlého rozvoje a tím i rostoucími nároky na své lidi. Udržet pozornost, motivaci a efektivitu týmu vyžaduje opravdu pevné manažerské základy a zároveň otevřenost a flexibilitu pro stále nové výzvy.

Obrázek ke článku Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Za poslední rok se podoba práce zaměstnanců změnila k nepoznání. Především plošné zavedení home office, které mělo být zpočátku jen dočasným opatřením, je pro mnohé už více než rok každodenní realitou. Co ale dělat, když se při práci z domova ztrácí motivace, zaměstnanci přestávají komunikovat a dříve fungující tým se rozpadá na skupinu solitérů? Odborníci na personalistiku dali dohromady několik rad, jak udržet tým v chodu, i když pracovní podmínky nejsou ideální.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032024 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý