P.E.T. - primitivní šablonovací systém
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama
Reklama

P.E.T. - primitivní šablonovací systémP.E.T. - primitivní šablonovací systém

 

P.E.T. - primitivní šablonovací systém

Google       Google       11. 4. 2007       19 395×

Rádi byste ve svém webovém projektu oddělili prezentační vrstvu od té programové, ale nechcete nebo si nemůže dovolit megalomanské projekty, jako je Smarty apod.? Potom pravě pro vás je P.E.T.

Reklama
Reklama

Processor Engine for Template (zkraceně P.E.T.) je velmi malý šablonovací systém (pod licencí GNU) pro skriptovací jazyk PHP – pouze pro verzi 5. Šablonovací systémy si kladou za cíl oddělit prezentační vrstvu (váš kód v (X)HTML) a programovou vrstvu (vaše skripty např. v PHP). Jedním takovým velkým projektem (pod licencí LGPL) je šablonovací systém Smarty. Ten je ovšem velmi rozsáhlý a dejme tomu, že pokud si chcete svůj malý blog udělat sami, použili byste doslova dělo na mušku. Velmi vhodným řešením se právě může stát P.E.T.

P.E.T je v jednom malém souboru o velikosti 8 kB. Už z velikosti je znát, že nejde o velký projekt. Síla ovšem spočívá v jednoduchosti. Nejlépe pochopíte z ukázek.

Použití v praxi

Proměnné

//php kod
include_once 'pet.class.php';
$pet = new pet('skiny/hlavni_sablona.htm');

Začali jsme vytvořením objektu třídy PET. Již v konstruktoru určíme, jaká šablona se bude používat.

//php kod
$pet->titulek = 'Nadpis';
$pet->obsah = 'text v body';
echo $pet->fetch();

Nastavení proměnných je triviální. Funkce fetch objektu PET zpracuje šablonu a vrátí zpracovaný dokument, ten ihned pošleme na výstup. A nyní soubor hlavni_sablona.htm

<html>
<head>
<title>{titulek}</title>
<body>
{obsah}
</body>
</html>

Jak všichni jistě tušíte, výrazy {titulek} a {obsah} budou nahrazeny nastaveným řetězcem.

Smyčky

P.E.T. nabízí ještě jednu věc (ano, je to téměř vše, co P.E.T. nabízí).

//php kod
$pet->titulek = 'Nadpis';

for($i=0; $i<5; $i++)
{
    $polozky_menu = $pet->addLoop('polozky_menu');
    $polozky_menu->url = "odkaz$i.php";
    $polozky_menu->name = "Položka $i";
}

Pro tento kód může vypadat šablona třeba takhle:

<html>
<head>
<title>{titulek}</title>
<body>
[polozky_menu]
   <a href="{url}">{name}</a><br />
[/polozky_menu]
</body>
</html>

Pro jistotu uvedu přetransformovaný kód:

<html>
<head>
<title>Nadpis</title>
<body>
   <a href="odkaz0.php">Položka 0</a><br />
   <a href="odkaz1.php">Položka 1</a><br />
   <a href="odkaz2.php">Položka 2</a><br />
   <a href="odkaz3.php">Položka 3</a><br />
   <a href="odkaz4.php">Položka 4</a><br />
</body>
</html>

Trochu jsem si pohrál

Bohužel výše uvedené příklady vyčerpaly schopnosti PETu. Mně osobně chybí ještě nějaké podmínky a include (vložení) souborů. Na podmínky jsem si netroufl, ale include souborů jsem si přeci jenom doprogramoval.

Pokud chcete v šabloně načíst jinou šablonu (např. stále se opakující hlavičky), vložte na potřebné místo tento kód:

{include =nazev_souboru.htm=}

Obsah souboru (definovaného mezi rovnítky) bude vložen a zpracován jako součást původní šablony. Také je dobré vědět, že budou zpracovány i příkazy include v tomto souboru.

Stahujte


Tak to je vše. Doufám, že vám P.E.T. usnadní práci stejně jako mně. Vaše skriptování bude efektivnější :)

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Jan ŠkrášekHonza pracuje jako webdeveloper, věnuje se vývoji Nette\Database a Nextras komponentám. Mnoho času věnuje komunitnímu portálu signály.cz. Honza je taky fanouškem XML technologií.
Web     Twitter    

Nové články

Obrázek ke článku RAD Studio a Windows Store

RAD Studio a Windows Store

RAD Studio je první vývojové prostředí se zabudovanou podporou balení aplikací typu Win32 a Win64 pro jejich umístění a šíření prostřednictvím Windows 10 Store.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Testujte na 2 400+ Android a iOS zařízení

Testujte na 2 400+ Android a iOS zařízení

V dnešní době, kdy většina softwaru pro mobilní aplikace je tvořena a distribuována průběžně, mnohdy do celého světa je třeba zajistit také průběžnou automatizaci testování mobilního softwaru. V případě mobilních aplikací pro Android a iOS začíná být problém, jak testovat na obrovském množství kombinací HW variant, rozměrů, edic operačních systémů různých výrobců v různých částech světa na reálných zařízení. Simulátory a emulátory nejsou většinou to pravé. Pokud již testuji, jak si udělat vlastní beta distribuci opravdovým reálným testerům napříč platformami?

Obrázek ke článku Funkcie main vo Windows API

Funkcie main vo Windows API

V tretej časti seriálu o Windows API budeme hovoriť o funkčných prototypoch main. Funkčný prototyp je tvorený názvom funkcie a typom signatúry, pričom sa vynecháva telo funkcie. 

loadingtransparent (function() { var po = document.createElement('script'); po.type = 'text/javascript'; po.async = true; po.src = 'https://apis.google.com/js/plusone.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(po, s); })();
Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý