Typografie 1. díl - Písmo
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Typografie 1. díl - PísmoTypografie 1. díl - Písmo

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vytvořte si vlastní webové stránky. Snadno, rychle a levně přes Saywebpage.com
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno
Laser Game Ostrava

Typografie 1. díl - Písmo

Google       Google       5. 11. 2006       21 936×

Nový seriál, věnující se typografii, vás seznámí se základy počítačové typografie, pravidel sazby a návrhů, základy tiskových technologií, historií i současností výroby písma.

Reklama
Reklama
Cílem seriálu je seznámit vás, jak je již uvedeno v perexu, s počítačovou typografií. Co přesně si pod tímto pojmem představit? Co vlastně je typografie? Proč se dnes mluví o typografii na webu, je důležitá? Na všechny tyto a další otázky se budu snažit odpovědět v tomto seriálu.

Typografie není určena pouze pro absolventy polygrafických škol, je určena všem, kdož o ni projeví zájem. Možná si i vy vzpomenete alespoň na jedno typografické pravidlo, například „nenechávat na konci řádku samotné písmenko“.

Na začátku seriálu se budeme věnovat písmu – jeho typům, rodinám, klasifikacím, měřením, kresbou a osnovou. Ovšem abychom mohli proniknout do tajů písma, musíme se nejdříve seznámit s písmařskými pojmy.

Znak

Znak, to je číslice, písmeno nebo i interpunkční či diakritické znaménko. Pokud potřebujeme něco sepsat, potřebujeme nějaký základní soubor znaků – abecedu.

V našem rodném jazyce ovšem potřebujeme dále i diakritická znaménka, kterým říkáme akcenty. Pokud použijeme toto diakritické znaménko spolu s písmenem, vznikne akcentovaný znak (ě, š, č, ř, ž…ŕ, ľ). Samotných akcentů je pak velké množství: krom čárek a háčků existuje dále cedilla, přehlasovací znaménko, okáň a další. Ovšem pro náš projev potřebujeme větší rozsah, než nám poskytuje klávesnice – kromě alfanumerickým znaků a již zmíněných akcentů potřebujeme i slitky, pomlčku, dolní a horní uvozovky a mnohé další znaky.

Vraťme se již ke známým pojmům. Všichni jste se zajisté setkali s velkými písmeny (hůlkovým písmem). Velká písmena se nazývají verzálky a malá minusky.

ZAPAMATOVAT

akcenty – diakritická znaménka
verzálky – velká písmena
minusky – malá písmena

Tím první pilotní díl končí. Příští díl totiž bude obsáhlejší, a proto nemůže být rozdělen, mimo jiné bude i složitější na pochopení. Věnovat se budeme písmové ose, tedy velikosti verzálek, minusek a akcentovaných znaků. Znova upozorňuji, že zapamatování těchto pojmů je velice důležité pro další díly.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Lukáš ChurýLukáš je šéfredaktorem Programujte, vyvíjí webové aplikace, fascinuje ho umělá inteligence a je lektorem na FI MUNI, kde učí navrhovat studenty GUI. Poslední dobou se snaží posunout Laser Game o stupeň výše a vyvíjí pro něj nové herní aplikace a elektroniku.
Web     Twitter     Facebook     LinkedIn    

Nové články

Obrázek ke článku V přechodu na DVB-T2 tápou především senioři. Přeladit jim pomáhají vnoučata, zapojí se i stát

V přechodu na DVB-T2 tápou především senioři. Přeladit jim pomáhají vnoučata, zapojí se i stát

Už na konci měsíce může zůstat část Čechů bez televizního signálu. Vypínání stávající sítě začne již 27. listopadu v Praze a středních Čechách a do poloviny roku 2020 čeká přechod na nový standard pozemního digitálního televizního vysílání DVB-T2 celou republiku. K naladění nového televizního vysílání musí řada lidí nakoupit modernější zařízení, upravit antény nebo přejít na kabelové či internetové vysílání. 

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Zavádění Master Data Management v praxi

Zavádění Master Data Management v praxi

Předchozím článku jsme si vysvětlili, co jsou to Master Data, kdy je firma obvykle začíná řešit, v jakých krocích postupovat a jak nám může pomoci zvláštní nástroj pro evidenci Master dat. V tomto článku se podíváme na dvou příkladech, jak prakticky začít Master data řešit.

1. Nová Master Data, která potřebujeme někde spravovat
2. Zmapování existujících Master dat a určení jejich vlastníků

Obrázek ke článku 5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

Myslíte si, že máte skvělý nápad na byznys apku a znáte všechno, co potřebujete? Možná vám vývoj software na míru rozmluví Vláďa Skoumal, z firmy studio SKOUMAL vyvijející mobilní aplikace 5.11. 2019 v 18:00 v Impact Hub Praha nebo tento jeho článek.


 

Obrázek ke článku Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Celkem 66 % uživatelů zajímá rozšířená realita v oblasti gamingu. Mezi nimi je i 35 % těch, kteří jinak hry nehrají.
Pro téměř 50 % respondentů by bylo zajímavé zapojení virtuální objektů do reálného světa. Objekty by zůstaly tam, kde je při hře „umístili“.
Až 43 % uživatelů láká využití rozšířené reality ve sportu

Reklama autora

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032019 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý