Seriál F# - Úvod
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Seriál F# - ÚvodSeriál F# - Úvod

 

Seriál F# - Úvod

Google       Google       4. 6. 2008       23 359×

F# je objektový programovací jazyk pro platformu .NET s oficiální podporou firmy Microsoft. V našem seriálu se pokusíme proniknout do tajů tohoto nepříliš známého, avšak schopného a výkonného jazyka.

Reklama
Reklama

Tento seriál má za úkol seznámit vás s tímto poměrně mladým jazykem. Nejdříve vybavíme a zprovozníme svou vývojovou stanici, abychom naše programy mohli kompilovat, efektivně pracovat se zdrojovým kódem, následně si v dalších dílech seriálu objasníme zákonitosti jazyka a nakonec se naučíme vytvářet funkční aplikace.

Krátce o F#

Pokud máte zájem učit se nové věci, F# vás rozhodně nezklame. Nabízí moderní přístup k programování, jedná se totiž o objektový programovací jazyk, převážně funkcionální. Syntaxe se podobá velmi známému (rovněž funkcionálnímu) programovacímu jazyku Haskell. Navíc práce s ním je jednoduchá, jak sami uvidíte. Výhodou je plná podpora API .NET Frameworku, proto je možná integrace i s jinými .NET jazyky (typicky např. C# nebo VB.NET), a jazyky se proto mohou volat navzájem (F# dodržuje typický .NET model). Je možné dokonce využít nástroje (Tools) z Visual Studia, samozřejmostí je práce s Windows Forms nebo WPF (Windows Presentation Foundation). Podpora tohoto nadějného jazyka ze strany Microsoftu v dnešních dnech stále sílí a dokonce se uvažuje o tom, že by byl regulérní součástí distribuce příští verze Microsoft Visual Studia. Nechme se překvapit.

Jistě se vám budou hodit znalosti z jiných .NET jazyků (je jedno jestli C#, VB.NET, Managed C++ či jiných), ale není to podmínkou. V seriálu se budu zaměřovat spíše na samotný jazyk, práce např. se zmíněným WPF a podobnými vymoženostmi je naprosto analogická či velmi podobná pro všechny jazyky, proto můžete kombinovat své znalosti z jiných kurzů.

Co budeme potřebovat?

Abychom mohli začít pracovat, musíme si patřičně vybavit svůj počítač. Nejdříve si stáhneme nejnovější verzi balíčku, který najdeme na oficiálních stránkách F#. Balíček o velikosti přibližně 17 MB obsahuje vše potřebné pro to, abychom mohli začít programovat – jeho součástí jsou knihovny, doplňkové nástroje a kompilátor.

Pro správnou funkci budete muset mít nainstalován .NET Framework 2.0 a výhodou je i Visual Studio (2003 a novější), protože F# se hezky integruje jako samostatný jazyk a tím je práce programátora o mnoho zjednodušena, můžete pak programovat v prostředí, na nějž jste zvyklí. Škoda je, že Express edice Visual Studia nejsou podporovány, jelikož ty neumožňují integraci uživatelských přídavků do prostředí, takže musíte vlastnit edici Standard nebo vyšší. Visual Studio však není bezpodmínečně nutné pro práci kompilátoru a až na přehledné vývojové prostředí nebudete o nic ochuzeni. V seriálu bude k demonstraci použito Visual Studio 2008.

Instalace

Tak, vše potřebné již máme obstaráno, spustíme proto stažený instalátor. Instalace je plně automatická a my zadáme jen cestu, do které chceme uložit pracovní soubory jazyka. Instalátor dokonce rozpozná nainstalované Visual Studio a případně sám provede integraci, takže se o nic nemusíme starat. Tomu se říká pohodlí.

Nyní si můžeme prohlédnout obsah nainstalovaného balíčku.

Ve složce \bin\ nalezneme dva pro nás nejdůležitější soubory a těmi jsou:

  • fsc.exe – samotný kompilátor jazyka
  • fsi.exe – F# Interactive – velmi užitečný nástroj, jehož funkci si popíšeme později

Dále asi všechny bude zajímat obsah složky \samples\, kde je k nalezení opravdu veliké množství tutoriálů, některé z nich budou také použity pro demonstraci v seriálu.

Pokud jste majiteli Visual Studia, nemusíte se o tyto soubory vůbec starat, vše (kompilátor i nástroje) máte pěkně přístupné z IDE. To je jistě nedocenitelná výhoda, o tom se ostatně přesvědčíte příště.

Závěr

Dnes jsme si objasnili základní informace o jazyku F# a připravili svůj počítač pro práci s ním. Příště začneme konečně programovat a vytvoříme si svou první aplikaci.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Václav UrubaAutor rád programuje v Delphi a C++, v poslední době se zajímá o webové technologie a platformu Microsoft .NET. Je studentem na všeobecném osmiletém Gymnáziu v Praze - Bohnicích. Ve volném čase se vyjma programování věnuje četbě, sportu, hraje na elektrickou kytaru a nepohrdne posezením s kamarády nad dobrým pivkem.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku Seznamte se s open source platformou NopCommerce – 1. díl

Seznamte se s open source platformou NopCommerce – 1. díl

Hledáte e-commerce řešení, které si dokážete přizpůsobit podle vašich požadavků? Chcete čistý a srozumitelný kód, se kterým bude radost pracovat? Prozkoumejte s námi možnosti open source projektu NopCommerce. Seriál programování pod NopCommerce Vám pomůže překonat první kroky nejistoty a úspěšně zvládnout vývoj pod platformou NopCommerce.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Facebook spouští službu Marketplace V ČR

Facebook spouští službu Marketplace V ČR

Společná platforma Marketplace usnadní lidem na Facebooku vyhledávání, nákup a prodej použitého zboží na lokální úrovni. Bude tak přímou konkurencí pro weby a aplikace se stejným zaměřením jako je například Letgo, Bazoš, Aukro, Sbazar a další.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý