Matrix Solver
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Matrix SolverMatrix Solver

 

Matrix Solver

Google       Google       22. 4. 2009       18 160×

Následující mikro-článek není vlastně článkem, ale jakýmsi uvedením zdrojového kódu, který má za úkol upravovat matice zadané uživatelem. Možná si řeknete, že ve světě, kde si lze z torrentů zdarma stáhnout SW typu Matlab, je to zbytečné, ale sami uznáte, že program vytvořený pro radost někdy potěší víc než ten "poctivě" ukradený. Uvedený algoritmus navíc narozdíl od uvedeného software nevypisuje pouze výsledek, ale také postup.

Program Matrix Solver umožňuje zadat vstupní matici příkazem new [a11, a12, a13...; ... aij]. Příklad:

new [1,2,3;3,4,5;5,6]

Přičemž nevyplněné položky v řádku budou nahrazeny nulami.

Jako oddělovače položek na řádku jsou použity čárky, ale akceptovány jsou mezery (tak jako v Matlabu). Jako oddělovače řádků používáme středníky (opět převzato z Matlabu). Po zadání matice je tato matice vypsána a lze s ní dále pracovat.

V tuto chvíli je implementována jediná transformace, a to úprava na horní trojúhelníkový tvar (tedy s nulami pod hlavní diagonálou). Algoritmus vychází z hledání nejmenšího společného násobku (pomocí Eulerovy metody hledání největšího společného dělitele). Algoritmus by bylo vhodné dále doplnit o přehazování řádku, například srovnat podle počtu nul v řádku a dále například přehodit sloupce tak, aby byly nuly převážně v pravé straně matice. Budete-li mít vytvořeny nějaké zajímavé úpravy, určitě se o ně podělte. Opět bych je publikoval na tomto serveru a kdo ví, časem si třeba vytvoříme pěkný SW balík :).

Přikládám kompletní zdrojový kód tak, aby si kdokoliv, kdo by měl nějakou připomínku, mohl zdrojový kód upravit. Projekt je vytvořen ve Visual Studiu 2008 (CS Express). Prosím nepište, že uvedený zdrojový kód je k ničemu, i když si to třeba myslet můžete. Začátečníkům se může hodit. Podaří-li se vám zdrojový kód nějak zajímavě upravit, případně přidat nějakou další transformaci, určitě si to nenechte pro sebe a pošlete zdrojový kód.

Zdrojový kód hlavní části:

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;

namespace ConsoleApplication1
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            string command;
            int[,] MATRIX=null;
            
            Console.Clear();
            Console.WriteLine("Program pro úpravu matic");
            Console.WriteLine("Autor: Čtenáři serveru Programujte.com \n\n");
            do
            {
                Console.Write(">> ");
                command = Console.ReadLine();                

                command = command.ToLower();
                // pokud příkaz začíná slovem NEW, pak zřejmě půjde o zadání nové matice
                if (command.StartsWith("new"))
                {
                    MATRIX = ParseNewMatrix(command);
                    continue;
                }
                // výpočet matice s nulami pod hlavní diagonálou
                if (command == "diagonal")
                {
                    MATRIX = Diagonal(MATRIX);
                    continue;
                }
                // smaže obrazovku
                if (command == "cls")
                {
                    Console.Clear();
                    continue;
                }
                Console.WriteLine();
            }
            while (command != "exit");
        }

        // zpracuje příkaz NEW pro vložení nové matice
        static int[,] ParseNewMatrix(string cmd)
        {
            char[] col_separator = { ' ', ',' };
            StringSplitOptions col_split_opt = StringSplitOptions.RemoveEmptyEntries;

            // najde začátek matice
            int zacatek_matice = cmd.IndexOf('[');
            int konec_matice = cmd.IndexOf(']');
            // uloží si matici do samostatného řetězce
            string matrix = cmd.Substring(zacatek_matice+1, konec_matice - zacatek_matice -1);
            // rozloží matici do řádků
            string[] radky = matrix.Split(';');
            // zjistí počet řádků
            int pocet_radku = radky.Count();
            // zjistí maximální počet prvků v řádku
            int pocet_prvku = 0;
            for (int i = 0; i < pocet_radku; i++)
            {
                string[] prvky = radky[i].Split(col_separator, col_split_opt);
                if (pocet_prvku < prvky.Count()) pocet_prvku = prvky.Count();
            }
            // vytvoří matici pro uložení výsledků
            int[,] LOCAL_MATRIX = new int[pocet_radku, pocet_prvku];
            // projde všechny řádky
            for (int y = 0; y < pocet_radku; y++)
            {
                // v každém řádku rozdělí položky na jednotlivé buňky
                string[] prvky = radky[y].Split(col_separator, col_split_opt);
                // každou buňku parsuje...
                for (int x = 0; x < pocet_prvku; x++)
                {
                    // pokud byla buňka zadána, vloží ji do matice
                    if (x < prvky.Count())
                    {
                        // pokud je prvek parsovatelný, zapíše se, pokud není, pak se zapíše nula
                        if (!int.TryParse(prvky[x], out LOCAL_MATRIX[y, x]))
                            LOCAL_MATRIX[y, x] = 0;
                    }
                    // pokud nebyla, nahradí ji nulou
                    else
                        LOCAL_MATRIX[y, x] = 0;
                }
            }
            // zobrazí zadanou matici
            ShowMatrix(LOCAL_MATRIX);
            return LOCAL_MATRIX;
        }
        
        // zobrazí matici
        static void ShowMatrix(int[,] LOCAL_MATRIX)
        {
            // zjistí rozměry matic
            int y_max = LOCAL_MATRIX.GetLength(0);
            int x_max = LOCAL_MATRIX.GetLength(1);
            // vypíše matici
            Console.WriteLine("Matice:");
            for (int y = 0; y < y_max; y++)
            {
                for (int x = 0; x < x_max; x++)
                    Console.Write("{0,8:D}",LOCAL_MATRIX[y,x]);
                Console.WriteLine();
            }
            Console.WriteLine();
        }        

        // přetransformuje matici na matici s prvky na hlavní diagonále
        static int[,] Diagonal(int[,] LOCAL_MATRIX)
        {
            // pokud není co zpracovávat, vyhodí chybové hlášení a vyskočí
            if (LOCAL_MATRIX == null)
            {
                Console.WriteLine("Matice je prázdná!!!\n");
                return null;
            }
            // zjistí rozměry matic
            int y_max = LOCAL_MATRIX.GetLength(0);
            int x_max = LOCAL_MATRIX.GetLength(1);
            int[,] TMP_MATRIX = LOCAL_MATRIX;

            int[,] nasobitele = new int[y_max,2];
            // pro celou šířku diagonály provede výpočet...
            
            for (int iii = 0; iii < x_max-1; iii++)
            {
                bool provedena_operace = false;
                // na všech řádcích pod diagonálou
                for (int i = 1+iii; i < y_max; i++)
                {
                    // pokud je položka nulová, sama o sobě přeskočí...
                    if (LOCAL_MATRIX[i, iii] == 0) continue;
                    // vypočte násobitele řádků
                    nasobitele[i, 0] = MyMath.NejmensiSpolecnyNasobek(LOCAL_MATRIX[iii, iii], LOCAL_MATRIX[i, iii]) / LOCAL_MATRIX[iii, iii];
                    nasobitele[i, 1] = -MyMath.NejmensiSpolecnyNasobek(LOCAL_MATRIX[iii, iii], LOCAL_MATRIX[i, iii]) / LOCAL_MATRIX[i, iii];
                    // vypíše postup úprav
                    Console.WriteLine("Postup: {0:D}xřádek {1:D} + {2:D}xřádek {3:D}", nasobitele[i, 0], iii+1,nasobitele[i, 1], i + 1);
                    // propočítá všechny položky v řádku
                    for (int ii = 0; ii < x_max; ii++)
                        LOCAL_MATRIX[i, ii] = nasobitele[i, 0] * LOCAL_MATRIX[iii, ii] + nasobitele[i, 1] * LOCAL_MATRIX[i, ii];
                    provedena_operace = true;
                }
                if (provedena_operace) ShowMatrix(LOCAL_MATRIX);
            }
            return LOCAL_MATRIX;
        }
    }
}

Zdrojový kód matematické knihovny:

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;

namespace ConsoleApplication1
{
    class MyMath
    {
        // spočítá největší společný dělitel celých čísel
        public static int NejvetsiSpolecnyDelitel(int a, int b)
        {
            int zbytek = 0;
            do
            {
                zbytek = a % b;
                a = b;
                if (zbytek != 0) b = zbytek;
            } while (zbytek != 0);
            return b;
        }

        // spočítá nejmenší společný násobek
        public static int NejmensiSpolecnyNasobek(int a, int b)
        {
            return (a * Math.Abs(b)) / NejvetsiSpolecnyDelitel(a, b);
        }
    }
}
Odkaz na zdrojový kód.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Ondřej KarasAutor se věnuje vývoji řídících a komunikačních systémů a tvorbě podpůrných aplikací.
Web    

Nové články

Obrázek ke článku Stavebnice umělé inteligence 1

Stavebnice umělé inteligence 1

Článek popisuje první část stavebnice umělé inteligence. Obsahuje lineární a plošnou optimalizaci.  Demo verzi je možné použít pro výuku i zájmovou činnost. Profesionální verze je určena pro vývojáře, kteří chtějí integrovat popsané moduly do svých systémů.

Obrázek ke článku Hybridní inteligentní systémy 2

Hybridní inteligentní systémy 2

V technické praxi využíváme často kombinaci různých disciplín umělé inteligence a klasických výpočtů. Takovým systémům říkáme hybridní systémy. V tomto článku se zmíním o určitém typu hybridního systému, který je užitečný ve velmi složitých výrobních procesech.

Obrázek ke článku Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Jak vést kvalitně tým v IT oboru: Naprogramujte si ty správné manažerské kvality

Vedení týmu v oboru informačních technologií se nijak zvlášť neliší od jiných oborů. Přesto však IT manažeři čelí výzvě v podobě velmi rychlého rozvoje a tím i rostoucími nároky na své lidi. Udržet pozornost, motivaci a efektivitu týmu vyžaduje opravdu pevné manažerské základy a zároveň otevřenost a flexibilitu pro stále nové výzvy.

Obrázek ke článku Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Síla týmů se na home office může vytrácet. Odborníci radí, jak z pracovních omezení vytěžit maximum

Za poslední rok se podoba práce zaměstnanců změnila k nepoznání. Především plošné zavedení home office, které mělo být zpočátku jen dočasným opatřením, je pro mnohé už více než rok každodenní realitou. Co ale dělat, když se při práci z domova ztrácí motivace, zaměstnanci přestávají komunikovat a dříve fungující tým se rozpadá na skupinu solitérů? Odborníci na personalistiku dali dohromady několik rad, jak udržet tým v chodu, i když pracovní podmínky nejsou ideální.

Reklama autora

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032024 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý