AVR – prakticky III
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

AVR – prakticky IIIAVR – prakticky III

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín

AVR – prakticky III

Google       Google       9. 9. 2006       27 417×

V minulém díle jsme si napsali náš první program v C. Dnes se podívame, jak si tento program odkrokovat v AVR studiu. Může se to hodit když vám něco „nechodí tak, jak má“. Složitější algoritmy je dobré krokovat vždy…

Reklama
Reklama

Předně si musíme říci, co budeme potřebovat:

  • CodeVision AVR
  • AVR Studio (verze 4)
  • Projekt z minulého dílu

Jak na to?

  1. Otevřete projekt z minulého dílu a vytvořte všechny potřebné soubory pomocí Project → MAKE.
  2. Volbou Settings → Debugger zkontrolujte, zda máte nastaven správný debugger (AVR studio) a správnou cestu. V opačném případě jej nastavte
  3. Volbou Tools → Debugger spusťte AVR Studio
  4. Otevřete v něm soubor vašeho projektu s příponou .cof (C object file), generování COF souboru musi být ale nastaveno v nastaveni projektu (záložka C compiler).
  5. Dále už jen musíte vybrat správný typ procesoru a debugger platform (AVR Studio) a můžete směle krokovat program :-).

C vs ASSEMBLER

Možná vás napadlo, jak vlatně vypadá váš program napsaný v C přeložen do assembleru. Samozřejmě je možné se na to podívat, a to konkrétně v  souboru, který se vytvoří s příponou asm. Na první pohled se program nezdá být „tím naším“. Náš překlad se totiž nachází až úplně dole. Zde je výpis části souboru, té, která nás zajímá…

	.CSEG
_main:
;       7 
;       8 
;       9 PORTC=0x01;
	LDI  R30,LOW(1)
	OUT  0x15,R30
;      10 DDRC=0x01;
	OUT  0x14,R30
;      11 PORTD=0x40;
	LDI  R30,LOW(64)
	OUT  0x12,R30
;      12 DDRD=0x00;
	LDI  R30,LOW(0)
	OUT  0x11,R30
;      13 
;      14 while (1)
_0x3:
;      15       {         
;      16          if ((PIND & 0x40) == 0)
	SBIC 0x10,6
	RJMP _0x6
;      17           PORTC |= 0x01;
	SBI  0x15,0
;      18          else PORTC &=0xFE; 
	RJMP _0x7
_0x6:
	CBI  0x15,0
;      19       };
_0x7:
	RJMP _0x3
;      20 }
_0x8:
	RJMP _0x8
;      21 

Nastavení portů nám je asi jasné. Zřejmě Vás může mást, že porty nejsou označovány zástupnými jmény. V tomto případě jsou už použity přímo adresy registrů pro dané porty.

Zajímavější je ale samotná výkonná část programu. Všimněte si inteligence překladače, který smyčku

while (1)
 {
   ...
 }

rovnou převedl na nekonečný cyklus

_0x3:
...
RJMP _0x3

Zajímavá je i pasáž s překladem testování stisknutí tlačítka:

;      16          if ((PIND & 0x40) == 0)
	SBIC 0x10,6
	RJMP _0x6
;      17           PORTC |= 0x01;
	SBI  0x15,0
;      18          else PORTC &=0xFE; 
	RJMP _0x7
_0x6:
	CBI  0x15,0
;      19       };
_0x7:

Překladač celou podmínku nahradil podmíněným přeskokem. Je-li bit 6 na portu D nulován, pak se přeskočí instrukce RJMP _0x6 a tím se provede nastavení pinu PORTC,0 a program skočí na konec smyčky…

Tento díl je bohužel kratší. Nechci začínat novou věcí v půli článku. Příští díl bude spíše teoretický (omlouvám se všem praktikům :-)). Řekneme si něco o časovačích/čítačích.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

2 názory  —  2 nové  
Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Ondřej KarasAutor se věnuje vývoji řídících a komunikačních systémů a tvorbě podpůrných aplikací.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako  Tinder, Airbnb nebo Uber

První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako Tinder, Airbnb nebo Uber

Patnáct set kilometrů, cesta přes dva státy, šestnáct hodin programování a přísun energy drinků, tak by se dal shrnout unikátní hackathon ve vlaku pořádaný Kiwi.com. Z Prahy do Košic a zpět se svezlo celkem 13 týmů, každý s originálním nápadem. Hlavní výhru, voucher na letenky v hodnotě 2 500 EUR, si v Praze převzal tým až z Ukrajiny.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

Zákazníci zejména retailových společností jsou často znuděni klasickými věrnostními či motivačními programy. Většinou z toho důvodu, že jsou jeden jako druhý a nepřináší nic nového. Ale i v České republice se projevují zahraniční trendy, nedávno zde totiž vstoupila na trh a rychle se uchytila nová platforma kombinující to nejlepší z věrnostních a motivačních programů, která navíc využívá prvky gamifikace – Rondo.cz. Na hlavní milníky vývoje nálad a motivace zákazníků a nejnovější trendy se zaměřil Jan Hřebabecký, spoluzakladatel Rondo.cz

Celý článekGoogle2. listopadu 2017PR
Obrázek ke článku NopCommerce – datová vrstva a přístup k datům – 2. díl

NopCommerce – datová vrstva a přístup k datům – 2. díl

V minulém článku jsme si představili platformu NopCommerce z globálního pohledu. V dnešním díle se již zaměříme na konkrétní část systému, a to datovou vrstvu. Představíme si základní stavební kameny systému v podobě doménových objektů. Ukážeme si, jakým způsobem rozšířit doménové objekty a jakým způsobem přistupuje NopCommerce k nastavení systému a modulů.

Reklama autora

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032018 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý