JavaScript - 10. lekce
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

JavaScript - 10. lekceJavaScript - 10. lekce

 

JavaScript - 10. lekce

Google       Google       24. 4. 2008       39 781×

Opakování na příkladech.

Reklama
Reklama

Tuto kulatou lekci věnuji opakování prvků z předešlých lekcí, tudíž zopakujeme základy JavaScriptu – proměnné, operátory, funkce, konstrukce a mnoho dalšího. To vše na praktických příkladech. Na úvod tu máte pár tabulek týkajících se JavaScriptu pro lepší přehlednost.

Klíčová slova pro JavaScript

break do function null typeof
case else if return var
continue export import swich void
default false in this while
delete for new true with

Dlaší důležitá slova pro JavaScript

abstract debugger goto package synchronized
boolean double implement private throw
byte enum instanceof protected throws
catch extends int extend transient
char final interface short try
class finally long static  
const float native super  

Operátory

Omlouvám se vám, že operátory zmiňuji až v 10. lekci, ale měl jsem za to, že jsem je již zmiňoval.

Aritmetciké operátory Význam Logické operátory Význam
+ sčítaní && a
- odečítání || nebo
* násobení ! ne
/ dělelní    
% modul    
++ zvětšení hodnoty o 1    
-- zmenšení hodnoty o 1    

Operátory přiřazení Význam Srovnávací operátory Význam
= přiřazení == je shodné
+= zvýšení hodnoty a následné přiřazení != není shodné
-= snížení hodnoty a následné přiřazení > větší než
*= roznásobení hodnoty a následné přiřazení < menší než
/= dělení hodnoty a následné přiřazení >= větší nebo rovno
%= modulo hodnoty a následné přiřazení <= menší nebo rovno

Podmínkový operátor Význam
podmínka ? operace1 : operace2 Pokud je splněna podmínka, provede se operace1, pokud ne, provede se operace2.

Kontrola nicku a hesla

Na jednoduchém příkladu kontroly hesla a nicku při logování si zopakujete použití a syntaxi konstrukce if/else. Budeme používat 2 proměnné – nick a heslo. Jejich hodnoty (zadané uživatelem) získáme dvěma dialogovými okny typu prompt. Dále už následuje jen ověření správnosti nicku a hesla a případná chybová hlášení. V první konstrukci typu IF máme reakci při zadání obou údajů správně, v další konstrukci, tentokráte ELSEIF, kontrolujeme pouze heslo. Pokud není splněna podmínka v prvním bloku IF, začne se script dívat po podmínkách v blocích ELSEIF; pokud je podmínka některého z bloků ELSEIF splněna, vykoná se jeho obsah. Pokud ovšem není splněna podmínka v bloku IF a zároveň ani jedna podmínka v blocích ELSEIF, vykoná se obsah bloku ELSE. Na tomto principu pracuje logovací script níže.

<html>
  <head>
    <title>Kontrola nicku a hesla</title>
  </head>
  <body>
    <script language="JavaScript" type="text/javascript">
      var nick;
      var heslo;
      nick = prompt('Zadejte nick:',' ');
      heslo = prompt('Zadejte heslo:',' ');
      if (nick == 'mujnick' && heslo == 'mojeheslo') {
        alert('Přihlášení proběhlo úspěšně.');
      }
      else if (nick == 'mujnick') {
        alert('Zadal jste špatné heslo.');
      }
      else if (heslo == 'mojeheslo') {
        alert('Zadal jste špatný nick.');
      }
      else {
        alert('Zadal jste špatný nick a heslo.')
      }
    </script>
  </body>
</html>

Vícestupňové menu

Jako druhý příklad jsem si pro vás připravil vícestupňové menu, které může uživatel postupně rozbalovat, než se dostane ke konečné položce. S tímto jevem se můžete setkat v různých e-shopech, či jiných webech s bohatou postranní nabídkou. Já vám ukážu jednodušší verzi o 3 základních „odkazech“. Na tomto příkladu si procvičíme opět konstrukci IF/ELSE, ale také události a manipulaci se styly pomocí JS, resp. manipulaci s atributem display. Nejprve vytvoříme funkci, která bude kontrolovat jakou hodnotu atribut display má, na co se bude měnit a kdy.

function rozbal(id_rozbalovaneho_divu) {
  var zmena = document.getElementById(id_rozbalovaneho_divu).style;   // definujeme proměnnou zmena jako 'adresu' na styl prvku
  if(zmena.display == 'block') {   // kontrola jakou hodnotu
    zmena.display = 'none';        // prvek display právě má
  }                                // a podle toho se bude
  else {                           // patřičně měnit
    zmena.display = 'block';
  }
}

Teď je i výhodná situace na to, abychom si ukázali podmínkový operátor v akci. Celý kód nahoře převedeme do podmínkového operátoru, který bude vykonávat stejnou funkci. Rozsahem je použití operátoru jednodušší, ale podle mého názoru je předešlá možnost s IF/ELSE mnohem přehlednější.

function rozbal(id_rozbalovaneho_divu) {
  var zmena = document.getElementById(id_rozbalovaneho_divu).style;
  zmena.display = (zmena.display == 'block') ? 'none' : 'block';
}

A teď to skombinujeme s HTML kódem a přiřadíme funkci rozbal odkazům. Vyvolávat se bude pomocí události onclick.

<html>
  <head>
    <title>Kontrola nicku a hesla</title>
    <script language="JavaScript" type="text/javascript">
      function rozbal(nabidka) {
        var zmena = document.getElementById(nabidka).style;
        if(zmena.display == 'block') {
          zmena.display = 'none';
        }
        else {
          zmena.display = 'block';
        }
      }
    </script>
  </head>
  <body>
    <span style="cursor: pointer;" onClick="rozbal('nabidka1');">nabídka 1</span>
      <div id="nabidka1" style="display: block;" onLoad="this.style.dsiplay='none'">
        <a href="#">nabídka 1.1</a>
        <a href="#">nabídka 1.2</a>
        <a href="#">nabídka 1.3</a>
      </div>
    <span style="cursor: hand; cursor: pointer;" onClick="rozbal('nabidka2');">nabídka 2</span>
      <div id="nabidka2" style="display: none;">
        <a href="#">nabídka 2.1</a>
        <a href="#">nabídka 2.2</a>
        <a href="#" onClick="rozbal('nabidka23');">nabídka 2.3</a>
          <div id="nabidka23" style="display: none;">
            <a href="#">nabídka 2.3.1</a>
            <a href="#">nabídka 2.3.2</a>
          </div>
      </div>
    <span style="cursor: hand; cursor: pointer;" onClick="rozbal('nabidka3');">nabídka 3</span>
      <div id="nabidka3" style="display: none;">
        <a href="#">nabídka 3.1</a>
        <a href="#">nabídka 3.2</a>
        <a href="#">nabídka 3.3</a>
      </div>
  </body>
</html>

Praktická ukázka

Kalkulačka

Posledním příkladem, který vám ukážu, je nascriptování kalkulačky. Než přejdeme ke scriptování funkcí samotné kalkulačky v JavaScriptu, bude potřeba vytvořit základní prostředí, tedy políčko na hodnoty a tlačítka s číslicemi 0-9, dále tlačítka s operátory a tlačítko na vyhodnocení zadaného příkladu a na vyvolání výsledku. Navrhl jsem základní návrh kalkulačky, aby vzhledově trochu vypadala, takže si teď budete chvíli připadat jako v kurzu CSS nebo HTML. První část bude CSS kód (umístěný do hlavičky).

<style type="text/css">
  input.in_vypocet {
    background-color: #f0f0f0;
    border: 5px solid #dddddd;;
    width: 280px;
    height: 30px;
    font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 24px;
    margin: 5px;
  }
  input.in_snum {
    background-color: #f0f0f0;
    border: 5px solid #dddddd;
    width: 50px;
    height: 50px;
    font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 25px;
    margin: 5px;
    color: #464646;
    cursor: pointer;
  }
  input.in_lnum {
    background-color: #f0f0f0;
    border: 5px solid #dddddd;
    width: 110px;
    height: 50px;
    font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 25px;
    margin: 5px;
    color: #464646;
    cursor: pointer;
  }
  input.in_xlnum {
    background-color: #f0f0f0;
    border: 5px solid #dddddd;
    width: 170px;
    height: 50px;
    font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 25px;
    margin: 5px;
    color: #464646;
    cursor: pointer;
  }
</style>

A HTML kód bude vypadat takto:

<input type="text" name="vysledek" value="" class="in_vypocet" readonly="readonly" /><br />
<input type="button" value="7" class="in_snum" /><input type="button" value="8" class="in_snum" /><input type="button" value="9" class="in_snum" /><input type="button" value="*" class="in_snum" /><input type="button" value="/" class="in_snum" /><br />
<input type="button" value="4" class="in_snum" /><input type="button" value="5" class="in_snum" /><input type="button" value="6" class="in_snum" /><input type="button" value="+" class="in_snum" /><input type="button" value="-" class="in_snum" /><br />
<input type="button" value="1" class="in_snum" /><input type="button" value="2" class="in_snum" /><input type="button" value="3" class="in_snum" /><input type="button" value="." class="in_snum" /><input type="button" value="=" class="in_snum" /><br />
<input type="button" value="0" class="in_lnum" /><input type="reset" value="DELETE" class="in_xlnum" />

Zatím máme vytvořeno toto.

Nyní vytvoříme sadu proměnných pro každé tlačítko, pak funkci na vkládání hodnot do políčka nahoře a funkci na výpočet zadaných hodnot. Všechny inputy, které tvoří kalkulačku, se nyní musejí vložit do formuláře a poté s nimi budeme moci pracovat. Formulář bude vypadat takto:

<form name="kalkulacka" method="post">
  ...
</form>

Teď se konečně dostaneme k JavaScriptu. První část bude tvořit již zmiňovaná sada proměnných pro jednotlivá tlačítka. Naprostá banalita.

var jedna = '1';
var dve = '2';
var tri = '3';
var ctyri = '4';
var pet = '5';
var sest = '6';
var sedm = '7';
var osm = '8';
var devet = '9';
var nula = '0';
var plus = '+';
var minus = '-';
var krat = '*';
var deleno = '/';
var tecka = '.';

Další částí je nascriptování funkce pro přidání stisknuté číslice do pole pro výsledek. V této funkci bude potřeba dvou proměnných – proměnná zadané číslice nebo znaku a proměnná udávající název formuláře.

function pridej_znak(formular, znak) {
  formular.vysledek.value += znak;  // vysledek je hodnota name u políčka pro výsledky
}

Teď je ještě potřeba definovat funkci pro vygenerování výsledku – pro výpočet. Nejprve si podmínkou IF ověříme, zdali je vůbec v poli něco zadané, jestli je vůbec co počítat. Když bude, tak provedeme výpočet.

function vypocti(formular) {
  if (formular.vysledek.value) {
    formular.vysledek.value = eval (formular.vysledek.value);
  }
  else {
    alert ('Musíte nejprve zadat nějaké hodnoty!');
  }
}

A teď už jen aplikujeme funkce do HTML kódu. Použijeme pouze událost onclick. Jedna neobvyklá věc – pole pro výpočet (výsledek) bude mít hodnotu action, to proto, že se veškeré akce budou točit kolem něj a výsledky bude vyhodnocovat právě toto políčko.

<form name="kalkulacka" method="post">
<input type="text" name="vysledek" value="" class="in_vypocet" readonly="readonly" action="vypocti(kalkulacka);" /><br />
<input type="button" value="7" class="in_snum" onClick="pridej_znak(kalkulacka, sedm);" /><input type="button" value="8" onClick="pridej_znak(kalkulacka, osm);" class="in_snum" /><input type="button" value="9" class="in_snum" onClick="pridej_znak(kalkulacka, devet);" /><input type="button" value="*" class="in_snum" onClick="pridej_znak(kalkulacka, krat);" /><input type="button" value="/" class="in_snum" onClick="pridej_znak(kalkulacka, deleno);" /><br />
<input type="button" value="4" class="in_snum" onClick="pridej_znak(kalkulacka, ctyri);" /><input type="button" value="5" class="in_snum" onClick="pridej_znak(kalkulacka, pet);" /><input type="button" value="6" class="in_snum" onClick="pridej_znak(kalkulacka, sest);" /><input type="button" value="+" class="in_snum" onClick="pridej_znak(kalkulacka, plus);" /><input type="button" value="-" class="in_snum" onClick="pridej_znak(kalkulacka, minus);" /><br />
<input type="button" value="1" class="in_snum" onClick="pridej_znak(kalkulacka, jedna);" /><input type="button" value="2" class="in_snum" onClick="pridej_znak(kalkulacka, dve);" /><input type="button" value="3" class="in_snum" onClick="pridej_znak(kalkulacka, tri);" /><input type="button" value="." class="in_snum" onClick="pridej_znak(kalkulacka, tecka);" /><input type="button" value="=" class="in_snum" onClick="vypocti(kalkulacka);" /><br />
<input type="button" value="0" class="in_lnum" onClick="pridej_znak(kalkulacka, nula);" /><input type="reset" value="CANCEL" class="in_xlnum" />
</form>

Nyní už jen zbývá ukázat vám výsledek a popřát mnoho zdaru v dalším scriptování.

Úkol

V této lekci bude úkol velmi individuelní. Vaším úkolem je vymyslet nějaký „užitečný“ script. Pokud se jich sejde více, sestavím z nich zase nějakou opakovací lekci.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Tomáš BobekAutor je designérem stránek (2D grafika), ovládá jazyky HTML, CSS, PHP, JavaScript a zajímá se o programování v Javě.Krom programujte.com se podílí na projektech maths.cz (jako redaktor a grafik), ceskewebstudio.cz (jako designér) a webber.cz (jako JavaScript scriptař). Ostatní volný čas rád tráví s přáteli nebo sportuje (tenis, nohejbal, hokejbal, závodně fotbal).
Web     Twitter     Facebook    

Nové články

Obrázek ke článku Blockchain & Bitcoin konference

Blockchain & Bitcoin konference

V pátek 19. 5. 2017 se v pražském konferenčním centru Andel’s konala Blockchain & Bitcoin konference. Řada odborníků a podnikatelů v oboru blockchainu a kryptoměn představila možnosti budoucího směřování tohoto oboru. Speakeři většinou rusky mluvící provenience prezentovali řešení svých firem založená na technologii blockchainu.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Malware KONNI se úspěšně skrýval 3 roky. Odhalil ho bezpečnostní tým Cisco Talos

Malware KONNI se úspěšně skrýval 3 roky. Odhalil ho bezpečnostní tým Cisco Talos

Bezpečnostní tým Cisco Talos odhalil celkem 4 kampaně dosud neobjeveného malwaru, který dostal jméno KONNI. Ten se dokázal úspěšně maskovat od roku 2014. Zpočátku se malware zaměřoval pouze na krádeže citlivých dat. Za 3 roky se ale několikrát vyvinul, přičemž jeho současná verze umožňuje útočníkovi z infikovaného počítače nejenom krást data, ale i mapovat stisky na klávesnici, pořizovat screenshoty obrazovky či v zařízení spustit libovolný kód. Pro odvedení pozornosti oběti zasílali útočníci v příloze také obrázek, zprávu a výhružkách severokorejského režimu či kontakty na členy mezinárodních organizací.

Obrázek ke článku Pouze jedna z deseti lokálních firem ví o pokutách plynoucích z GDPR

Pouze jedna z deseti lokálních firem ví o pokutách plynoucích z GDPR

Trend Micro, celosvětový lídr v oblasti bezpečnostních řešení a VMware, přední světový dodavatel cloudové infrastruktury a řešení pro podnikovou mobilitu, oznámily výsledky výzkumu mezi českými a slovenskými manažery zodpovědnými za ochranu osobních údajů, který zjišťoval, jak jsou připraveni na nové nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Většina firem v České republice a na Slovensku nad 100 zaměstnanců je již s novým nařízením GDPR obeznámena. Výzkum provedený ve spolupráci s agenturou Ipsos ukázal, že téměř 8 firem z 10 o nařízení ví, přičemž jeho znalost je o něco vyšší na Slovensku (89 %) než v České republice (69 %).

Obrázek ke článku Vyděračský software Locky se vrací, tváří se jako potvrzení platby, odhalil tým Cisco Talos

Vyděračský software Locky se vrací, tváří se jako potvrzení platby, odhalil tým Cisco Talos

Jeden z nejznámějších ransomwarů, Locky, se vrací. Po většinu roku 2016 patřil mezi nejrozšířenější vyděračské softwary. Ke svému šíření využíval emailové kampaně s infikovanými přílohami. Ransomware Locky byl rozesílán prostřednictvím botnetu (internetový robot zasílající spamy) Necurs. Jeho aktivita na konci roku 2016 téměř upadla a spolu s ní i šíření ransomwaru Locky. Před několika týdny se Necurs opět probudil a začal posílat spamy nabízející výhodný nákup akcií. Dne 21. dubna zaznamenal bezpečnostní tým Cisco Talos první velkou kampaň ransomwaru Locky prostřednictvím botnetu Necurs za posledních několik měsíců.

loadingtransparent (function() { var po = document.createElement('script'); po.type = 'text/javascript'; po.async = true; po.src = 'https://apis.google.com/js/plusone.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(po, s); })();
Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý