Práce s LCD
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

Práce s LCDPráce s LCD

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno

Práce s LCD

Google       Google       2. 8. 2007       42 070×

V minulém díle jsme si naprogramovali jednoduchý voltmetr. Při jeho návrhu jsem vynechal popis komunikace s LCD a někteří z vás mi dali jasně najevo, že by se o něm rádi něco dozvěděli. Dnes si tedy ukážeme, jak na to.

Reklama
Reklama

Úvodem

Standardní znakové LCD moduly jsou řízeny pomocí osmibitových příkazů, které do displeje posíláme paralelně. A to celých 8 bitů najednou a potvrdíme signálem ENABLE, anebo pošleme nejprve horní čtyři bity příkazu a poté dolní čtyři bity. Opět obě poloviny potvrdíme signálem ENABLE.

Než se ale pustíme do popisu komunikace, bylo by dobré popsat si standardní zapojení konektoru LCD displeje s řadičem HITACHI HD44780. Běžné displeje tohoto typu mají osazen šestnáctipinový konektor, jehož 2 piny jsou pro určeny pro podsvětlení displeje.

1 – GND (0V), 2 – VCC (5V), 3 – KONSTRAST, 4 – REGISTER SELECT, 5 – READ / WRITE, 6 – ENABLE, 7–14 – datové bity (DB0–DB7), 15 – anoda, 16 ndash; katoda

  • KONTRAST – čím nižší napětí, tím vyšší kontrast
  • REGISTER SELECT – určuje, zda se zapisuje příkaz nebo data na displej. V případě, že je pin uzemněn 0, se posílají příkazy, v případě, že je nastavena 1, pak se zapisují data.
  • READ / WRITE – čtení log. 1, zápis log. 0
  • ENABLE – zápis dat/příkazu se provádí vzestupnou hranou

Paměťový prostor

Paměť řadiče displeje je rozdělena na dvě části. Na DDRAM – paměť obsahující znaky aktuálně zobrazené na displeji – a CGRAM, ta obsahuje znaky, jež využíváme pro zápis na displej. Do CGRAM můžeme uložit i vlastní znaky.

Inicializujeme LCD

Před každým použitím je nutné LCD inicializovat. Zkuste připojit LCD k napájecímu napětí (piny 1 a 2) a kontrast na zem. V tuto chvíli je možné pozorovat, jak vypadá neinicializovaný LCD displej. Pro jeho inicializaci musíme zaslat několik instrukcí. Výčet všech možných instrukcí je možné nastudovat na této adrese:
http://home.iae.nl/users/pouweha/lcd/lcd0.shtml#instruction_set

  • Odešleme instrukci 0x3B (binárně 00111011), touto instrukcí nastavíme osmibitovou komunikaci, 2 a více řádků, a znaky o rozlišení 5 × 7 bodů
  • Odešleme instrukci 0x0C (binárně 00001100), touto instrukcí zapneme displej
  • Odešleme instrukci 0x01 (binárně 00000001), touto instrukcí smažeme LCD.

Při zasílání instrukcí musíme mít pin REGISTER SELECT uzemněn.

Pro zapsání znaku na displej pak už jen stačí nastavit bit REGISTER SELECT a odeslat kód znaku uloženého v CGRAM.

Praktický příklad


// inicializuje LCD
void LCD_Init()
{                            
        LCD_SetWrite();
        LCD_ClrEnable(); 
        LCD_WriteCommand(59);
        LCD_WriteCommand(12);
        LCD_Clear();	
}

Pro úplnost musíme ještě přidat použité funkce a makra:


#define LCD_SetWrite()  PORTD &= ~8;
#define LCD_ClrEnable() PORTD &= ~16

// zapise prikaz
void LCD_WriteCommand(unsigned char co)
{
        LCD_SetCommand();
        LCD_WriteDelay();
        LCD_Data = co;  
        LCD_WriteDelay();
        LCD_SetEnable();
        LCD_WriteDelay();        
        LCD_ClrEnable();        
        LCD_WriteDelay();
}

Ostatní funkce spolu se zbylou částí knihovny si můžete stáhnou na http://kvetakov.net.

Celá knihovna vypadá takto:


#include "lcd_lib.h"

void LCD_WriteDelay()
{
  unsigned char i;
  for (i = 0; i<250; i++);
}

void LCD_WriteData(unsigned char co)
{
        LCD_SetData();
        LCD_WriteDelay();
        LCD_Data = co;  
        LCD_WriteDelay();
        LCD_SetEnable();
        LCD_WriteDelay();        
        LCD_ClrEnable(); 
        LCD_WriteDelay();        
}

void LCD_WriteCommand(unsigned char co)
{
        LCD_SetCommand();
        LCD_WriteDelay();
        LCD_Data = co;  
        LCD_WriteDelay();
        LCD_SetEnable();
        LCD_WriteDelay();        
        LCD_ClrEnable();        
        LCD_WriteDelay();
}


void LCD_Init()
{                            
        LCD_SetWrite();
        LCD_ClrEnable(); 
        LCD_WriteCommand(59);
        LCD_WriteCommand(12);
		LCD_Clear();	
}

void LCD_Clear()
{  
        unsigned int a;
        LCD_WriteCommand(1);                
        for (a = 0; a<5000; a++); 
}


void LCD_Position(unsigned char radek, unsigned char sloupec)
{
        unsigned char policko = 0;
        switch (radek)
        {
                case 0: policko+=0; break;
                case 1: policko+=0x40; break;
                case 2: policko+=0x14; break;
                case 3: policko+=0x054; break;
        }                                     
        
        policko += sloupec;
        LCD_WriteCommand(128|policko);
}


void LCD_WriteString(char* retezec)
{
	while (*retezec !='\0')
	{
		LCD_WriteData(*retezec);
		retezec +=1;
	}
}

void LCD_WriteCString(const char* retezec)
{
	while (*retezec !='\0')
	{
		LCD_WriteData(*retezec);
		retezec +=1;
	}
}

void LCD_PrDec(unsigned char co)
{
	LCD_WriteData((co / 10)+48);
	LCD_WriteData((co % 10)+48);

}

Soubor definic vypadá takto:


#include 

#define LCD_Data        PORTC
#define LCD_SetEnable() PORTD |= 16
#define LCD_ClrEnable() PORTD &= ~16
#define LCD_SetData()   PORTD |= 4
#define LCD_SetCommand()PORTD &= ~4
#define LCD_SetRead()   PORTD |= 8;
#define LCD_SetWrite()  PORTD &= ~8;
#define SoundOn()       PORTD |= 32;
#define SoundOff()      PORTD &= ~32;
#define SoundInvert()   PORTD ^= 32;

void LCD_WriteDelay();
void LCD_WriteData(unsigned char co);
void LCD_WriteCommand(unsigned char co);
void LCD_Init();
void LCD_Clear();
void LCD_Position(unsigned char radek, unsigned char sloupec);
void LCD_WriteString(char* retezec);
void LCD_WriteCString(const char* retezec);
void LCD_PrDec(unsigned char co);

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Ondřej KarasAutor se věnuje vývoji řídících a komunikačních systémů a tvorbě podpůrných aplikací.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku Generace Z: Proč je pro ně důležité, kolik mají follow?

Generace Z: Proč je pro ně důležité, kolik mají follow?

Životem jdou vybaveni chytrým telefonem v ruce a nedokáží si představit, že by to bylo jinak. Narodili se okolo přelomu tisíciletí a nikdy nezažili nic jiného než digitalizovaný svět. Dotykové obrazovky měli poprvé v rukou na základní škole, ti mladší možná už ve školce. Proto mají na svět jiný pohled než jejich předci. První zástupci této generace začínají dospívat a my brzy uvidíme, jestli je to s nimi tak zlé, jak o nich mnohdy tvrdí jejich rodiče.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Proč mají absolventi v IT přemrštěné očekávání, a je vůbec přemrštěné?

Proč mají absolventi v IT přemrštěné očekávání, a je vůbec přemrštěné?

Poměrně nedávno zveřejnil portál Platy.cz zajímavé statistiky, kde mladí počítačoví experti nastupují do firem s průměrnou mzdou cca 36 000 Kč, hned v závěsu je bankovní sektor se svými cca 31 000 Kč. Pro srovnání – v ostatních oborech se průměrná nástupní mzda pohybuje okolo 28 000 Kč. Nástupní platy jsou samozřejmě ovlivněny i lokalitou zaměstnavatele

Obrázek ke článku Zpětné sledování sportovních přenosů využívá v létě řada lidí.

Zpětné sledování sportovních přenosů využívá v létě řada lidí.

Červenec a srpen představují měsíce, kdy Češi nejčastěji jezdí na vícedenní dovolené. V této době však rovněž probíhá řada důležitých sportovních událostí, jako jsou olympijské hry nebo například právě odehrané fotbalové mistrovství světa. Míra promeškaných sportovních přenosů však klesá díky moderních technologiím a službám. 

Obrázek ke článku Průzkum JetBrains: JavaScript mezi programátory vede, Kotlin získává na popularitě

Průzkum JetBrains: JavaScript mezi programátory vede, Kotlin získává na popularitě

Společnost JetBrains, přední tvůrce softwarových nástrojů pro profesionální vývojáře s centrálou v Praze, představila výsledky průzkumu, který pomáhá lépe porozumět a získat vhled do pracovních návyků programátorů. Zjištění mohou být nápomocná nejen pro zvýšení efektivity, ale také pro vytvoření ideálního pracovního prostředí pro programátory.  

Reklama autora

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032018 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý