JavaScript – 2. díl
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama
Reklama

JavaScript – 2. dílJavaScript – 2. díl

 

JavaScript – 2. díl

Google       Google       26. 6. 2006       23 047×

V druhém dílu si povíme něco o proměnných, základních kamenech vašich nastávajících scriptů.

Reklama
Reklama

Název a hodnota

Javascript je programovací jazyk, ve kterém nemusíte (ale můžete) proměnné předem deklarovat, stačí prostě zadat její hodnotu a máte ji. Nemáme zde totiž typy proměnných. Je to takové příjemné odlehčení, ale práci vám to nijak neulehčí.

Název proměnné záleží jen na vaší fantazii, jste omezeni pouze tím, že můžete používat pouze písmena, těmi také musí název začínat, číslice a podtržítka(tedy žádné mezery!).


cislo;
objednavka257;
zidle_z_bambusu_cislo_321;

Vaše proměnné mohou nabývat hodnot číelných (1; 2,456; −256,79), textových ("Einstein"; "proxymus"; "To jsou borci!"), dále pak logických (true; false) a také hodnot jiných proměnných.


cislo=2.456;
objednavka257="kvalitni zidle z bambusu";
zidle_z_bambusu_cislo_321=objednavka257;

Operace s proměnnými

Jak vidíte, hodnotu proměnné přiřadíte zapsáním jejího jména, znaménka rovná se a kýženou hodnotou, nic složitého.

S proměnnými můžete provádět různé oprace, pokud pracujete s čísly, můžete k nim přičítat, odečítat, násobit, dělit…

Dejme tomu, že proměnná x má hodnotu 6.

Operace s proměnnou x
Zápis Výsledek
x=x-1 5
x=x+1 7
x=x*2 12
x=x/2 3

Abychom si ušetřili práci se zapisováním operací, máme v Javascriptu něco jako zkratky.

Přehled zkratek
Zkratka Výsledek Obyčejný zápis
x-- 5 x=x-1
x++ 7 x=x+1
x+=2 8 x=x+2
x-=2 4 x=x-2
x*=2 12 x=x*2
x/=2 3 x=x/2

Pokud pracujeme s proměnnou, ve které je uložen text, můžeme proměnnou sloučit s jinou – slučování textových řetězců. Nebo z ní můžeme vzít třeba jen část, o tom ale až někdy později.

Proměnná jmeno bude obsahovat text „Proxymus“ a pozdrav zase „ahoj“.

Slučování proměnných
Zápis Výsledek
veta=pozdrav+jmeno ahojProxymus

Jak jste si určiě všimli, proměnná veta teď obsahuje splácaninu dvou slov, naštěstí pro nás můžeme sloučit proměnnou (s uloženým textem) i s textem obyčejným, tedy tím, který není hodnotou proměnné, nesmíme však zapomenout dát ho do uvozovek! Pro vysvětlení uvádím příklad:

Slučování proměnných a obyčejného textu
Zápis Výsledek
veta2=jmeno+pozdrav+"jak se máš?" ahojProxymusjak se máš?

Text, který slučujeme s nějakou proměnnou, může obsahovat cokoliv, na co si vzpomenete, včetně mezery, pro vytvoření mezery mezi dvěma slučovanými proměnnými tedy bude zápis vypadat takto:

Slučování proměnných a textu s použitím mezer
Zápis Výsledek
veta=pozdrav+" "+jmeno ahoj Proxymus
veta2=pozdrav+" " +jmeno+" jak se máš?" ahoj Proxymus jak se máš?

To by bylo základem o proměnných, příšte si řekneme něco o funkcích a polích.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

2 názory  —  2 nové  
Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor se zajímá o HTML, PHP a začína v C++.Rád si zahraje RPG, nějakou tu strategii, basket a ping-pong.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku RAD Studio a Windows Store

RAD Studio a Windows Store

RAD Studio je první vývojové prostředí se zabudovanou podporou balení aplikací typu Win32 a Win64 pro jejich umístění a šíření prostřednictvím Windows 10 Store.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Testujte na 2 400+ Android a iOS zařízení

Testujte na 2 400+ Android a iOS zařízení

V dnešní době, kdy většina softwaru pro mobilní aplikace je tvořena a distribuována průběžně, mnohdy do celého světa je třeba zajistit také průběžnou automatizaci testování mobilního softwaru. V případě mobilních aplikací pro Android a iOS začíná být problém, jak testovat na obrovském množství kombinací HW variant, rozměrů, edic operačních systémů různých výrobců v různých částech světa na reálných zařízení. Simulátory a emulátory nejsou většinou to pravé. Pokud již testuji, jak si udělat vlastní beta distribuci opravdovým reálným testerům napříč platformami?

Obrázek ke článku Funkcie main vo Windows API

Funkcie main vo Windows API

V tretej časti seriálu o Windows API budeme hovoriť o funkčných prototypoch main. Funkčný prototyp je tvorený názvom funkcie a typom signatúry, pričom sa vynecháva telo funkcie. 

loadingtransparent (function() { var po = document.createElement('script'); po.type = 'text/javascript'; po.async = true; po.src = 'https://apis.google.com/js/plusone.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(po, s); })();
Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý