LilyPond – píšeme noty jinak
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

LilyPond – píšeme noty jinakLilyPond – píšeme noty jinak

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vytvořte si vlastní webové stránky. Snadno, rychle a levně přes Saywebpage.com
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno
Laser Game Ostrava

LilyPond – píšeme noty jinak

Google       Google       14. 9. 2008       26 346×

Hudba a počítače – to jsou velké možnosti, říkal mi kdysi jeden můj učitel. Měl pravdu – propojením krásy s usnadněním, to propojení hudby s počítačovými technologiemi nepopiratelně je. Jak snadné nahrávání, přehrávání a šíření, tak i možnost noty psát a tisknout – nejméně to toto spojení přináší. Nejspíš každý z nás, kdo hudbě trochu rozumí a počítačům také, párkrát nějaké ty noty naklikal. K tomu slouží třeba skvělý program Finale Notepad, který je zdarma, ale mně takovéto klikání připadá dost zdlouhavé. Pokud vám taky, čtěte tento článek dál.

Reklama
Reklama

LilyPond je program, který svým významem připomíná LaTeX v dokumentech – nepřemýšlej zbytečně nad formou, přemýšlej nad obsahem, zbytek udělám za tebe. Ne každému to vyhovuje, ale ti, kteří to takto vyzkoušeli a pronikli do toho, určitě nelitovali.

Stejné je to i s LilyPondem – pokud se chcete zaměřit na obsah a ne na klikání, pak je to volba pro vás. Stahovat můžete z oficiálních stránek, pokud tedy nenaleznete LilyPond přímo ve vašem balíčkovacím systému. Je i verze pro Windows – tento článek bude zaměřen spíš na Linux, ale postupy budou v jiných OS asi hodně podobné.

Základem psaní not je vytvořit si obyčejný textový soubor v libovolném editoru. Nyní už ke struktuře samotného souboru. Soubor by měl začínat definicí verze LilyPondu, pro který je soubor psán – to provedete jednoduchým napsáním:

version "2.10.10"

Za čísla samozřejmě napíšete svoji verzi. Zvykněte si, že hodně zápisů bude začínat obráceným lomítkem. Teď už můžeme začít psát noty. Na začátek nám bude stačit jenom jedna notová osnova.

{
	c,4 e' g'2
	d fis64 g
}

Až budete chtít výstup vygenerovat (generuje se automaticky do PDF a PostScriptu), spusťte si konzoli, najeďte do složky, kde máte uložený soubor s notami, a zadejte do konzole příkaz

lilypond nazevsouboru

Ve stejné složce se vám vytvoří i nové soubory.

Teď ale zpět k rozebrání předchozího kódu (dá-li se tomu tak říct). Mezi složené závorky zadáváte libovolné noty v písmenkách, takt zatím definován není – bude čtyřčtvrťový. Pokud zadáte např. samotné c, bude pravděpodobně počítáno jaké velké C (doufám, že se v této hudební terminologii nepletu, úplně jist si tím nejsem, za odborníka na toto se nepovažuji ani náhodou), bude tedy dost hluboké. Výšku noty určujete buď čárkou za písmenem (,), tím notu o oktávu snížíte, nebo apostrofem ('), tím noty o oktávu zvýšíte. Čísla za notami určují jejich délku, nota bez čísla je standardně čtvrťová – pozor, pokud je před ní definována nota s jinou délkou, noty následující délku dědí! Proto v našem příkladu bude g stejně dlouhé jako fis, d stejné jako g. Čísla jsou jednoduchá; 1 pro notu celou, 2 pro noty půlovou, 4 pro notu čtvrťovou, 8 pro noty osminovou a tak dále.

Noty s křížky a béčky můžete psát jejich názvem (g# - gis, a s béčkem jako as). Zádrhel je hlavně u noty H, jak se v našich končinách říká – v anglických zemích nota H neexistuje, je pouze nota B (bis, bes).

I psaní ligatur a obloučků je podobně jednoduché. Na prvním řádku v příkladu je ligatura, na druhém oblouček.

{
	c~ c c
	d(fis cis gis ais bes)
}

Důležité jsou pro muzikanta i pomlky. Jejich psaní je také mimořádně jednoduché, pomlka je nahrazena písmenkem r, se kterým se pracuje stejně jako s obyčejnou notou.

{
	r1 r2 r4 r8
}

Myslím, že to jako první ukázka s prací v LilyPondu stačí – nenechte se zmást, umí toho podstatně víc, než jsem dnes nastínil. Pokud vás tato práce zaujala, doporučuji pročíst oficiální tutoriál.

Zdroj: http://lilypond.org/doc/v2.10/Documentation/user/lilypond/Tutorial#Tutorial

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Juda KaletaAutor programuje v PHP a Pythonu, má velmi rád Linux a svobodný software. Také občas vyrazí do terénu s fotoaparátem. Většinu takto získaného materiálu publikuje na svém blogu.
Web     Facebook     LinkedIn    

Nové články

Obrázek ke článku V přechodu na DVB-T2 tápou především senioři. Přeladit jim pomáhají vnoučata, zapojí se i stát

V přechodu na DVB-T2 tápou především senioři. Přeladit jim pomáhají vnoučata, zapojí se i stát

Už na konci měsíce může zůstat část Čechů bez televizního signálu. Vypínání stávající sítě začne již 27. listopadu v Praze a středních Čechách a do poloviny roku 2020 čeká přechod na nový standard pozemního digitálního televizního vysílání DVB-T2 celou republiku. K naladění nového televizního vysílání musí řada lidí nakoupit modernější zařízení, upravit antény nebo přejít na kabelové či internetové vysílání. 

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Zavádění Master Data Management v praxi

Zavádění Master Data Management v praxi

Předchozím článku jsme si vysvětlili, co jsou to Master Data, kdy je firma obvykle začíná řešit, v jakých krocích postupovat a jak nám může pomoci zvláštní nástroj pro evidenci Master dat. V tomto článku se podíváme na dvou příkladech, jak prakticky začít Master data řešit.

1. Nová Master Data, která potřebujeme někde spravovat
2. Zmapování existujících Master dat a určení jejich vlastníků

Obrázek ke článku 5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

Myslíte si, že máte skvělý nápad na byznys apku a znáte všechno, co potřebujete? Možná vám vývoj software na míru rozmluví Vláďa Skoumal, z firmy studio SKOUMAL vyvijející mobilní aplikace 5.11. 2019 v 18:00 v Impact Hub Praha nebo tento jeho článek.


 

Obrázek ke článku Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Celkem 66 % uživatelů zajímá rozšířená realita v oblasti gamingu. Mezi nimi je i 35 % těch, kteří jinak hry nehrají.
Pro téměř 50 % respondentů by bylo zajímavé zapojení virtuální objektů do reálného světa. Objekty by zůstaly tam, kde je při hře „umístili“.
Až 43 % uživatelů láká využití rozšířené reality ve sportu

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032019 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý