Aplikace ve Win32 API - GUI komponenty
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu

Aplikace ve Win32 API - GUI komponentyAplikace ve Win32 API - GUI komponenty

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno
Laser Game Ostrava

Aplikace ve Win32 API - GUI komponenty

Google       Google       28. 9. 2009       16 200×

Obsahem tohoto dílu budou komponenty grafického uživatelského rozhraní. Ať už se bude jednat o komponenty existující nebo o komponenty, které si vytvoříme.

Reklama
Reklama

Každá komponenta má svoje označení, které se nazývá ClassName neboli název třídy komponenty (opět připomínám - neplést s objektovou třídou). Win API má několik předdefinovaných komponent, které mají dané svoje označení - např. tlačítko má označení "BUTTON" (nebo lze použít předdefinovanou konstantu WC_BUTTON ) atd.

Jak jsme si ukázali minule, naše třída CMyWindow je v tomto směru univerzální. Pokud použijeme název existující třídy komponenty, pak pouze přenastaví potřebné parametry. Uloží se ukazatel this a přenastaví WindowProc na zpracování zpráv, které komponentě budou přicházet (provedeme tzv. instanční subclassing):

// pripadne ulozeni this
if (GetWindowLong(GWL_USERDATA) != (LONG)this)
	SetWindowLong(GWL_USERDATA, (LONG)this);

// pripadne prenastaveni WindowProc na nami definovanou
if (GetWindowLong(GWL_WNDPROC) != (LONG)WindowProc) {
	if (m_lpOriginalWindowProc != NULL) assert(0);
	m_lpOriginalWindowProc = (WNDPROC)SetWindowLong(GWL_WNDPROC, (LONG)WindowProc);
}

Pro nově vytvořené komponenty (tj. pro neexistující ClassName) se třída komponenty zaregistruje a nastaví se jí příslušné parametry (mimo jiné také WindowProc).

WNDCLASSEX  sWndClassEx;

sWndClassEx.cbSize		= sizeof(WNDCLASSEX);
sWndClassEx.style		= CS_HREDRAW | CS_VREDRAW | CS_DBLCLKS;
sWndClassEx.lpfnWndProc		= (m_lpWindowProc == NULL) ? (WNDPROC)WindowProc : (WNDPROC)m_lpWindowProc;
sWndClassEx.cbClsExtra		= 0;
sWndClassEx.cbWndExtra		= 0;
sWndClassEx.hInstance		= hInstance;	
sWndClassEx.hIcon		= (m_nBigIcon == 0) ? NULL : LoadIcon(hInstance, MAKEINTRESOURCE(m_nBigIcon));
sWndClassEx.hCursor		= LoadCursor(NULL, IDC_ARROW);
sWndClassEx.hbrBackground	= (HBRUSH)(COLOR_WINDOW + 1);
sWndClassEx.lpszMenuName	= (m_nMenu == 0) ? NULL : MAKEINTRESOURCE(m_nMenu);
sWndClassEx.lpszClassName	= (wcslen(m_wzClassTemplate) < 1) ? MAKEINTRESOURCE(m_nClassTemplate) : m_wzClassTemplate;
sWndClassEx.hIconSm		= (m_nSmallIcon == 0) ? NULL : LoadIcon(hInstance, MAKEINTRESOURCE(m_nSmallIcon));

RegisterClassEx(&sWndClassEx);

Pro zjištění, jestli je daná třída již zaregistrována, se využívá funkce GetClassInfoEx, která uspěje pouze v případě, že požadovaná třída komponent existuje. Registrace okna má tedy následující princip:

if (!GetClassInfoEx(...)) {
	// proved registraci
}

Nejprve převezmeme existující komponentu, např. statický text. Je to velice snadné (vytvoření nové komponenty nebude o nic složitější). Nově vzniklá objektová třída CMyStatic bude dědit od CMyWindow a jako parametr ClassName použijeme označení pro statický text, neboli L"STATIC" (konvence L"", protože používáme Unicode).

CMyStatic::CMyStatic() : CMyWindow(L"STATIC")
{
}

A dále můžeme třídě přidávat různou funkčnost podle potřeby (případně i upravit chování takového prvku). Pro statický text lze třeba využít možnosti zobrazení ikony místo textu.

BOOL CMyStatic::SetIcon(HICON hIcon)
{
	if (hIcon == NULL) return(FALSE);
	if (m_hWnd == NULL) return(FALSE);

	return(SendMessage(STM_SETICON, (WPARAM)hIcon, (LPARAM)0));
}

Vytvoření nové komponenty není o nic složitější. My si vytvoříme dvě komponenty, jednu velice triviální - kontejnerový panel (CMyPanel) - a potom komponentu pro vytvoření dynamického rozdělení okna - splitter (třídy to budou dvě, protože máme vertikální a horizontální).

Kontejnerová komponenta se používá na zobrazení jiných (dalších) prvků. Funkce bude tedy ještě jednodušší než u statického textu, neboť kontejner nebude zobrazovat v podstatě nic, maximálně se bude provádět vymazání pozadí. Celá tvorba našeho kontejneru spočívá pouze ve vytvoření konstruktoru třídy.

CMyPanel::CMyPanel() : CMyWindow(L"MyPanel")
{
}

Případně je možné přetížit metodu OnEraseBkgnd, pokud bude obsah kontejneru celý zakrytý vloženými komponentami, čímž se zbavíme nepříjemného blikání v případě překreslení např. při změně velikosti.

Další komponenta (nebo vlastně dvě) bude o něco složitější. Protože půjde o rozdělení okna, tak musí být jasné, kde k rozdělení okna došlo, tj. kde komponenta bude něco vykreslovat. A dále se obvykle takovéto komponentě přiřazuje jiný než běžný kurzor (šipka). Pro vykreslení obsahu komponenty využijeme funkci OnPaint - zvýrazníme viditelný proužek mezi okny. Jiný kurzor nastavíme již při registraci okna:

WNDCLASSEX  sWndClassEx;

...
sWndClassEx.hCursor = LoadCursor(hInstance, MAKEINTRESOURCE(m_nCursor));
....

RegisterClassEx(&sWndClassEx);

Použijeme "svůj" kurzor, abychom měli v naší knihovně na ukázku i nějaké grafické prvky (resource).

Protože budeme dělat vertikální a horizontální rozdělovač, které mají velice podobný kód, tak si vytvoříme společnou třídu, od které budu obě tyto komponentové třídy dědit. Do této třídy dáme společný nebo zobecněný kód, který budou využívat obě třídy. Vertikální a horizontální rozdělovač se liší hlavně přiřazeným kurzorem a způsobem vykreslení rozdělení oblasti. Ostatní vlastnosti se dají snadno zobecnit.

Rozdělovníky mají předdefinovanou dvojí funkčnost: buď při změně velikosti okna drží pevnou pozici, nebo je jejich pozice odvozena procentuálně od velikosti okna. Dále musí řešit problém vykreslení v normálním stavu a při pohybu a také změnu velikosti svojí a svých podoken (řešeno přes virtuální funkce, tj. definice je v základní třídě a implementace je na jednotlivých dceřiných třídách).

Vykreslení v normálním stavu se řeší v reakci na zprávu WM_PAINT (OnPaint). Vykreslení a logika při změně velikosti se řeší v reakci na zprávy od kurzoru:

  • WM_LBUTTONDOWN (OnLButtonDown) - kdy si přes SetCapture "uzamkneme" kurzor jen pro naši aplikaci
  • WM_MOUSEMOVE (OnMouseMove) - reakce na změnu pozice kurzoru, tj. vykreslení předpokládané nové pozice rozdělovníku
  • WM_LBUTTONUP (OnLButtonUp) - potvrzení nové pozice (volání funkcí pro změnu velikostí podoken) a "odemknutí" kurzoru
  • WM_LBUTTONDBLCLK (OnLButtonDblClk) - rychlá maximalizace jednoho z podoken (zakomentováno)

Ukázková aplikace obsahuje použití rozdělovačů a panelů. V tomto jednoduchém příkladě to lze takto použít, ale v aplikaci, která by na panelu něco obsahovala, bychom vytvořili zděděnou třídu od CMyPanel, které bychom dodali potřebnou funkčnost. A to si ukážeme příště, kdy si vytvoříme něco jako jednoduchého průzkumníka, tj. v levém panelu seznam složek a v pravém obsah vybrané složky.

Aplikace z článku ke stažení.

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
Autor se věnuje programování za peníze :)

Nové články

Obrázek ke článku Možnosti současného tisku: kloubní protéza, gigantický billboard i fotoobklady

Možnosti současného tisku: kloubní protéza, gigantický billboard i fotoobklady

Moderní technologie tvoří svět kolem nás. Raketový vývoj zaznamenává oblast informačních technologií ruku v ruce s odvětvím zaměřeným na tisk. Nové postupy a přístroje v tiskařské oblasti nacházejí uplatnění v mnoha směrech. Od zdravotnictví a průmyslu, zejména díky 3D tiskárnám, přes reklamu až po přenášení motivů na obklady užívané jako moderní prvek v interiérech. Současnost zkrátka přináší nespočet druhů tisku, protože díky nynějším přístrojům lze vytisknout v podstatě cokoliv. Jaké nejzajímavější možnosti jsou k mání?

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku Nezávislý bezpečnostní audit varuje: Lidé ukládají na Ulož.to firemní hesla, smlouvy i rodná čísla

Nezávislý bezpečnostní audit varuje: Lidé ukládají na Ulož.to firemní hesla, smlouvy i rodná čísla

Veřejná online úložiště jsou pro firmy zásadním bezpečnostním rizikem úniku a ztráty citlivých firemních dokumentů i osobních údajů. Zjištění vychází z výsledků bezpečnostní analýzy souborů na Ulož.to, kterou provedli odborníci na kyberbezpečnost ze SODAT. Analýza odhalila stovky firemních přístupových hesel, rodných čísel i pracovních smluv. Ty nahrávají na veřejná úložiště nejčastěji sami zaměstnanci v rámci zálohování nebo sdílení souborů. 

Obrázek ke článku 30 let od vzniku WWW. V budoucnu si lidé od internetu slibují především dostupnější zdravotní péči

30 let od vzniku WWW. V budoucnu si lidé od internetu slibují především dostupnější zdravotní péči

K příležitosti 30. výročí založení World Wide Webu se více než 11 000 respondentů z Evropy, Středního východu a Afriky podělilo o to, v čem jim internet pomohl, co jim umožnil dokázat a k čemu předpokládají, že bude internet používat budoucí generace. Web přinesl mnoho „poprvé“ - od první stránky (info.cern.ch - 1990), přes první on-line objednávku pizzy (1994), až po první připojení na internet z vesmíru (Cisco - 2010). 

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032019 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý