Programování v jazyce C – vytváření cyklů
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Programování v jazyce C – vytváření cyklůProgramování v jazyce C – vytváření cyklů

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín

Programování v jazyce C – vytváření cyklů

Google       Google       1. 10. 2006       35 141×

Dnes se seznámíme se základy práce s příkazy for, while a do. Tyto příkazy se používají k vytváření cyklů, což je další důležité téma.

Reklama
Reklama

Příkazy pro vytváření cyklů v programování používáme v případě, že potřebujeme nějakou akci provádět opakovaně. Stejně tak jako u podmínek, používáme i u cyklů nějakou podmínku, která říká, kolikrát se daná akce provede. Konstrukce podmínek v cyklech je analogická k těm, které jsme si ukázali v minulém díle. Budeme se řídit tím, že pokud podmínka je splněna, dojde k vykonání cyklu. Pokud splněna není, tak k jeho vykonání nedojde a program pokračuje za cyklem. K dispozici máme více druhů cyklů, které se liší použitím.

for

Tento cyklus také bývá označován jako cyklus se známým počtem průchodů a jeho syntaxe je následující.

for(inicializační výraz ; koncový výraz; iterační výraz ) {
   příkaz;
}

Jak vidíme, příkaz for obsahuje tři výrazy. Této části se říká záhlaví cyklu a příkaz tvoří tělo cyklu. Cyklus for pracuje následnovně. Jako první inicializujeme celočíselnou proměnnou, která se nazývá řídící proměnná cyklu. Poté se pokračuje vyhodnocením koncového výrazu, který se vyhodnotí ještě před prvním průchodem. To znamená, že tělo cyklu nemusí být vykonáno ani jednou. V případě, že je koncový výraz vyhodnocen jako true, dojde k vykonání těla cyklu… Nakonec dojde k provedení iteračního výrazu. U iteračního výrazu se setkáme s následujícím zápisem.

i++ – operátor inkrementace, analogický pro i = i + 1
i−− – operátor dekrementace, analogický pro i = i − 1

To byl pro začátek teoretický úvod, tak se podíváme na jednoduchý příklad, který vypíše čísla od 1 do 10.

int i;
for(i = 1; i <=10; i++) {
   printf("i = %d\n", i);
}

V tomto příkladu je naším inicializačním výrazem i = 1, koncovým výrazem je i <= 10, z čehož můžeme usoudit, že cyklus se bude provádět tak dlouho, dokud hodnota proměnné i bude menší nebo rovna 10. Na závěr použijeme operátor inkrementace pro zvýšení hodnoty i o jedničku.

while

Tento cyklus se používá v případě, že dopředu neznáme počet opakovaní, kdy se může stát, že tělo cyklu nebude vykonáno ani jednou. Typickým příkladem použítí může být například načítání uživatelského vstupu, čtení ze souboru atp.

while(logický výraz)
  příkaz;

K vyhodnocení logického výrazu dojde ještě před prvním průchodem, takže se může stát, že k vykonání příkazu nedojde ani jednou. Praktické použití si ukážeme na následujícím příkladu.

	int pocet = 0;
	char vstup;
	while( (vstup = getchar()) >= 97 && (vstup = getchar()) <= 122)
		pocet++;

	printf("Bylo zadano %d znaku male abecedy", pocet);

Tento kód nedělá nic složitého, pouze pomocí cyklu načítáme znaky malé abecedy. Ke zjištění toho, zda se jedná o malé písmeno, stačí otestovat, zda se ASCII hodnota daného znaku nachází v intervalu příhodném pro malá písmena. Tento interval zjistíme celkem jednoduše pohledem do ASCII tabulky. Pokud ji nemáte po ruce, tak po dnešním povídání nebude takový problém si ji nechat vypsat.

Do

Cyklus do bývá nazýván jako cyklus s podmínkou na konci. Tento cyklus se používá v případech, kdy potřebujeme tělo cyklu vykonat alespoň jednou a například na základěm zda nás vstup uspokojil nebo ne, můžeme tělo cyklu vykonat znovu.

char vstup;
int pocet = 0;
do {
  vstup = getchar();
  pocet++;
} while(vstup != 'A');

printf("Zadali jste %d znaku nez to padlo na A\n", pocet);

Tento příklad pouze načítá od uživatele znaky, dokud nezadá A. Potom provádění cyklu skončí a program vypíše na kolikátý pokus uživatel zadal znak velké A.

Break, Continue

Na konec se zmíním o příkazech break a continue. Tyto příkazy se používají v případě, že potřebujeme okamžitě zastavit provádění těla cyklu, případně začít vykonávat tělo cyklu od začátku.

Continue

V případě, že při provádění programu narazíme na tento příkaz, dojde k okamžitému ukončení aktuální iterace a tělo cyklu se začne provádět od začátku. K vyskočení z cyklu tedy nedojde


Break

Tento příkaz způsobuje okamžité vyskočení z cyklu a program pokračuje bezprostředně za cyklem. K okamžitému přerušení cyklu můžeme použít vyjma příkazu break také příkaz goto.


Tímto dnešní povídání o cyklech zakončíme a příště si povíme něco o funkcích.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor se věnuje programování v jazycích C/C++, GTK+ a Zajímá se o GNU/Linux. Mezi další zájmy patří scifi a četba.

Nové články

Obrázek ke článku První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako  Tinder, Airbnb nebo Uber

První český hackathon ve vlaku inspirovaly služby jako Tinder, Airbnb nebo Uber

Patnáct set kilometrů, cesta přes dva státy, šestnáct hodin programování a přísun
energy drinků, tak by se dal shrnout unikátní hackathon ve vlaku pořádaný Kiwi.com.
Z Prahy do Košic a zpět se svezlo celkem 13 týmů, každý s originálním nápadem. Hlavní
výhru, voucher na letenky v hodnotě 2 500 EUR, si v Praze převzal tým až z Ukrajiny.
Společně naprogramovali aplikaci Fly2event, která vytváří cestovatelské balíčky ušité
uživatelům na míru podle toho, co si „olajkovali“ na Facebooku. Projekt má i podle
organizátorů budoucnost a jeho tvůrci ho v současnosti už spouští na webové stránce
fly2event.com.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

Gamifikace nakupování dorazila i do České republiky

Zákazníci zejména retailových společností jsou často znuděni klasickými věrnostními či motivačními programy. Většinou z toho důvodu, že jsou jeden jako druhý a nepřináší nic nového. Ale i v České republice se projevují zahraniční trendy, nedávno zde totiž vstoupila na trh a rychle se uchytila nová platforma kombinující to nejlepší z věrnostních a motivačních programů, která navíc využívá prvky gamifikace – Rondo.cz. Na hlavní milníky vývoje nálad a motivace zákazníků a nejnovější trendy se zaměřil Jan Hřebabecký, spoluzakladatel Rondo.cz

Obrázek ke článku NopCommerce – datová vrstva a přístup k datům – 2. díl

NopCommerce – datová vrstva a přístup k datům – 2. díl

V minulém článku jsme si představili platformu NopCommerce z globálního pohledu. V dnešním díle se již zaměříme na konkrétní část systému, a to datovou vrstvu. Představíme si základní stavební kameny systému v podobě doménových objektů. Ukážeme si, jakým způsobem rozšířit doménové objekty a jakým způsobem přistupuje NopCommerce k nastavení systému a modulů.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý