Praktická úloha I
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama
Reklama

Praktická úloha IPraktická úloha I

 

Praktická úloha I

Google       Google       6. 2. 2007       29 395×

Dodnes jsme vlastně delali jen neúčelné programy sloužící výhradně pro studium procesoru. Dnes si za pomoci předchozích znalostí vytvoříme jednoduchý program, který bude komunikovat s PC a sdělovat mu, jaké klávesy jsou stisknuty.

Reklama
Reklama

K tomu využijeme teorie z minulého článku. Program budeme psát v C, opět v CodeVision AVR. Pokud máte projekt z minula, můžete ho použít. Pokud ne, založte si ho podle předchozího dílu. Překontrolujte, zda program komunikuje s PC a až poté se pusťte do dnešního úkolu.

Co vlasně budeme dělat

Na diskusním fóru webu pro elektro-bastlíře jsem zahlédl dotaz, jak udělat s procesorem jednoduchý program, který bude po stisknutí jednoho tlačítka odesílat řetězec DOWN, po stisku druhého UP, po stisku třetího ENTER. Díky znalostem z předchozího dílu by to pro vás neměl být velký problém.

Pokud bychom podobnou aplikaci dělali pro nějakou firmu, zřejmě bychom začali úvahou nad tím, jaký procesor vlastně použít. A to kvůli ceně. Zřejmě by nám stačil některý z procesorů ATtiny, v malém pouzdře s počtem vývodů postačujících přesně naší aplikaci. My se ale s procesory AVR teprve učíme, a proto budeme vyvíjet dnešní úkol na procesoru ATMEGA16.

Potřebujeme 3 vstupní piny:

  • NAHORU – PD7
  • DOLU – PC0
  • ENTER – PC1

Dále potřebujeme jeden výstupní pin pro komunikaci po sériové lince. Procesor ATMEGA16 disponuje pouze jedním obvodem UARTU, a tak nám nezbývá nic jiného, než použít pin TX (PD1). K tomu, aby nam procesor pracoval, ho už stačí už jen napájet a samozřejmě nahrát správný program. A ten si vytvoříme jak v C, tak v assembleru.

Jdeme na to

Můžeme prakticky využít i program z minula. Po menších úpravách bude dělat přesně to, co po něm chceme. Začneme tedy s kódem psaným v C (v tomto případě v CodeVision prostředí). Pokud jste predminulý díl nečetli, doporučuji tak před pokračováním učinit.

Nejprve si ukážeme zdrojový kód z minula:

void main(void)
{

char k;
// USART initialization
// Communication Parameters: 8 Data, 1 Stop, No Parity
// USART Receiver: On
// USART Transmitter: On
// USART Mode: Asynchronous
// USART Baud rate: 9600
UCSRA=0x00;
UCSRB=0x18;
UCSRC=0x86;
UBRRH=0x00;
UBRRL=0x33;

// Analog Comparator initialization
// Analog Comparator: Off
// Analog Comparator Input Capture by Timer/Counter 1: Off
ACSR=0x80;
SFIOR=0x00;

while (1)
      {
         k = getchar();
         putchar(k);
      };
}

Tento jednoduchý program čekal na přijetí znaku a následně ten samý odeslal. My upravíme hlavní smyčku na:

        if (!(PIND & 128)) putsf("NAHORU");
        if (!(PINC & 1)) putsf("DOLU");
        if (!(PINC & 2)) putsf("ENTER");    

Tato část nám zajistí, že při stisknutí a držení jakéhokoliv z tlačítek bude odeslán k němu příslušný příkaz. V připadě stisku tlačítek budou příkazy odelslány za sebou. Celý zdrojový kód si můžeme prohlédnout zde:

#include <mega16.h>

// Standard Input/Output functions
#include <stdio.h>

void main(void)
{
UCSRA=0x00;
UCSRB=0x18;
UCSRC=0x86;
UBRRH=0x00;
UBRRL=0x33;

DDRD &= ~128;
DDRC &= ~3;
PORTD |= 128;
PORTC |=3;

while (1)
      {
        if (!(PIND & 128)) putsf("NAHORU");
        if (!(PINC & 1)) putsf("DOLU");
        if (!(PINC & 2)) putsf("ENTER");                
      };
}

Jak vidíte, v C to je hračka. Je jasné, že je nutné ještě nastavit parametry portů, ale to bude pro vás, kteří procházíte tento seriál krok za krokem, jistě hračka. Podobně tomu bude i při tvorbě programu v assembleru, i když zde bude kód podstatně delší. Dalším problémem bude i napsání vlastní funkce pro odesílání řetězců z programové paměti. Vyzkoušíme si alespoň instrukci LPM.

Kód v assembleru si prohlédneme v příštím díle. Omlouvám se za kratší článek a momentální neaktivitu, ale snad mne dostatečně omlouvá zkouškové období. Chtěl bych vás na závěr požádat o malé hlasování v komentářích pod článkem. Mám mnoho ohlasů, že byste raději chtěli příklady v C psané v jiném (freeware) kompilátoru. Napadá mě WinAVR. Žádám vás proto o vyjádření.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Ondřej KarasAutor se věnuje vývoji řídících a komunikačních systémů a tvorbě podpůrných aplikací.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku RAD Studio a Windows Store

RAD Studio a Windows Store

RAD Studio je první vývojové prostředí se zabudovanou podporou balení aplikací typu Win32 a Win64 pro jejich umístění a šíření prostřednictvím Windows 10 Store.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Testujte na 2 400+ Android a iOS zařízení

Testujte na 2 400+ Android a iOS zařízení

V dnešní době, kdy většina softwaru pro mobilní aplikace je tvořena a distribuována průběžně, mnohdy do celého světa je třeba zajistit také průběžnou automatizaci testování mobilního softwaru. V případě mobilních aplikací pro Android a iOS začíná být problém, jak testovat na obrovském množství kombinací HW variant, rozměrů, edic operačních systémů různých výrobců v různých částech světa na reálných zařízení. Simulátory a emulátory nejsou většinou to pravé. Pokud již testuji, jak si udělat vlastní beta distribuci opravdovým reálným testerům napříč platformami?

Obrázek ke článku Funkcie main vo Windows API

Funkcie main vo Windows API

V tretej časti seriálu o Windows API budeme hovoriť o funkčných prototypoch main. Funkčný prototyp je tvorený názvom funkcie a typom signatúry, pričom sa vynecháva telo funkcie. 

Reklama autora

loadingtransparent (function() { var po = document.createElement('script'); po.type = 'text/javascript'; po.async = true; po.src = 'https://apis.google.com/js/plusone.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(po, s); })();
Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý