MathML - 1. část
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama
Reklama

MathML - 1. částMathML - 1. část

 

MathML - 1. část

Google       Google       14. 11. 2007       12 642×

  • základní poznatky z MathML
  • způsob renderování
  • první jednoduchý příklad MathML

Reklama
Reklama

Úvod do MathML

MathML (neboli Mathematical Markup Language) je jazyk, s jehož pomocí můžete vytvářet různé matematické konstrukce, rovnice, funkce a mnoho dalšího. Jazyk obsahuje vlastní tagy podobné tagům z HTML, tyto tagy slouží k překódování textu na matematický prvek, například odmocnítka, mocniny, absolutní hodnoty, zlomkově čáry a další. V tomto kurzu se dostaneme od jednoduchých matematických operací ke složitějším a budu se snažit osvětlit vám každý kout MathML.

Renderování MathML

K renderování MathML existuje mnoho softwaru, kterým můžete vyrenderovat MathML kód do podoby obrázku, ovšem většina z nich je placená. Jednoduchou alternativou těchto programů je internetová stránka MathML Central, kde můžete renderovat své kódy zcela zdarma. Renderovat MathML lze také samozřejmě přímo prostřednictvím webového prohlížeče, ale řada prohlížečů k tomu potřebuje speciální plug-in, který pravděpodobně uživatel vašich stránek mít nebude. Proto je, dle mého názoru, renderování do obrázků nejlepší metodou.

Syntaxe

Syntaxe MathML je téměř totožná se syntaxí XHMTL – stejně jako v XHMTL jsou v MathML tagy párové a nepárové a zapisují se takto:

<nazev_elementu> </nazev_elementu>   // párový tag
<nazev_elementu />                   // nepárový tag

Stejné je i zapisovaní atributů elementů:

<nazev_elementu nazev_atributu="hodnota"> </nazev_elementu>
<nazev_elementu nazev_atributu="hodnota" />

Například základní atribut color a jeho použití:

<mi color="red"> a </mi>

První MathML příklad

Teď vám ukáži, jak pomocí tagů MathML můžete vytvořit jednoduchý matematický vzoreček.

<math xmlns='http://www.w3.org/1998/Math/MathML'>
   <mrow>
     <mi>a</mi>
     <mo>+</mo>
     <mi>b</mi>
   </mrow>
</math>

Výsledkem je:

První řádek math je obdoba tagu <html> → začíná se jím a ukončuje celá vaše matematická prezentace. O významu dalších elementů si řekneme více příště.

To je k první lekci vše. Seznámil jsem vás se základními poznatky jazyka MathML a ukázal první příklad použití MathML v praxi. V příští lekci se můžete těšit na seznam elementů (tagů) MathML a na další příklady použití.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Tomáš BobekAutor je designérem stránek (2D grafika), ovládá jazyky HTML, CSS, PHP, JavaScript a zajímá se o programování v Javě.Krom programujte.com se podílí na projektech maths.cz (jako redaktor a grafik), ceskewebstudio.cz (jako designér) a webber.cz (jako JavaScript scriptař). Ostatní volný čas rád tráví s přáteli nebo sportuje (tenis, nohejbal, hokejbal, závodně fotbal).
Web     Twitter     Facebook    

Nové články

Obrázek ke článku RAD Studio a Windows Store

RAD Studio a Windows Store

RAD Studio je první vývojové prostředí se zabudovanou podporou balení aplikací typu Win32 a Win64 pro jejich umístění a šíření prostřednictvím Windows 10 Store.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Testujte na 2 400+ Android a iOS zařízení

Testujte na 2 400+ Android a iOS zařízení

V dnešní době, kdy většina softwaru pro mobilní aplikace je tvořena a distribuována průběžně, mnohdy do celého světa je třeba zajistit také průběžnou automatizaci testování mobilního softwaru. V případě mobilních aplikací pro Android a iOS začíná být problém, jak testovat na obrovském množství kombinací HW variant, rozměrů, edic operačních systémů různých výrobců v různých částech světa na reálných zařízení. Simulátory a emulátory nejsou většinou to pravé. Pokud již testuji, jak si udělat vlastní beta distribuci opravdovým reálným testerům napříč platformami?

Obrázek ke článku Funkcie main vo Windows API

Funkcie main vo Windows API

V tretej časti seriálu o Windows API budeme hovoriť o funkčných prototypoch main. Funkčný prototyp je tvorený názvom funkcie a typom signatúry, pričom sa vynecháva telo funkcie. 

loadingtransparent (function() { var po = document.createElement('script'); po.type = 'text/javascript'; po.async = true; po.src = 'https://apis.google.com/js/plusone.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(po, s); })();
Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý