Silverlight 2 Digg klient - 1. díl
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

Silverlight 2 Digg klient - 1. dílSilverlight 2 Digg klient - 1. díl

 

Silverlight 2 Digg klient - 1. díl

Google       Google       16. 3. 2009       13 279×

V tomto díle se ještě nepodíváme na Digg klienta, místo toho začneme tradičním Hello World a řekneme si, z čeho se Silverlight projekt skládá.

Reklama
Reklama

Na začátek vytvoříme nový Silverlight Application projekt (ve Visual Studiu dejte File → New Project). Pojmenujeme si ho DiggKlient. Po kliknutí na tlačítko OK se nás Visual Studio zeptá, jestli chceme vytvořit samotný Silverlight Application projekt, anebo k němu přidat i ASP.NET projekt, ve kterém budeme hostovat Silverlight aplikaci. Vybereme druhou možnost a ASP.NET projekt pojmenujeme „DiggKlient_WebServer“. Po kliknutí na OK se vytvoří celé solution se dvěma projekty uvnitř. Váš Solution Explorer by teď měl vypadat takto:

Když aplikaci zkompilujeme, Visual Studio samo zkopíruje Silverlight aplikaci na ASP.NET web server vytvořený v druhém projektu. Tento projekt obsahuje ASP.NET a HTML stránku, tedy vše, co potřebujeme k testování Silverlight aplikace.

Aplikace v Silverlightu mohou běžet na jakémkoli web serveru (třeba i na Apachi pod Linuxem) a být hostovány v libovolné statické HTML stránce, nebo ve vygenerované stránce (PHP, Python, Ruby, ASP.NET, …).

Složení Silverlight aplikace

Ve výchozím stavu obsahuje Silverlight projekt soubory Page.xaml a App.xaml a jejich code-behind soubory (tedy soubory se zdrojovým kódem napsaným v C#, VB.NET, či jiných .NET jazycích).

Možná už víte z ostatních zdejších článků, že XAML jsou jen XML soubory, které definují grafické rozhraní Silverlight a WPF aplikací.

App.xaml se typicky využívá pro deklarování resources, jako jsou různé štětce, šablony vzhledu, obrázky, … Zjednodušeně, je určený pro vše, co najde využití napříč celou aplikací. Code-behind soubor (tedy App.xaml.cs) se dá použít pro zachycení událostí na úrovni aplikace, například Application_Startup (při načtení aplikace), Application_Exit (při jejím ukončení), atd.

Soubor Page.xaml obsahuje výchozí grafické rozhraní, které se načte, když se aplikace spustí. Význam code-behind souboru je v tomto případě snad jasný – v něm probíhá většina logiky aplikace. Tento přístup je stejný jako u klasických WinForms a WebForms, popřípadě WPF, kde také můžeme designérem ve Visual Studiu nastavit vzhled aplikace a v příslušných code-behind souborech se pak starat o běh aplikace.

Kompilace a spuštění Silverlight aplikace vypadá takto. Když aplikace sestavíme, Visual Studio vezme zdrojové kódy a sestaví z nich standardní .NET assembly, tu pak zabalí společně se všemi statickými resources (teda soubory které se nijak nemění – obrázky, statické textové soubory, …) do .xap souboru, v našem případě se bude jmenovat DiggKlient.xap:

.xap soubor (čte se to [zap]) používá běžný .zip algoritmus, aby se zmenšila velikost stahované aplikace. Prázdná aplikace má většinou velikost necelých 5 kB. Pro tento konkrétní případ najdeme .xap soubor v adresáři DiggKlientDiggKlient.WebClientBin.

Pro hostování SL2 aplikace v HTML stránce slouží tag object, kterým odkážeme právě na .xap soubor. Při otevření stránky se pak tento soubor sám stáhne, rozbalí a spustí. Voilà, Silverlight aplikace je připravená k použití!

Potřebné HTML a ASP.NET soubory obsahující tag object byly automaticky přidány do projektu DiggKlient.Web, takže se o nic nemusíme starat, stačí jen stisknout F5.

Přidávání ovládacích prvků a událostí

Zrovna teď naše aplikace nedělá vůbec nic. To napravíme otevřením souboru Page.xaml a přidáním nějakého obsahu, třeba tlačítka. Stačí do XAML kódu přidat mezi tagy Grid jen jediný řádek kódu (to, co je Grid, si povíme příště):

<Button x:Name="MojeTlacitko" Content="Klikni!" Width="100" Height="50" />

Kód mluví sám za sebe – x:Name je název tlačítka, pomocí kterého se pak můžeme odkazovat v code-behind souboru, Content obsahuje text zobrazený na tlačítku a Width a Height jsou výška a šířka. Když aplikaci klávesou F5 spustíme, zobrazí se nám zhruba toto:

Momentálně na tlačítko můžeme klikat, jak se nám zachce, ale nic se nestane. Musíme k tlačítku přidat argument Click s názvem metody, která se zavolá, když dojde k vyvolání události Click. Tedy takhle:

<Button x:Name="MojeTlacitko" Content="Klikni!" Width="100" Height="50" Click="MojeTlacitko_Click" />

A metoda MojeTlacitko_Click může vypadat například následovně:

private void MojeTlacitko_Click(object sender, RoutedEventArgs e)
{
    MojeTlacitko.Content = "Kliknuto!";
}

Jak sami vidíte, nic, co byste neměli znát už z dřívějších hrátek s .NET frameworkem.

V příštím díle nás čeká rozbor jednotlivých kontejnerů pro ostatní prvky a konečně začneme s návrhem vzhledu Digg klienta.

Zdroj: http://weblogs.asp.net/scottgu/pages/silverlight-tutorial-part-1-creating-quot-hello-world-quot-with-silverlight-2-and-vs-2008.aspx

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Jakub KottnauerJakub studuje informatiku na FIT ČVUT, jeho oblíbenou platformou je .NET.
Web     Twitter     Facebook     LinkedIn    

Nové články

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Facebook spouští službu Marketplace V ČR

Facebook spouští službu Marketplace V ČR

Společná platforma Marketplace usnadní lidem na Facebooku vyhledávání, nákup a prodej použitého zboží na lokální úrovni. Bude tak přímou konkurencí pro weby a aplikace se stejným zaměřením jako je například Letgo, Bazoš, Aukro, Sbazar a další.

Obrázek ke článku DistrCut – optimalizace pomocí distribuované inteligence

DistrCut – optimalizace pomocí distribuované inteligence

Optimalizační systémy, které jsem dosud popisoval, se týkaly vždy optimalizace na jednom zařízení. Optimalizovalo se dělení tyčového materiálu na jedné pile, vypalování plošného materiálu na jednom plazmovém stroji, řídilo se tavení na jedné elektrické obloukové peci.

Ve výrobním procesu je však často nutné optimalizovat činnost celého výrobního úseku, kde je více různých objektů odlišného typu a koordinovat činnost těchto objektů k dosažení společného cíle, zpravidla kvality finálního výrobku. Řešení tohoto problému umožňuje distribuovaná inteligence.

loadingtransparent (function() { var po = document.createElement('script'); po.type = 'text/javascript'; po.async = true; po.src = 'https://apis.google.com/js/plusone.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(po, s); })();
Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032017 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý