2D hra v XNA - 1. díl
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

2D hra v XNA - 1. díl2D hra v XNA - 1. díl

 

2D hra v XNA - 1. díl

Google       Google       23. 8. 2008       40 105×

V prvním díle seriálu si vysvětlíme, co je to XNA a k čemu se používá, obstaráme si potřebné nástroje a založíme nový projekt.

Reklama
Reklama

Vítejte u prvního dílu seriálu o tvorbě jednoduché 2D hry v XNA Game Studiu za použití jazyka C#. Na tvorbu v XNA Game Studiu je spousta (video)tutoriálů, jenže pouze v angličtině, což může mnoho lidí odradit. Jediný tutoriál v češtině, který jsem našel, byl na Visual Basic .NET, takže bych rád zaplnil tuhle mezeru.

Co je vlastně XNA?

XNA je relativně nový framework společnosti Microsoft na tvorbu her. Je určen především pro začátečníky a studenty, kteří se chtějí věnovat hlavně funkcionalitě hry a nestarat se o kontrolu, zda ta či ona karta podporuje pixel/vertex shadery a jak reagovat. XNA je v podstatě vrstva nad DirectX, takže obsahuje funkce, které byste museli psát ručně. Jeho předchůdce byl Managed DirectX, ale ten byl kvůli mizerné dokumentaci a podpoře odsouzen k záhubě.

XNA hry můžete spouštět i na konzoli Xbox 360 (jediný rozdíl je, že na Xboxu máte GamePad a na počítači klávesnici s myší), ale pro jejich hraní a publikaci musíte mít prémium účet v XNA Creators Club. Platí se ve formě předplatného, které sice není drahé, ale je obtížné jej v České republice získat.

Příprava

XNA Game Studio v podstatě jen přidává do Visual Studia nové šablony, reference a utility jako třeba kompilátor textur a modelů. Z toho plyne, že musíte mít na počítači Visual Studio nebo Visual C# Express Edition. Já to beru jako plus. Proč vyvíjet další program, když to bude fungovat stejně dobře ve stávajícím.

Doporučuji stáhnout XNA Game Studio ve verzi 3.0, je to sice teprve CTP (Community Technology Preview), ale umožňuje použít Visual Studio/C# 2008, které má nyní většina lidí. S XNA Game Studio 2.0 byste si u VS2008 ani neškrtli. Další a poslední podstatný rozdíl oproti 2.0 je ten, že nová verze umožňuje psát hry pro Zune.

Stahovat můžete z oficiálních stránek Microsoftu.

A na co se máte těšit?

V první sérii budeme tvořit 2D hru a pokud to vyjde, tak bude i druhá série a v té se budeme věnovat tvorbě 3D hry. Krok za krokem. Tutoriál je z velké části založen na videotutoriálu, který se nachází na creators.xna.com, ale zde budu některé věci rozvádět více do podrobností.

Počítám s tím, že umíte základy C#.

Začínáme

Jakmile máme nainstalováno, spustíme IDE a vytvoříme nový projekt Windows Game. Tím se nám v Solution Exploreru objeví složka Content, dvě ikony a dva zdrojové souboru s názvy Program.cs a Game1.cs. Když zkusíme hru spustit, ukáže se nám prázdné okno o rozměrech 800 × 600 px.

Začneme rozborem souboru Program.cs. Tento soubor obsahuje třídu Program, která leží ve jmenném prostoru vaší hry. Třída obsahuje jen jednu metodu, a to Main(string[] args), ta pouze vytvoří instanci třídy Game1, game a zavolá její metodu Run().

Ovšem mnohem důležitější pro vás bude soubor Game1.cs, kde se odehrává vše důležité. První tu je konstruktor, ten pouze inicializuje grafické zařízení a nastaví kořenový adresář pro obsah hry. Následuje metoda Initialize, kde můžeme inicializovat některé herní objekty. Metoda LoadContent se stará o načtení textur a modelů do paměti grafické karty. Metoda se zavolá na počátku programu a volá se třeba i po obnovení minimalizovaného okna s hrou, po minimalizaci se totiž paměť grafické karty vyprázdní, takže je potřeba obsah nahrát znova.

Metody Draw a Update se pravidelně volají asi 60× za sekundu, pokud jejich práce trvá déle, tak se samozřejmě volají znova až po jejich ukončení. Šedesátkrát proto, že 60 snímků za sekundu je tak akorát pro naše oči, abychom vnímali plynulý pohyb. Častější opakování nemá valný význam.

V metodě Update budeme aktualizovat pozice objektů a snímat vstupy z klávesnice/myši/gamepadu. A v metodě Draw vše vykreslíme.

Metoda Draw volá metodu Clear s atributem Color.CornflowerBlue. Za domácí úkol si zkuste pohrát s tímto atributem. Můžete zkusit jiné předdefinované barvy, nebo si nadefinujte vlastní. Třeba takto:

new Color(new Vector3(0.5f, 1.0f, 0.0f))

O vektorech vám povím v příštím díle.

Závěr

To je pro dnešek vše. V příštím díle vytvoříme pozadí a základní třídu GameObject.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor se věnuje programování pro platformu .NET v jazyce C# (ASP.NET, XNA, Windows Forms). Souběžně s tím programuje v herním modu Police Brutality
Web    

Nové články

Obrázek ke článku Malware KONNI se úspěšně skrýval 3 roky. Odhalil ho bezpečnostní tým Cisco Talos

Malware KONNI se úspěšně skrýval 3 roky. Odhalil ho bezpečnostní tým Cisco Talos

Bezpečnostní tým Cisco Talos odhalil celkem 4 kampaně dosud neobjeveného malwaru, který dostal jméno KONNI. Ten se dokázal úspěšně maskovat od roku 2014. Zpočátku se malware zaměřoval pouze na krádeže citlivých dat. Za 3 roky se ale několikrát vyvinul, přičemž jeho současná verze umožňuje útočníkovi z infikovaného počítače nejenom krást data, ale i mapovat stisky na klávesnici, pořizovat screenshoty obrazovky či v zařízení spustit libovolný kód. Pro odvedení pozornosti oběti zasílali útočníci v příloze také obrázek, zprávu a výhružkách severokorejského režimu či kontakty na členy mezinárodních organizací.

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Pouze jedna z deseti lokálních firem ví o pokutách plynoucích z GDPR

Pouze jedna z deseti lokálních firem ví o pokutách plynoucích z GDPR

Trend Micro, celosvětový lídr v oblasti bezpečnostních řešení a VMware, přední světový dodavatel cloudové infrastruktury a řešení pro podnikovou mobilitu, oznámily výsledky výzkumu mezi českými a slovenskými manažery zodpovědnými za ochranu osobních údajů, který zjišťoval, jak jsou připraveni na nové nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Většina firem v České republice a na Slovensku nad 100 zaměstnanců je již s novým nařízením GDPR obeznámena. Výzkum provedený ve spolupráci s agenturou Ipsos ukázal, že téměř 8 firem z 10 o nařízení ví, přičemž jeho znalost je o něco vyšší na Slovensku (89 %) než v České republice (69 %).

Obrázek ke článku Vyděračský software Locky se vrací, tváří se jako potvrzení platby, odhalil tým Cisco Talos

Vyděračský software Locky se vrací, tváří se jako potvrzení platby, odhalil tým Cisco Talos

Jeden z nejznámějších ransomwarů, Locky, se vrací. Po většinu roku 2016 patřil mezi nejrozšířenější vyděračské softwary. Ke svému šíření využíval emailové kampaně s infikovanými přílohami. Ransomware Locky byl rozesílán prostřednictvím botnetu (internetový robot zasílající spamy) Necurs. Jeho aktivita na konci roku 2016 téměř upadla a spolu s ní i šíření ransomwaru Locky. Před několika týdny se Necurs opět probudil a začal posílat spamy nabízející výhodný nákup akcií. Dne 21. dubna zaznamenal bezpečnostní tým Cisco Talos první velkou kampaň ransomwaru Locky prostřednictvím botnetu Necurs za posledních několik měsíců.

Obrázek ke článku Dovozci baterií mění logistiku, letadlo nahrazuje námořní doprava

Dovozci baterií mění logistiku, letadlo nahrazuje námořní doprava

Dovozci baterií do mobilů či notebooků upouštějí od letecké přepravy zboží. V letošním roce plánují dovézt až 80 % produktů lodí. Přitom před 5 lety byla většina baterií do mobilních přístrojů dovezených do České republiky přepravována letadlem. Za proměnou způsobu transportu akumulátorů stojí zpřísnění pravidel pro leteckou přepravu, která přinášejí vyšší náklady i náročnou agendu.

loadingtransparent (function() { var po = document.createElement('script'); po.type = 'text/javascript'; po.async = true; po.src = 'https://apis.google.com/js/plusone.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(po, s); })();
Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý