Barevná syntaxe v udělátku Text (2. část)
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Barevná syntaxe v udělátku Text (2. část)Barevná syntaxe v udělátku Text (2. část)

 

Barevná syntaxe v udělátku Text (2. část)

Google       Google       16. 10. 2007       13 136×

Dokončení barevné syntaxe.

V předchozím díle by se leckterý čtenář mohl myslet, že je vše již hotovo, ale ti pozornější si jistě všimli, že pokud vložíme (Ctrl + V) nějaký text, neobarví se. Dnes bychom měli ošetřit tyto chyby.

Kostra třídy

Část třídy byste měli mít již hotovou z předchozí lekce (metody klavesa, obarvi_radek, obarvi_str).

from Tkinter import*
import __builtin__,keyword

class BarevnaSyntax:
    def __init__(self,text,slovnik):
        self.slovnik=slovnik
        self.text=text
        self.text.bind_class("Text","<Key>", self.klavesa)
        self.text.bind_class("Text", "<BackSpace>", self.backspace)
        self.text.bind_class("Text", "<Return>",self.enter)
        self.text.bind_class("Text","<Delete>",lambda e:self.backspace(e,"insert"))
        self.text.bind_class("Text", "<space>", self.space)
        self.text.unbind("<<cut>>")
        self.text.unbind("<<paste>>")
        self.text.bind_class("Text", "<Control-v>",self.vloz)
        self.text.bind_class("Text", "<Control-x>",self.vyjmout)
    def obarvi_radky(self, i1,i2):
        pass
    def vloz(self, akce):
        pass
    def vyjmout(self, akce):
        pass
    def space(self, akce):
        pass
    def enter(self, akce):
        pass
    def vrat_radek(self, index):
        pass
    def backspace(self, akce,posun="insert-1c"):
        pass
    def klavesa(self,akce):
        pass#Tuto metodu byste měli mít již hotovou  
    def obarvi_radek(self,radek):
        pass#Tuto metodu byste měli mít již hotovou  
    def obarvi_str(self,co,radek):
        pass#Tuto metodu byste měli mít již hotovou
    
def test():
    slovnik={}
    for prvek in keyword.kwlist:
        slovnik[prvek]="klicove_slovo"
    for prvek in dir(__builtin__):
        slovnik[prvek]="funkce"
    text=Text(font="Courier 10")
    text.pack()
    text.tag_config("funkce",foreground="#900090")
    text.tag_config("klicove_slovo",foreground="#ff8000")
    text.tag_config("str",foreground="#00aa00")
    BarevnaSyntax(text,slovnik)
    mainloop()
    
if __name__ == "__main__":
    test()

Postupně si rozebereme všechny metody.

vrat_radek

Jelikož metoda obarvi_radek musí dostat jako parametr číslo řádku, který se má obarvit, musíme každý Textový index předtím, než ho předáme metodě obarvi_radek, rozdělit na dvě části (číslo řádku, číslo znaku). O to se právě stará metoda vrat_radek. Neměla by dělat nic jiného než:

>>> print self.vrat_radek(1.0)
1

obarvi_radky

Tato funkce přijímá jako parametry čísla dvou řádků. Text mezi nimi (včetně samotných řádků) se musí obarvit. Použijeme proto cyklus for:

for x in range(int(i1),int(i2)):
    self.obarvi_radek(x)

Ale musíme se zamyslet nad speciálním případem, totiž, když se i1 == i2, tak se daný řádek neobarví. Ale toto zvládnete už určitě ošetřit sami.

backspace

Tato metoda přijímá jako parametr posun="insert-1c". Toto si vysvětlíme u akce <Delete>. Předchozí znak se vyjádří jako "insert-1c" a protože je to stejné jako parametr posun, použijeme posun.

self.text.delete(posun)

Nyní by se měl text také přebarvit. To se dá udělat jednoduše pomocí metody

self.obarvi_radek(self.vrat_radek(INSERT))

Nyní by se dalo říct, že metoda backspace je hotova, ale není tomu tak. Nesmíme zapomenout na to, že nějaký text mohl být vybraný v době, kdy uživatel zmáčkl klávesu Backspace. Proto to musíme ošetřit následujícím způsobem:

try:
    i1=self.vrat_radek(SEL_FIRST)
    i1=self.vrat_radek(SEL_LAST)
    self.text.delete(SEL_FIRST,SEL_LAST)
    self.obarvi_radky(i1,i2)
except:
    pass#Smaž předchozí znak+obarvi řádek

Delete

Jistě jste si všimli, že ve funkci __init__ se místo self.delete volá

lambda e:self.backspace(e,"insert")

Je to z jednoho prostého důvodu, a to, že rozdíl mezi Delete a Backspace je pouze jeden. Backspace maže dozadu a Delete dopředu. Proto stačí, když předáme funkci self.backspace jako parametr posun "insert".

enter

Co se vlastně stane, když uživatel zmáčkne Enter? Na aktuální pozici se vloží znak nového řádku, popřípadě se ještě smaže vybraný text. Když si toto uvědomíme, není již problém napsat metodu self.enter:

def enter(self, akce):
    #smaž vybraný text
    #i=aktuální řádek
    #vlož "\n" na aktuální pozici
    #obarvi radek "i"
    #obarvi aktuální řádek
    pass

space

Nyní musíme trochu upravit kód v metodě self.obarvi_radek. Nahraďte

if self.text.compare(self.text.index(start),">",self.text.index('%s.end'%radek)):
    break

následujícím kódem

if self.text.compare(self.text.index(start),">=",self.text.index('%s.end'%radek)):#rozdíl je v znaménku
    break

Tato funkce bude prakticky stejná jako self.enter. Na začátku vložíme mezeru, pak smažeme vybraný text a nakonec obarvíme dva nebo jeden řádek (v závislosti na tom, jestli byl nějaký text vybrán).

vloz

Myslím, že po těch několika metodách, co jste dneska napsali, si již dovedete celkem slušně představit, co se v této funkci bude dít, a proto to pouze nastíním:

def vloz(self, akce):
    #Smaž vybraný text
    #i1=číslo řádku s INSERT
    self.text.event_generate("<<Paste>>")
    #i2=číslo řádku s INSERT
    #obarvi řádky i1 až i2

Použili metodu event_generate, kterou jsme si představili v druhé lekci textového editoru. Pomocí ní řekneme udělátku Text, aby vložil text ze schránky.

vyjmout

Tato funkce je vlastně skoro stejná jako funkce self.vloz, až na to, že nemažeme vybraný text a místo "Paste" použijeme "Cut".

Poslední věc, co musíme udělat, je mírně upravit metodu self.klavesa. Chyba je v tom, že tato metoda se zavolá, pokud uživatel zmáčkne například Ctrl, F1, F2, atd… Tyto klávesy by se proto měly filtrovat:

if len(akce.char) == 0:#Přidejte tento kód na začátek funkce self.klavesa
    return

Tímto dnešní díl končí.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

2 názory  —  2 nové  
Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor studuje na FIT ČVUT a je šéfredaktorem portálu Matematika pro každého.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku Hybridní inteligentní systémy 2

Hybridní inteligentní systémy 2

V technické praxi využíváme často kombinaci různých disciplín umělé inteligence a klasických výpočtů. Takovým systémům říkáme hybridní systémy. V tomto článku se zmíním o určitém typu hybridního systému, který je užitečný ve velmi složitých výrobních procesech.

Obrázek ke článku Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Vedení týmu v oboru informačních technologií se nijak zvlášť neliší od jiných oborů. Přesto však IT manažeři čelí výzvě v podobě velmi rychlého rozvoje a tím i rostoucími nároky na své lidi. Udržet pozornost, motivaci a efektivitu týmu vyžaduje opravdu pevné manažerské základy a zároveň otevřenost a flexibilitu pro stále nové výzvy.

Obrázek ke článku Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Za poslední rok se podoba práce zaměstnanců změnila k nepoznání. Především plošné zavedení home office, které mělo být zpočátku jen dočasným opatřením, je pro mnohé už více než rok každodenní realitou. Co ale dělat, když se při práci z domova ztrácí motivace, zaměstnanci přestávají komunikovat a dříve fungující tým se rozpadá na skupinu solitérů? Odborníci na personalistiku dali dohromady několik rad, jak udržet tým v chodu, i když pracovní podmínky nejsou ideální.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032024 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý