Obsah piatej lekcie:
- Inicializačné bloky
- Konštruktory
- Preťažovanie metód
- Úloha č. 5
Inicializačné bloky
Inicializačný blok je blok kódu uzatvorený v zložených zátvorkách, ktorý sa uskutoční pred tým, ako je vytvorený objekt danej triedy. Používa sa, napr. keď chceme inicializovať nejakú premennú alebo vykonať nejaké príkazy pred tým, než je objekt vytvorený. V Jave sú dva druhy inicializačných blokov:
- › Statický inicializačný blok
- Je definovaný kľúčovým slovom static a spušťaný iba raz, keď je trieda zavedená do pamäti, pričom je možné inicializovať iba statické dátové členy danej triedy.
- › Nestatický inicializačný blok
- Je spúštaný pre každý vytvorený objekt a môže inicializovať alebo pracovať s inštančnými premennými danej triedy.
public class Test {
// staticke premenne
private static float PI;
private static int pocetInstanciObjektu = 0;
private static int skusobnaPremenna = 0;
// staticky inicializacny blok vykonany iba raz
// pred prvym vytvorenim objektu
static {
PI = 3.14f;
skusobnaPremenna++;
}
// nestaticky inicializacny blok vykonavany pred
// kazdym vytvorenim objektu
{
pocetInstanciObjektu++;
}
public static void main(String[] args) {
// vytvorenie prveho objektu
Test prvyObjekt = new Test();
System.out.println("Pocet vytvorenych objektov z triedy Test: " +
prvyObjekt.pocetInstanciObjektu);
System.out.println("Hodnota PI: " +
prvyObjekt.PI);
System.out.println("Hodnota skusobnej premennej: " +
prvyObjekt.skusobnaPremenna);
// vytvorenie druheho objektu
Test druhyObjekt = new Test();
System.out.println("Pocet vytvorenych objektov z triedy Test: " +
druhyObjekt.pocetInstanciObjektu);
System.out.println("Hodnota PI: " +
druhyObjekt.PI);
System.out.println("Hodnota skusobnej premennej: " +
druhyObjekt.skusobnaPremenna);
// vytvorenie tretieho objektu
Test tretiObjekt = new Test();
System.out.println("Pocet vytvorenych objektov z triedy Test: " +
tretiObjekt.pocetInstanciObjektu);
System.out.println("Hodnota PI: " +
tretiObjekt.PI);
System.out.println("Hodnota skusobnej premennej: " +
tretiObjekt.skusobnaPremenna);
}
}
V predchádzajúcom príklade boli použité tri statické premenné pre demonštráciu použitia inicializačných blokov. V statickom inicializačnom bloku bola inicializovaná statická premenná PI na hodnotu 3,14 a ďalšia statická premenná s názvom skusobnaPremenna bola inkrementovaná (zvýšená o jednotku). Vo výstupe programu je vidno, že hodnota PI je vo všetkých troch inštanciách objektu „Test“ nezmenená. Hodnota premennej skusobnaPremenna je inkrementovaná iba pred prvým vytvorením objektu a ďalšie inštancie tej istej triedy majú túto hodnotu rovnakú. V nestatickom inicializačnom bloku je statická premenná pocetInstanciObjektu, ktorá sa inkrementuje pred každým vytvorením objektu z triedy „Test“, ako je to vidno vo výpise programu.
Konštruktory
Konštruktor je špeciálny druh metódy, ktorý je volaný vždy, keď sa vytvára objekt triedy. Pokiaľ nie je konštruktor explicitne (čiže vami) definovaný, tak sa automaticky volá implicitný (prednastavený), ktorý nič nerobí. Ich účelom je inicializácia objektu danej triedy a možnosť pracovať s premennými objektu, ktorý je práve vytváraný. Konštruktor musí mať presne ten istý názov ako trieda, v ktorej je definovaný, a nemá návratový typ, ani návratovú hodnotu. Akékoľvek inicializačné bloky definované v danej triede sú spracované pred konštruktormi.
public class Test {
private static int pocetInstanciObjektu;
private static int skusobnaPremenna;
// inicializacny blok, ktory sa vykona pred konstruktorom
{
System.out.println("Inicializacny blok objektu.");
}
// prvy konstruktor
Test() {
pocetInstanciObjektu++;
}
// druhy konstruktor
Test(int novaSkusobnaPremenna) {
pocetInstanciObjektu++;
skusobnaPremenna = novaSkusobnaPremenna;
}
public int zistiPocetInstanciObjektu() {
return pocetInstanciObjektu;
}
public int zistiSkusobnuPremennu() {
return skusobnaPremenna;
}
public static void main(String[] args) {
// vytvorenie prveho objektu s pouzitim
// prveho konstruktoru
Test prvyObjekt = new Test();
System.out.println("Pocet instancii objektu: " +
prvyObjekt.zistiPocetInstanciObjektu());
System.out.println("Hodnota premennej skusobnaPremenna: " +
prvyObjekt.zistiSkusobnuPremennu());
System.out.println();
// vytvorenie druheho objektu s pouzitim
// druheho konstruktoru
Test druhyObjekt = new Test(50);
System.out.println("Pocet instancii objektu: " +
druhyObjekt.zistiPocetInstanciObjektu());
System.out.println("Hodnota premennej skusobnaPremenna: " +
druhyObjekt.zistiSkusobnuPremennu());
}
}
Vo vyššie uvedenom príklade boli použité dve statické premenné, jedna na uloženie počtu inštancii vytvorených objektov a druhá na demonštráciu použitia konštruktorov. Prvý konštruktor neprijíma žiadne parametre a v jeho tele sa inkrementuje premenná pocetInstanciObjektu. Druhý konštruktor túto premennú inkrementuje tiež a ako parameter prijíma novú hodnotu pre premennú skusobnaPremenna. Vo výpise programu je okrem iného vidno, že inicializačný blok sa vykonáva pred konštruktorom.
Preťažovanie metód
Pod preťažovaním metód sa rozumie definovanie niekoľkátich metód s tým istým názvom, ale rôznym počtom, ale aj typom parametrov. V predchádzajúcom príklade boli definované dva preťažené konštruktory, pričom jeden neprijímal žiadny parameter a druhý prijímal jeden. Výhodou preťažovania je možnosť použitia rovnakého názvu metódy pre rovnaký cieľ, ale obsahovo rôzne správanie.
private int citatel = 5;
private int menovate = 5;
public int delenie() {
return citatel/menovatel;
}
public int delenie(int novyCitatel, int novyMenovatel) {
return novyCitatel/novyMenovatel;
}
Prvá metóda používa na výpočet premenné v definícii triedy, ktoré sú inicializované na určité hodnoty. Druhá rovnako pomenovaná metóda pracuje s dvoma parametrami, ktoré prijíma a následne vracia ich podiel.
Úloha č. 5
Napíšte triedu, ktorá bude mať tri krát preťaženú metódu, pričom prvá z nich bude prijímať a vracať celé číslo, druhá znak a tretia desatinné číslo. Ďalej bude táto trieda obsahovať inicializačný blok s hocijakým výpisom a konštruktor, ktorý inicializuje dve ľubovoľné premenné na nejakú hodnotu.