AVR – USART
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

AVR – USARTAVR – USART

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno

AVR – USART

Google       Google       20. 11. 2006       32 925×

Minule jsme začali s komunikací po sériové lince. Pokud jste si již pořídili převodník, dnes se dozvíte, jak ho můžete spolu s procesorem ATMEGA16 využít.

Reklama
Reklama

Procesor ATMEGA16 obsahuje obvod s „tajemným názvem“ USART, neboli Universal Synchronous and Asynchronous serial Receiver and Transmitter. Jde o obvod schopný obousměrné komunikace, a to jak synchronní, tak i asynchronní, s vysokou možnou přenosovou rychlostí, podporující 5-9 datových bitů, 1-2 stopibity, výběr mezi paritami, obsahuje hardware pro jejich kontrolu, množství přerušení na odchozí byte a možnost multiprocesorové komunikace.

My budeme toto rozhraní čile využívat, a to nejen ke komunikaci s jinými jednočipy, ale především pro komunikaci s PC. Budeme tak schopni vytvořit elektroniku, která bude uživatelem velmi lehce nastavitelná z PC. Pomůže nám k tomu i převodník, který jsme si postavili v minulém díle. Další možností je USB převodník s obvodem FT232R, který si uvedeme v příštím díle.

USART

Jednotku můžeme rozdělit na tři části:

  • Generátor hodinových pulzů
  • Vysílač
  • Přijímač

Generátor hodinových půlzů slouží k synchronizaci vysílací i přijímací části. Používá se pro synchronní sériový režim.

Vysílač. Je-li jednotka USART korektně nastavena, provede se odeslání byte pouhým zapsáním do registru UDR. Po úspěšném odvysílání je nastaven příznak TXC v registru UCSRA.

Přijímač. Je-li jednotka USART korektně nastavena, je po příjmu znaku nastaven příznak RXC v registru UCSRA. Poté je možno přečíst přijatý znak opět z registru UDR. Důležité je, že znak může být čten pouze jednou.

Nastavení sériového kanálu

Pro nastavené sériového přenosu slouží u procesoru ATMEGA16 celkem 4 registry

  • UCSRA
  • UCSRB
  • UCSRC
  • UBRR

UCSRA

RXC TXC UDRE FE DOR PE U2X MPCM

RXC – příznak přijatého byte
TXC – příznak odvysílaného byte
UDRE – příznak vyprázdněného bufferu
FE – chyba rámce
DOR – nastaví se v případě přeplněného datového bufferu
PE – chyba parity
U2X – zdvojnásobí přenosovou rychlost, zmenší však přesnost
MPCM – nastaví do multiprocesorového komunikačního módu

UCSRB

RXCIE TXCIE UDRIE RXEN TXEN UCSZ2 RXB8 TXB8

RXCIE – zápis tohoto bitu povolí přerušení od příjmového kanálu sérové linky
TXCIE – zápis tohoto bitu povolí přerušení od vysílacího kanálu sérové linky
UDRIE – zápis tohoto bitu povolí přerušení při vyprázdnění datového bufferu
RXEN – zápis tohoto bitu povolí příjem
TXEN – zápis tohoto bitu povolí vysílání
UCSZ2 – volí počet datových bitů
RXB8 – ovlivňuje nastavení čtení devátého bitu
TXB8 – ovlivňuje nastavení zápisu devátého bitu

UCSRC

URSEL UMSEL UPM1 UPM0 USBS UCSZ1 UCSZ0 UCPOL

URSEL – povolí zápis do registru UCSRS
UMSEL – (1) synchronní řezim, (0) asynchronní režim
UPM1, UPM0 – nastvují paritu. (00) – bez parity, (01) – nepoužívat, (10) – sudá, (11) – lichá
USBS – počet stop bitů – (0) – jeden
UCSZ1, UCSZ0 – délka znaku
UCPOL – polarita hodin (pouze v synchronním režimu)

UBRR

UBRR je registr určující přenosovou rychlost (baud rate). Hodnota tohoto registru se spočítá následovně: f0 ñ (UBRR + 1), přičemž UBRR je složen ze dvou registrů: UBBRH (vyšší byte) a UBRRL (nižší byte). Jedinou chybou, které byste se mohli dopustit, je, že registr UBRRH je dostupný pouze tehdy, je-li bit URSEL vynulován. Pokud je nastaven, pracujete s registrem UCRSC.

Vysílání

Vysílání dat je u procesoru AVR velice jednoduchou záležitostí. Stačí pouze zapsat odesílaná data do datového registru UBR. Je ale nutné kontrolovat příznak UDRE, abychom nepřepsali neodvysílaný obsah registru. Pro odvysílání je ale nutné mít korektně nastavenou přenosovou rychlost a povolené vysílání bitem TXEN.

;podprogram cteni byte z UARTU, pri nastaveni RXC
;precte znak, jinak vyckava
VYSLANI_DAT:
  SBIS   UCSRA,TXC
  RJMP   VYSLANI_DAT
  OUT    UDR,R16
RET

Příjem

Opět i příjem znaků po sériové lince nemusí nikomu činit potíže. Po nastavení příznaku RXC (příjem kompletní) stačí přečíst registr UDR. Číst se však může jen jednou, protože data jsou vysílána do kruhové fronty.

;podprogram cteni byte z UARTU, pri nastaveni RXC
;precte znak, jinak vyckava
PRIJEM_DAT:
  SBIS   UCSRA,RXC
  RJMP   PRIJEM_DAT
  IN     R16,UDR
RET

Spolu s nastavením může program prijem a opetovne vyslani znaku vypadat takto:



	.NOLIST	
	.INCLUDE "m16def.inc"	
	.LIST	

	.CSEG
	RJMP RESET	;


RESET:
	LDI R16,LOW(RAMEND)
	OUT SPL,R16	;SPL
	LDI R16,HIGH(RAMEND)
	OUT SPH,R16	;SPH

	LDI  R16,LOW(0)
	OUT  UCSRA,R16
	LDI  R16,low(24) // TXEN || RXEN
	OUT  UCSRB,R16
	LDI  R16,low(134) // URSEL + paritni bity
	OUT  UCSRC,R16
	LDI  R16,LOW(0)
	OUT  UBRRH,R16
	LDI  R16,LOW(51)
	OUT  UBRRL,R16

START:

	RCALL _getchar
	CALL _putchar
	RJMP START

_getchar:
    sbis usr,rxc
    rjmp _getchar
    in   r16,udr
    RET
_putchar:
    sbis usr,udre
    rjmp _putchar
    inc  R16
    out  udr,r16
    RET


Po zkompilování a nahrání do procesoru můžete program vyzkoušet v jakémkoliv terminálu.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Ondřej KarasAutor se věnuje vývoji řídících a komunikačních systémů a tvorbě podpůrných aplikací.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku NVIDIA shrnuje přehled novinek na E3 2018

NVIDIA shrnuje přehled novinek na E3 2018

Společnost NVIDIA si u příležitosti E3 2018 připravila řadu novinek, které uvádí v kompletním přehledu, Například nové hry s podporou NVIDIA Highlights, která je součástí aplikace GeForce Experience, i nadále nabírá na obrátkách. Kromě výše zmíněné Shadow of the Tomb Raider získaly podporu také hry Dirty Bomb a Switchblade.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku SODAT vidí budoucnost datové bezpečnosti ve strojovém učení

SODAT vidí budoucnost datové bezpečnosti ve strojovém učení

Firmy chrání svá citlivá data často nedostatečně. Podle průzkumu společnosti SODAT se v minulém roce setkalo až 80 % z nich s bezpečnostním incidentem ztráty nebo úniku dat. Jedna z pilotních firem, která testovala novou verzi řešení SODAT Protection & Analytics 2.0pro bezpečností analýzu a monitoring dat díky novince zjistila, kdo z disku smazal důležité výkresy a mohla na incident včas reagovat.

Obrázek ke článku Kontrolujete pracovní emaily i na dovolené? 7 tipů odborníka, jak nepřijít o data

Kontrolujete pracovní emaily i na dovolené? 7 tipů odborníka, jak nepřijít o data

Letní měsíce jsou pro většinu zaměstnanců spojené s každoroční dovolenou. Z údajů Českého statistického úřadu vyplývá, že v roce 2017 podnikli Češi přes 13 milionů delších cest (tzn. s více než čtyřmi noclehy). Přitom právě na období července, srpna a září připadá více než 7,5 milionů z nich. Nicméně tradiční představu o dovolené jako o čase, kdy má práci na starost někdo jiný, Češi boří. 

Obrázek ke článku 10 SEO mýtů, které už nemusíte v roce 2018 řešit

10 SEO mýtů, které už nemusíte v roce 2018 řešit

„Kolik má být na stránce klíčových slov?“, „Nemáš vyplněný meta tag keywords, to nebude fungovat.“, „Katalogy jsou mrtvý“. Také jste už slyšeli některé z těchto otázek? Pojďme si na ně konečně jednou provždy odpovědět.

Reklama autora

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032018 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý