LCD - fakta, pravdy, lži a praktické zkušenosti (4/4)
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

LCD - fakta, pravdy, lži a praktické zkušenosti (4/4)LCD - fakta, pravdy, lži a praktické zkušenosti (4/4)

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vytvořte si vlastní webové stránky. Snadno, rychle a levně přes Saywebpage.com
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno
Laser Game Ostrava

LCD - fakta, pravdy, lži a praktické zkušenosti (4/4)

Google       Google       5. 5. 2007       11 987×

Přemýšlíte nad pořízením nového LCD panelu, který by nahradil váš starý a objemný CRT monitor, a nevíte, co můžete od nového displeje očekávat a čím se řídit při koupi? Čtěte dále.

Reklama
Reklama

Již je to pár let, co se na trhu objevily první LCD panely v přijatelné cenové hladině a pod stávajícími zobrazovacími zařízeními se začaly houpat stoly. Dnes již ceny panelů klesly tak nízko, že už leckterý uživatel začíná uvažovat o jejich pořízení. Má to ale vůbec smysl? V čem se LCD od klasických „velikých“ monitorů liší? Vyplatí se taková investice? Tak na to se vám pokusí ve srozumitelné formě odpovědět tato série článků.

Důležité parametry displejů…

…aneb podle čeho se nejspíše budete orientovat před koupí.

  • Nativní rozlišení

    U nejčastěji kupovaných 17" a 19" displejů bývá toto rozlišení 1280×1024. U širokoúhlých je to zase 1440×900. Pozor! U klasických (ne-širokoúhlých) displejů je trochu jiný poměr stran, než je u klasických monitorů. U těch je velikost stran v poměru 4:3, zatímco u LCD je to 5:4. Z toho vyplývá, že zatímco pro 17" CRT je proporcionálně ideální rozlišení 1280×960, u LCD je to právě oněch 1280×1024.

  • Odezva

    Parametr, na který se zaměří kupující asi nejdříve. Jedná se o dobu, za kterou stihne změnit pixel na obrazovce barvu z černé na bílou a zpět na černou (BTB). Čím je tato doba menší, tím méně se vám bude pohybující se obraz rozmazávat.

    Pozor! Většina prodejců uvádí dobu GTG (Gray to Gray), tedy přechodu ze šedivé na bílou a zpět na šedivou. BTB se může od GTG velmi lišit.

    V dnešní době je velmi dobrá odezva kolem 4 ms (GTG). Stačí bohatě na hry i sledování filmů. Do kanceláře stačí i 12 ms, pokud vám ovšem nevadí rozmazání textu při jeho posunu (například ve Wordu).

  • Pozorovací úhel

    Další důležitá vlastnost, kterou je potřeba znát. Jedná se o úhel, ze kterého lze displej pozorovat bez výrazné změny barevnosti. Zde je opět potřeba vědět, k čemu budete displej používat. Pokud na něm hodláte sledovat filmy nebo například prezentace ve větší společnosti lidí, určitě by měl být pozorovací úhel co největší, a to vertikálně i horizontálně.

    U tohoto parametru výrobci velmi často zveřejňují nepravdivé informace, například uvádí úhel, při kterém začne teprve obraz přecházet do inverze. Takový úhel je logicky větší a displej se pak dá lépe prodat.

    Další švindl, jakého se výrobci dopouští, je, že pozorovací úhly ze shora a ze stran mohou vypadat v pořádku, ale jakmile se podíváte na obrazovku zespoda, zjistíte, že to s tím pozorovacím úhlem zas až tak dobré není. Většina lidí na to nikdy nepřijde zkrátka jen proto, že se dívat zespoda prostě nepotřebují.

  • Kontrast

    Tento parametr z velké části vypovídá o tom, jaký bude mít dotyčný displej obraz. Jde o poměr svítivosti černé a bílé barvy zobrazené na displeji. Obecně platí, že čím je tento poměr větší, tím bude obraz podobnější obrazu CRT. Myslet si, že špatný kontrast doženete správným nastavením displeje, je naprosto zcestné.

    Velmi slušný kontrast ve střední třídě displejů se pohybuje kolem 700:1. Firmy, které u svých monitorů spadajících do této cenové hladiny hrdě uvádí hodnoty 1400:1 nebo třeba 2000:1, používají u svých displejů digitální korekci kontrastu a takovým způsobem získané údaje jsou poměrně zcestné.

  • Svítivost (jas)

    Jedná se o svítivost trubice (nebo jiného zdroje světla – například diod), která podsvěcuje displej. Pokud budete používat displej na stinném místě, nemusí vás tento parametr až tak zajímat, v ostatních případech opět platí čím více, tím lépe.

    Nevolte vysokou svítivost v kombinaci s nízkým kontrastem. Výsledkem by mohl být velmi nevyvážený obraz.

  • Výrobní technologie

    Údaj ovlivňující většinu výše uvedených parametrů. Těchto technologií je několik, některé mají například lepší odezvu, jiné pozorovací úhel.

    Většina low-end displejů je vyrobena technologií TN, která vyniká hlavně odezvou, ale má horší barvy a pozorovací úhly.

    Pro více informací doporučuji přečíst si například tento článek.

  • Vstupy

    O vstupech jsem se již jednou zmínil. Nejčastější dva používané jsou D-SUB a DVI. D-SUB (někdy uváděn jako VGA) je klasický analogový vstup používaný hlavně u CRT monitorů. DVI je digitální vstup, jehož rozšíření přišlo teprve s příchodem LCD panelů.

    Pokud vaše grafická karta podporuje výstup DVI, určitě by tento konektor neměl chybět ani u vašeho displeje. Jinak riskujete markantní ztrátu kvality obrazu.

  • Počet barev

    Hodně důležitý parametr, který (jak jinak) ovlivňuje počet barev, které je displej schopen zobrazit. V dnešní době je to u většiny displejů 16,7 milionu (lidské oko rozezná zhruba 5 mil.), ale sem tam lze narazit na displeje, které mají například jen 262 tisíc barev. Ostatní barvy je pak nutné dopočítávat, a to se odrazí například na velmi ošklivě vypadajících barevných přechodech. Před koupí doporučuji informovat se na konkrétní model displeje od jiných uživatelů, případně rovnou koupit displej, kde výrobce oněch 16 mil. barev výslovně uvádí.

To by bylo k parametrům asi vše. Znalost parametrů displeje ale není zárukou úspěchu. V každém případě si jej nechte důkladně předvést prodejcem nebo dejte alespoň na zkušenosti uživatelů stejného modelu displeje.

Pokud máte možnost nechat si displej předvést, tady je pár bodů, kterých není od věci se držet:

  • Vyzkoušejte si pozorovací úhly, a to vertikálně i horizontálně

    Nechte si na displeji zobrazit pouze bílou plochu a zkoumejte, jak se mění její světlost a barevný odstín z různých úhlů.

  • Podívejte se na obraz displeje v jiných rozlišeních

    Toto je důležité zvláště u displejů pro domácí použití, kde se počítá například s hraním her na jiná než nativní rozlišení, a kde je tím pádem potřeba kvalitní interpolace obrazu. Pokud jsou ostré hrany na obrazu ošklivě zubaté, jedná se o displej spíše do kanceláře.

  • Nechte si zobrazit fotografii

    Zkotrolujte, zda má přirozené barvy. Také je vhodné mít případně další displej nebo papírovou verzi fotografie pro porovnání.

  • Ověřte si rovnoměrnost podsvícení

    V tomto případě je nejlepší nechat si na displeji zobrazit například tmavě modrou barvu, na které jsou takové nerovnoměrnosti dobře znatelné.

Pokud máte dojem, že jsem na něco důležitého zapomněl, nebo vás jen ještě něco dalšího zajímá, určitě mi napište do diskuse dole pod článkem.


Tak v této chvíli byste již měli být rozhodnuti, zda je LCD pro vás to pravé. Mnohé z vás jsem pravděpodobně odradil obrovským soupisem nevýhod a slabých míst u LCD displejů, ale vězte, že u CRT je jich minimálně stejné množství. Jen se o nich nemluví.

Pokud se tak přesto nestalo, nezbývá mi, než vám popřát hodně úspěchů při vybírání nové chlouby na váš pracovní stůl.


Nedá mi to a musím se ještě vrátit k některým příspěvkům v diskusi pod předchozí částí článku, kde se vyskytl názor, že LCD je krok zpátky, právě kvůli nedokonalému obrazu.

Těm, kterým je tento názor vlastní, bych doporučil se podívat do historie klasických obrazovek, kdy byl jejich obraz rozmazaný, úhlopříčky byly malé a málokdy dosahoval počet zobrazitelných barev takové hodnoty, aby bylo možné zobrazit perfektně vypadající fotografii. Tak vypadaly začátky těch do nebe vychvalovaných CRT obrazovek. A kam až to dotáhly.

Podobně vypadaly také začátky LCD. Dvě nebo čtyři barvy, malé rozlišení a obraz rozmazaný při sebemenším pohybu.

Dnes už nejsou LCD na začátku, ale také zdaleka ne na konci. Vývoj pokračuje a velmi brzy bude jejich obraz velmi dobře srovnatelný s tím, který dokáže CRT. Krok zpátky vypadá úplně jinak.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor programuje v Delphi a PHP, pokouší C++ a zajímá se o online hry
Web    

Nové články

Obrázek ke článku V přechodu na DVB-T2 tápou především senioři. Přeladit jim pomáhají vnoučata, zapojí se i stát

V přechodu na DVB-T2 tápou především senioři. Přeladit jim pomáhají vnoučata, zapojí se i stát

Už na konci měsíce může zůstat část Čechů bez televizního signálu. Vypínání stávající sítě začne již 27. listopadu v Praze a středních Čechách a do poloviny roku 2020 čeká přechod na nový standard pozemního digitálního televizního vysílání DVB-T2 celou republiku. K naladění nového televizního vysílání musí řada lidí nakoupit modernější zařízení, upravit antény nebo přejít na kabelové či internetové vysílání. 

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Zavádění Master Data Management v praxi

Zavádění Master Data Management v praxi

Předchozím článku jsme si vysvětlili, co jsou to Master Data, kdy je firma obvykle začíná řešit, v jakých krocích postupovat a jak nám může pomoci zvláštní nástroj pro evidenci Master dat. V tomto článku se podíváme na dvou příkladech, jak prakticky začít Master data řešit.

1. Nová Master Data, která potřebujeme někde spravovat
2. Zmapování existujících Master dat a určení jejich vlastníků

Obrázek ke článku 5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

Myslíte si, že máte skvělý nápad na byznys apku a znáte všechno, co potřebujete? Možná vám vývoj software na míru rozmluví Vláďa Skoumal, z firmy studio SKOUMAL vyvijející mobilní aplikace 5.11. 2019 v 18:00 v Impact Hub Praha nebo tento jeho článek.


 

Obrázek ke článku Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Celkem 66 % uživatelů zajímá rozšířená realita v oblasti gamingu. Mezi nimi je i 35 % těch, kteří jinak hry nehrají.
Pro téměř 50 % respondentů by bylo zajímavé zapojení virtuální objektů do reálného světa. Objekty by zůstaly tam, kde je při hře „umístili“.
Až 43 % uživatelů láká využití rozšířené reality ve sportu

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032019 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý