Tkinter - Kalkulačka
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

Tkinter - KalkulačkaTkinter - Kalkulačka

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno

Tkinter - Kalkulačka

Google       Google       16. 6. 2007       23 726×

V první lekci o Tkinteru si naprogramujeme lehkou kalkulačku.

Reklama
Reklama

Vítejte u tohoto kurzu o grafické knihovně Tkinter. Nebudu začínat od úplných začátků, a proto pro pochopení tohoto kurzu budete muset alespoň trochu umět Python a projít geonovým kurzem o Tkinteru zde na Programujte.

Díly na sebe nebudou navazovat a většinou to bude probíhat tak, že si na začátku určíme nějaký cíl a v průběhu kurzu ho budeme rozebírat a hledat optimální řešení. Dále bych chtěl podotknout, že v ukázkách budu používat Objektově orientované programování.


Jelikož častým dotazem ve fóru bylo, jak si udělat kalkulačku, tak si ukážeme, jak na to. Budeme potřebovat několik udělátek Tkineru, a to: Label, Button, Entry a Frame. Výsledná kalkulačka by mohla vypadat akto:

Pro umisťování jednotlivých udělátek budeme používat manažera pack. Nejprve musíme vytvořit vstup, do kterého budeme vkládat čísla:

self.vstup=Entry(self.okno)
self.vstup.pack(fill=X)

Z geonova kurzu již víte, že parametr fill určuje, jakým směrem se bude udělátko roztahovat, když bude k dispozici volný prostor. Dále musíme vytvořit tlačítka. Místo vytváření každého tlačítka zvlášť to dáme do cyklu.

tlacitka=[0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,"+","−","*","/","."]
for prvek in tlacitka:
    tlacitko=Button(self.okno,text=prvek,width=4,height=2)
    tlacitko.pack()

Toto nám bohužel vykreslí tlačítka do jedné vysoké řady, což se pochopitelně nehodí. Proto bychom měli vymyslet mechanizmus, jak udělat 4 řádky po 4 tlačítkách. Nejlehčí je podle mě ukládat každá 4 tlačítka do jiného rámu:

for prvek in tlacitka:
    if pocet == 4:
        ram=Frame(self.okno)
        ram.pack(fill=X)
        pocet=0
    tlacitko=Button(ram,text=prvek,width=4,height=2)
    tlacitko.pack(side=LEFT)
    pocet=pocet+1

Tohle už funguje správně. Proměnná pocet je tam z toho důvodu, aby Python věděl, kdy udělat nový rám. Schází udělat jedno tlačítko, a to znak rovná se:

Button(ram,text="=",command=self.pocitej,width=4,height=2).pack(side=LEFT)

Takže teď už máme hotové uživatelské prostředí. Nyní musíme udělat funkci self.pocitej.

Pro výpočet výsledku z řetězce existuje funkce eval.

>>> eval("5+5")
10
>>> eval("5−8/8*5**2")
−20

Teď víme, jak zjistit hodnotu řetězce, ale ještě nevíme, jak z udělátka Entry() získat obsah. Pro to existuje funkce get(). Takže teď už můžeme dopsat funkci:

def pocitej(self):
    text=self.vstup.get()
    vysledek=eval(text)     
    self.vstup.delete(0,END)
    self.vstup.insert(END,vysledek)

No jo, teď náš program umí počítat, ale stále nám nefungují tlačítka. Standardně se příkaz tlačítku přiřazuje prostřednictvím parametru command, ale pro nás bude výhodnější použít metodu bind. Tím pádem musíme do cyklu, kde vytváříme tlačítka, přidat řádek:

tlacitko.bind('<1>',self.klik)

Do vstupu se vždy musí vložit obsah toho tlačítka a to probíral už geon ve svých lekcích, ale pro jistotu je to takhle:

def klik(self,udalost):
    text=udalost.widget.cget('text')
    self.vstup.insert(INSERT,text)

Posledním úkolem je vložit na začátek

from __future__ import division#aby 5/2=2.5

Tímto je naše kalkulačka hotová. Pro ty, kteří by chtěli svoji kalkulačku vylepšit, doporučuji dodělat následující:

  • Oznamování chyb při špatném zadání.
  • Aby se funkce self.pocitej pouštěla po zmáčknutí Enteru.
  • Počítání v různých soustavách.

V dalším díle si řekneme něco o udělátku Canvas.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor studuje na FIT ČVUT a je šéfredaktorem portálu Matematika pro každého.
Web    

Nové články

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Bezrealitky.cz na novém webu rychleji propojí vážné zájemce s majiteli nemovitostí

Bezrealitky.cz na novém webu rychleji propojí vážné zájemce s majiteli nemovitostí

Největší platforma pro přímý prodej a pronájem domů a bytů Bezrealitky.cz představila novou podobu svého portálu. Redesign zásadně zjednodušuje všechny transakce, mění způsob, jakým zájemci o bydlení komunikují s majiteli nemovitostí, přináší nejpřesnější filtrování nabídek na trhu, ale také umožňuje prověřovat důvěryhodnost zájemců. 

Obrázek ke článku Samba.ai: Personalizační nástroje hlásí připravenost na GDPR

Samba.ai: Personalizační nástroje hlásí připravenost na GDPR

Do ostrého nasazení nařízení GDPR, které upravuje nakládání s osobními údaji, zbývá pár dní, a vzbuzuje vrásky u řady provozovatelů služeb, které pracují s profilací návštěvníků na stránkách a personalizací obsahu. Český personalizační nástroj Samba.ai(dříve Yottly) zajišťující personalizaci webu a prediktivní automatizaci email marketingu je však slovy svého CEO Davida Vyskočila na GDPR plně připraveno. 

Obrázek ke článku Jak se liší metody šifrování dat?

Jak se liší metody šifrování dat?

Jaké výhody má celodiskové a souborové šifrování? A co vám přinese šifrování virtuálního disku? Ochranu důležitých dat řeší firmy různě. Mohou využít přístupových práv, zálohování, VPN nebo šifrování. Právě šifrování považují odborníci na kybernetickou bezpečnost za nejspolehlivější řešení.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032018 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý