Praktický příklad II
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

Praktický příklad IIPraktický příklad II

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno

Praktický příklad II

Google       Google       3. 4. 2007       26 977×

V minulém díle jsme si ukázali praktický příklad na využití UART v C. Dlužíme si ale řešení v assembleru, které si ukážeme dnes. Řešení je, jako vždy, o něco složitější. Především bylo nutné vyřešit načítání řetězců z paměti programu pomocí instrukce LPM.

Reklama
Reklama

etězce jsou uloženy v paměti programu pomocí direktivy .DB. Je vhodné data ukládat vždy v sudém počtu bytů, tak aby počet odpovídal celým slovům. Řetězec je vždy ukončen hodnotou nula. Díky tomu naše rutina pozná konec řetězce.

Pro načtení znaku z paměti programu se využívá instrukce LPM. Při využívání instrukce je nutné mít správně nastaven ukazatel Z skládající se z registrů ZL a ZH. Mějte na paměti, že adresace se provádí v bytech a ne ve slovech, a proto se adresa ve slovech musí násobit dvěma.

Zde je příklad pro uložení adresy řetězce „UP“ do ukazatele:

WRITE_UP:
	LDI	REG,LOW(2*UP)
	LDI 	REG2,HIGH(2*UP)
	RCALL	WRITE_STRING
	RET

Rutina také zavolá další podprogram, který se postará o načtení zbytku řetězce po znacích a jeho odvysílání obvodem UART.

Další důležitou rutinou je bezesporu podprogram pro odvysílání řetězce:

WRITE_STRING:
	MOV	ZL,REG
	MOV	ZH,REG2
	LDI	REG2,$00
CYKL:
	LPM	REG,Z+
	CPSE	REG,REG2
	RJMP	DAL
	RJMP	KONEC_ZAPISU
DAL:
	RCALL	VYSLANI_DAT
	RJMP	CYKL

KONEC_ZAPISU:
	RET

Rutina je volána z předchozí a pomocí registrů R16 (REG) a R17 (REG2) je jí předána adresa počátku řetězce. WRITE_STRING postupně prochází znak po znaku a pokud je znak různý od nuly, odešle ho za pomoci obvodu UARTU ven…

Následující zdrojový kód již zobrazuje celý program:


	.NOLIST
	.INCLUDE "m16def.inc"
	.LIST
	.DEF REG=R16
	.DEF REG2=R17

	LDI	REG2,$00
	
	LDI	REG,LOW(RAMEND)
	OUT	SPL,REG
	LDI 	REG,HIGH(RAMEND)
	OUT	SPH,REG

	CLR 	REG
	OUT	DDRC,REG    // nastavi portc jako vstupni
	SER	REG
	OUT	PORTC,REG   // nastavi pull-upy


	LDI  R16,LOW(0)
	OUT  UCSRA,R16
	LDI  R16,(1<<TXEN)|(1<<RXEN)
	OUT  UCSRB,R16
	LDI  R16,(1<<URSEL)|(1<<UCSZ0)|(1<<UCSZ1)
	OUT  UCSRC,R16
	LDI  R16,LOW(0)
	OUT  UBRRH,R16
	LDI  R16,LOW(95)
	OUT  UBRRL,R16

SMYCKA:

	SBIS	PINC,PINC0
	RCALL	WRITE_UP
	SBIS	PINC,PINC1
	RCALL	WRITE_DOWN
	SBIS	PINC,PINC7
	RCALL	WRITE_ENTER

	RJMP	SMYCKA

UP:	.DB	"UP",$00,$00
DOWN:	.DB	"DOWN",$00,$00
ENTER:	.DB	"ENTER",$00


WRITE_UP:
	LDI	REG,LOW(2*UP)
	LDI 	REG2,HIGH(2*UP)
	RCALL	WRITE_STRING
	RET

WRITE_DOWN:
	LDI	REG,LOW(2*DOWN)
	LDI 	REG2,HIGH(2*DOWN)
	RCALL	WRITE_STRING
	RET

WRITE_ENTER:
	LDI	REG,LOW(2*ENTER)
	LDI 	REG2,HIGH(2*ENTER)
	RCALL	WRITE_STRING
	RET


WRITE_STRING:
	MOV	ZL,REG
	MOV	ZH,REG2
	LDI	REG2,$00
CYKL:
	LPM	REG,Z+
	CPSE	REG,REG2
	RJMP	DAL
	RJMP	KONEC_ZAPISU
DAL:
	RCALL	VYSLANI_DAT
	RJMP	CYKL

KONEC_ZAPISU:
	RET


;podprogram zapisu byte na UART
VYSLANI_DAT:
    sbis UCSRA,udre
    rjmp VYSLANI_DAT
    out  udr,REG
    RET

Vychází víceméně z programu, který jsme tvořili při naší první práci s UARTem. Jsou pouze doplněny rutiny, které jsme si dnes popisovali.

Na závěr dnešního dílu bych chtěl upozornit, že od příště již nebudeme používat CodeVision, ale pro kompilaci bude využit GCC kompilátor. Programy budeme psát v AVR Studiu. Příští díl tedy bude zaměřen na jeho správné nastavení a ukázkový program.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Ondřej KarasAutor se věnuje vývoji řídících a komunikačních systémů a tvorbě podpůrných aplikací.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku NVIDIA shrnuje přehled novinek na E3 2018

NVIDIA shrnuje přehled novinek na E3 2018

Společnost NVIDIA si u příležitosti E3 2018 připravila řadu novinek, které uvádí v kompletním přehledu, Například nové hry s podporou NVIDIA Highlights, která je součástí aplikace GeForce Experience, i nadále nabírá na obrátkách. Kromě výše zmíněné Shadow of the Tomb Raider získaly podporu také hry Dirty Bomb a Switchblade.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku SODAT vidí budoucnost datové bezpečnosti ve strojovém učení

SODAT vidí budoucnost datové bezpečnosti ve strojovém učení

Firmy chrání svá citlivá data často nedostatečně. Podle průzkumu společnosti SODAT se v minulém roce setkalo až 80 % z nich s bezpečnostním incidentem ztráty nebo úniku dat. Jedna z pilotních firem, která testovala novou verzi řešení SODAT Protection & Analytics 2.0pro bezpečností analýzu a monitoring dat díky novince zjistila, kdo z disku smazal důležité výkresy a mohla na incident včas reagovat.

Obrázek ke článku Kontrolujete pracovní emaily i na dovolené? 7 tipů odborníka, jak nepřijít o data

Kontrolujete pracovní emaily i na dovolené? 7 tipů odborníka, jak nepřijít o data

Letní měsíce jsou pro většinu zaměstnanců spojené s každoroční dovolenou. Z údajů Českého statistického úřadu vyplývá, že v roce 2017 podnikli Češi přes 13 milionů delších cest (tzn. s více než čtyřmi noclehy). Přitom právě na období července, srpna a září připadá více než 7,5 milionů z nich. Nicméně tradiční představu o dovolené jako o čase, kdy má práci na starost někdo jiný, Češi boří. 

Obrázek ke článku 10 SEO mýtů, které už nemusíte v roce 2018 řešit

10 SEO mýtů, které už nemusíte v roce 2018 řešit

„Kolik má být na stránce klíčových slov?“, „Nemáš vyplněný meta tag keywords, to nebude fungovat.“, „Katalogy jsou mrtvý“. Také jste už slyšeli některé z těchto otázek? Pojďme si na ně konečně jednou provždy odpovědět.

Reklama autora

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032018 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý