Na žádost vás – čtenářů – jsem další článek, věnovaný novinkám HW, vzal trošku v širším měřítku, aby si přišli na své i zkušenější uživatelé nebo ti, co mají o HW větší zájem. Nechť se vám článek líbí.
Kdo segment HW alespoň občas sleduje, jistě ví, že rivalita především mezi ATI a nVidia nemá konce. Upřímně mě trochu děsí, co vymyslí inženýři příště, protože to může být klidně i takzvaná revoluce na úkor zákazníka. Však jsme toho byli i koneckonců už několikrát svědkem, kdy sami výrobci dali již zaběhnutému modelu přídomek XT nebo XTX a tím ho tzv. oživili. Já si však myslím, že je to tak trochu plýtvaní prostředky si tuto kartu kupovat, protože si můžeme klidně takovouhle kartu doma sami „vyrobit“ z té starší například taktováním frekvence. Frekvenci lze taktovat až do hodnot, které má nejvyšší model se stejným jádrem a kolikrát i mnohem výše. Efekt je vcelku uspokojivý a doma vám zůstane kolikrát i více jak 2000 korun! Někteří kritici ze zahraničních webů zabývajících se HW jdou ještě dál a označují tohle počínání, které jsme mohli vidět v poslední době u ATI, za podvod. No ale dost filozofování, každý si mohl udělat o praktikách předních výrobců GPU jasno a teď se pojďme vrhnout na samotný článek, jehož obsah sem nastínil již v nadpisu.
Je to opravdu pár dní, co byla představena, dá se říci, takřka celá produktová řada firmy ATI. Jako nové nastupující high-endové řešení nová X1950 s neodmyslitelným přídomkem XTX, dále pak X1900XT. V mainstreamu pak X1650 Pro a jako low-endové řešení pak X1300 XT (o posledních dvou zmiňovaných řeč nebude, protože na trh dorazí až někdy v říjnu). Pojdmě si však představit alespoň to nejlepší, co je nám ATI schopna nabídnout.
X1950XTX – tuto kartu ATI trochu nabubřele považuje přímo za krále jednočipových řešení na trhu vůbec. Toto prohlášení vesměs potvzují i odborníci z renomovaných zahraničních portálů a magazínů. Tak tedy: Karta je „oblečena“ v celkem slušivém hávu v rudém provedení. Chladič zaznamenal také jisté pokroky ve výkonu. Má prý uvnitř i jednu heatpipe trubici, pasivní chladič a aktiv, který nepřesáhne 1000 ot. Co se výkonu týče, tak velkou novinkou je zde nasazení pamětí typu GDDR 4. Zde bych si však troufal být trochu skeptický, protože jak už to u novinek bývá, cena je vysoká a výkonnový nárust vcelku žádný (vzpomeňme si třeba na zavádění pamětí typu DDR 2). No ale toto je holt úděl všech novinek a nejen těch z oboru IT. Co se týče jádra, moc změn se zde nekonalo a ATI vsází na osvědčené R580+ s taktem 650 MHz, 384 milionů tranzistorů, což je určitě velké číslo, ale nic nového pod sluncem; myslím, že nejedni z nás čekají na příchod 60nm technologie oproti té dnešní 90nm, která počet ještě rapidně zvedne. Paměti o velikosti 512 MB pak budou tikat na neuvěřitelných 1000 MHz. Novinkou jistě také není 256MB datová sběrnice. Zde po výčtu těch nejdůležitějších parametrů bych si dovolil udělat opět malou odbočku a upozornit vás na jisté shodné znaky s X1900 XTX. Přiznám se, že když jsem si poprvé procházel statistiky, tak mě vcelku překvapil fakt, že ATI uvedla na trh kousek, který se příliš neliší od toho předchozího. Nějaký velký boom nebo revoluci určitě nečekejte, protože nová Radeonka se od X1900 XTX liší parametricky jen v taktu pamětí (1000 MHz oproti 775 resp. 2000 vs. 1550), v datové propustnosti (64 vs. 49.6 GB/sec.) a v ceně. Ještě na doplnění, Radeon X1950 XTX dosáhla ve 3dmark06 hodnocení 6700, zatímco její starší kolegyně kolem 5020 bodů. Cena je zde vcelku zajímavá, karta bude stát pod 500 dolarů.
No a co říci na závěr? Výkon je pojem relativní a nikde se nedá říci, která karta bude mít více navrch. Za krále grafických karet bychom sice měli v dnešní době považovat nVidia Geforce 7950 GX2, ale ani toto nemusí vždy platit, třeba u relativně starších her, ale i u Oblivionu v menším rozlišení (1280×1024) a zaplém 16× vyhlazování strčí nejvýkonnější Geforcku do kapsy nejen X1950XTX, ale i X1900XTX a to je mnohem levnější. Ve vyšším rozlišení pak ale ukazuje nVidia, kdo vede a dává to svým sokům jasně najevo. Jako největší fiasko pak dopadla pro nVidii hra Prey. Tady mě zaujalo, že ač je hra postavena na enginu Doom 3, tedy na OpenGL, tak si s ní 7950 neporadila, i když byla nVidia hlavně v dřívějších dobách v OpenGL znatelně lepší než ATI. Pro úplnost uvádím i grafy.
Doufám, že jste si alespoň něco z dnešního článku odnesli a udělali si alespoň nějaký obrázek. Vždyť konečné rozhodnutí je jen a jen na vás!