JamesM's kernel development tutorials - Úvod
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

JamesM's kernel development tutorials - ÚvodJamesM's kernel development tutorials - Úvod

 

JamesM's kernel development tutorials - Úvod

Google       Google       15. 3. 2008       20 714×

Vytvořte si vlastní UNIX-like OS!
Překlad jednoho z nejlepších tutoriálů pro začínající OS vývojáře od Jamese Molloye (www.jamesmolloy.co.uk).

Reklama
Reklama

Chtěl bych poděkovat Jamesi Molloyovi, který mi dovolil jeho tutoriál(y) přeložit. Tuším, že se tak stanou vůbec prvními svého druhu na českém Internetu.

Kontakt na autora:

  • www.jamesmolloy.co.uk – autorův „internetový domov“, najdete zde jednak tutoriály v originálním anglickém podání, jednak „Jimix“ – jádro psané v C++
  • james<at>jamesmolloy.co.uk – e-maily na tuto adresu pište prosím POUZE v angličtině

Cílem této řady tutoriálů je předvést, jak se programuje jedoduchý UNIX-like operační systém pro architekturu x86. Seriál je napsaný v C, často se však nevyhneme ani trošičce assembleru. Pokusím se vám nastínit řadu rozhodnutí, týkajících se jak návrhu, tak implementace, které budete muset učinit při tvorbě vlastního OS. Kvůli jednoduchosti naprogramujeme monolitický systém (ovladače se nahrávájí jako moduly jádra, což je alternativa k jejich nahrávání jako uživatelských programů).

I když se tento seriál zaměří především na praktickou stránku vývoje, v každém dílu samozřejmě naleznete i část teoretickou. Ještě jedna důležitá poznámka: jádro, které si vytvoříme, je pouze pokusné. Vím, že použité algoritmy často nejsou ty nejúčinější a nejoptimálnější. Při jejich výběru jsem dbal na jednoduchost, díky které byste jim mohli snadno porozumět. Mým úkolem je ukázat vám, jak máte myslet, a poskytnout vám solidní základ, na kterém můžete postavit svou práci. Naše jádro bude snadno rozšiřitelné – nebude tedy problém vložit nové, kvalitní, algoritmy. Pokud budete mít problém s teorií, existují spousty stránek, kde vám s potěšením pomohou (nejvíc otázek na OSDev fóru se týká implementace – „Moje funkce gets nefunguje! Pomoc!“ – hledání teoretické otázky by se tam dalo přirovnat k známému pořekadlu o jehle a kupce sena ;-)). Odkazy najdete na konci tohoto dílu.

Obsah seriálu

  1. nastavení prostředí
  2. genesis
  3. obrazovka
  4. GDT a IDT
  5. IRQ a PIT
  6. paging
  7. heap
  8. VFS a initrd
  9. multitasking
  10. user mode

Příslušenství

Ke kompilaci a spuštění ukázkového kódu potřebujete pouze GCC, ld, NASM, a GNU Make. NASM je open-souce x86 assembler, používaný mnoha OS vývojáři.

Avšak nemá smysl pouze kompilovat kód, aniž byste ho pochopili. Musíte rozumět tomu, co děláte, a to vyžaduje velmi hluboké znalosti C, zejména pak co se týče ukazatelů. Také byste měli trošku rozumět assembleru (v seriálu je použita syntaxe Intel), což znamená i vědět, k čemu slouží registr EBP.

Zdroje

Existuje mnoho zdrojů, pokud víte, kam se podívat. Především tyto by vám mohly připadat užitečné:

  • RTFM! – manuály Intelu jsou přímo dar z nebes
  • osdev.net wiki a fórum
  • Na osdever.net naleznete mnoho skvělých tutoriálů a dokumentů, obzvláště pak Bran's kernel development tutorial, na kterém jsou založeny i některé z dřívějších zdrojáků tohoto seriálu. (Sám jsem s tímto tutoriálem začínal a kód byl tak kvalitní, že jsem ho nemusel měnit celé roky.)
  • alt.os.development – tam vám zodpoví mnoho z vašich "non-n00b" otázek. Ty ostatní radši pokládejte na osdever.net fóru.
Zdroj: http://www.jamesmolloy.co.uk/tutorial_html/index.html

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor obstojně ovládá PHP a C/C++, zajímají ho operační systémy, umělá inteligence, hry a počítačová bezpečnost. Miluje dobré jídlo, pití a dostatek spánku. Mezi jeho další koníčky patří psychologie, hra na klavír či létání.

Nové články

Obrázek ke článku NVIDIA shrnuje přehled novinek na E3 2018

NVIDIA shrnuje přehled novinek na E3 2018

Společnost NVIDIA si u příležitosti E3 2018 připravila řadu novinek, které uvádí v kompletním přehledu, Například nové hry s podporou NVIDIA Highlights, která je součástí aplikace GeForce Experience, i nadále nabírá na obrátkách. Kromě výše zmíněné Shadow of the Tomb Raider získaly podporu také hry Dirty Bomb a Switchblade.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku SODAT vidí budoucnost datové bezpečnosti ve strojovém učení

SODAT vidí budoucnost datové bezpečnosti ve strojovém učení

Firmy chrání svá citlivá data často nedostatečně. Podle průzkumu společnosti SODAT se v minulém roce setkalo až 80 % z nich s bezpečnostním incidentem ztráty nebo úniku dat. Jedna z pilotních firem, která testovala novou verzi řešení SODAT Protection & Analytics 2.0pro bezpečností analýzu a monitoring dat díky novince zjistila, kdo z disku smazal důležité výkresy a mohla na incident včas reagovat.

Obrázek ke článku Kontrolujete pracovní emaily i na dovolené? 7 tipů odborníka, jak nepřijít o data

Kontrolujete pracovní emaily i na dovolené? 7 tipů odborníka, jak nepřijít o data

Letní měsíce jsou pro většinu zaměstnanců spojené s každoroční dovolenou. Z údajů Českého statistického úřadu vyplývá, že v roce 2017 podnikli Češi přes 13 milionů delších cest (tzn. s více než čtyřmi noclehy). Přitom právě na období července, srpna a září připadá více než 7,5 milionů z nich. Nicméně tradiční představu o dovolené jako o čase, kdy má práci na starost někdo jiný, Češi boří. 

Obrázek ke článku 10 SEO mýtů, které už nemusíte v roce 2018 řešit

10 SEO mýtů, které už nemusíte v roce 2018 řešit

„Kolik má být na stránce klíčových slov?“, „Nemáš vyplněný meta tag keywords, to nebude fungovat.“, „Katalogy jsou mrtvý“. Také jste už slyšeli některé z těchto otázek? Pojďme si na ně konečně jednou provždy odpovědět.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032018 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý