GameMakerLanguage (GML) – Úvod
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama
Reklama

GameMakerLanguage (GML) – ÚvodGameMakerLanguage (GML) – Úvod

 

GameMakerLanguage (GML) – Úvod

Google       Google       7. 10. 2006       10 864×

  • Historie
  • Game Maker – co je to?
  • základní rozhraní

Reklama
Reklama

Historie

V létě roku 1999 začal nizozemský profesor Institutu informatiky a počítačových věd Mark Overmars pouze z nudy psát programovací jazyk GameMakerLanguage (GML), který měl plně podporovat začátečníky v programování vlastních her. Ze začátku Game Maker (dále GM) nebyl nijak dobře propracovaný a občas ani svůj původní úděl – tedy jednoduché programování 2D her – nesplňoval. Postupem časů se však již propracoval k dnešnímu celkem užitečně a použitelně vzhlížejícímu prostředí, které již zplna splňuje úděl vytváření nejen 2D, ale i 3D her.
Celé prostředí je vytvořeno v Delphi (v současné době Delphi 7) a užívá vlastní příkazy, funkce i proměnné. Znalost Delphi je i přesto jistou výhodou.


Prostředí Game Makeru

GM uživateli poskytne jediný výsledný .exe soubor, který je spustitelný téměř na všech operačních systémech (Neběží pos DOS). V tomto výsledném souboru jsou zahrnuty veškeré prvky (obrázky, zvuky, skripty…). Pomocí příkazů lze však užít i externí soubory, které si GM najde a při spuštění nahraje. K externím souborům až v dalších článcích. Teď je dostupná nejnovější verze GM 6.1 na domovské stránce http://www.gamemaker.nl


Základy – dělení GM

GM se rozděluje do následujících kategorií. Je důležité tyto kategorie znát a hlavně jejich účel – i když nepředpokládám, že by někomu dělalo rozdělení problémy.

  • Sprites – Kategorie Sprites obsahuje veškerou užitou grafiku v celé hře (mimo pozadí), pokud jsme se nerozhodli pro externí soubory.
  • Sounds – Veškeré zvuky v naší hře. (Pokud jsme se nerozhodli pro externí soubory)
  • Backgrounds – Pozadí. (Mimo externích souborů)
  • Paths – Cesty, po kterých se pohybují objekty. Není nutné tyto cesty používat, jelikož se objekty mohou (a doporučuji aby to tak dělali;)) pohybovat pomocí skriptů a příkazů.
  • Scripts – Skripty, které ve hře užijete. Název skriptu = název funkce, jež jej vyvolává.
  • Fonts – Písma, která budeme chtít využít. Jejich názvy se píší jako argumenty příkazů. (více o argumentech v dalších lekcích)
  • Time Lines – GM pracuje s časovými úseky, jejichž délka je určena v milisekundách. Ani tuto kategorii nebudeme běžně potřebovat a ve svém návodu se o ni ani nebudu nijak zajímat.
  • Objects – Objekty ve hře. Jsou to právě objekty, které za nás „čarují“ podle kódu, který napíšeme.
  • Rooms – Místnosti, do kterých se jednotlivé objekty ukládají společně s jejich pozicemi a vlastnostmi. Hra může mít nekonečno Roomů a Roomy jsou to, v čem se objekty pohybují a v čem je vidí hráč.

Závěrem

Závěrem bych chtěl upozornit, že je velmi důležité, aby si každý, kdo bude chtít v kurzu GML pokračovat, zapamatoval z této lekce rozdělení kategorií.

V další lekci se podíváme na jednotlivé editory kategorií

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Rád programuje v GML a začíná v C++. Také trochu ovládá HTML, PHP a CSS.

Nové články

Obrázek ke článku NEWTON Media prohledá 200  milionů mediálních zpráv během sekund díky Cisco UCS

NEWTON Media prohledá 200 milionů mediálních zpráv během sekund díky Cisco UCS

Česká společnost NEWTON Media provozuje největší archiv mediálních zpráv ve střední a východní Evropě. Mezi její zákazníky patří například ministerstva, evropské instituce nebo komerční firmy z nejrůznějších oborů. NEWTON Media rozesílá svým zákazníkům každý den monitoring médií podle nastavených klíčových slov a nabízí online službu, kde lze vyhledat mediální výstupy v plném znění od roku 1996.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Delphi 10.1.2 (Berlin Update 2) – na co se můžeme těšit

Delphi 10.1.2 (Berlin Update 2) – na co se můžeme těšit

Touto roční dobou, kdy je zem pokrytá barevným listím a prsty křehnou v mrazivých ránech, se obvykle těšíme na zbrusu novou verzi RAD Studia. Letos si však ale budeme muset počkat na Godzillu a Linux až do jara. Vezměme tedy za vděk alespoň updatem 2 a jelikož dle vyjádření pánů z Embarcadero se budou nové věci objevovat průběžně, pojďme se na to tedy podívat.

Obrázek ke článku Konference: Moderní datová centra pro byznys dneška se koná už 24. 11.

Konference: Moderní datová centra pro byznys dneška se koná už 24. 11.

Stále rostoucí zájem o cloudové služby i maximální důraz na pružnost, spolehlivost a bezpečnost IT vedou k výrazným inovacím v datových centrech. V infrastruktuře datových center hraje stále významnější roli software a stále častěji se lze setkat s hybridními přístupy k jejich budování i provozu.

Obrázek ke článku Konference: Mobilní technologie mají velký potenciál pro byznys

Konference: Mobilní technologie mají velký potenciál pro byznys

Firmy by se podle analytiků společnosti Gartner měly  rychle přizpůsobit skutečnosti, že mobilní technologie už zdaleka nejsou horkou novinkou, ale standardní součástí byznysu. I přesto - nebo možná právě proto - tu nabízejí velký potenciál. Kde tedy jsou ty největší příležitosti? I tomu se bude věnovat již čtvrtý ročník úspěšné konference Mobilní řešení pro business.

loadingtransparent (function() { var po = document.createElement('script'); po.type = 'text/javascript'; po.async = true; po.src = 'https://apis.google.com/js/plusone.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(po, s); })();
Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032016 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý