Průzkum JetBrains: JavaScript mezi programátory vede, Kotlin získává na popularitě
 x   TIP: Přetáhni ikonu na hlavní panel pro připnutí webu
Reklama

Průzkum JetBrains: JavaScript mezi programátory vede, Kotlin získává na popularitěPrůzkum JetBrains: JavaScript mezi programátory vede, Kotlin získává na popularitě

 
Hledat
Moderní platforma pro vytvoření vašeho nového webu – Wix.com.
Nyní už můžete mít web zdarma.
Vytvořte si vlastní webové stránky. Snadno, rychle a levně přes Saywebpage.com
Vybavení pro Laser Game
Spuštěn Filmový magazín
Laser Game Brno
Laser Game Ostrava

Průzkum JetBrains: JavaScript mezi programátory vede, Kotlin získává na popularitě

Google       6. 8. 2018       4 318×

Společnost JetBrains, přední tvůrce softwarových nástrojů pro profesionální vývojáře s centrálou v Praze, představila výsledky průzkumu, který pomáhá lépe porozumět a získat vhled do pracovních návyků programátorů. Zjištění mohou být nápomocná nejen pro zvýšení efektivity, ale také pro vytvoření ideálního pracovního prostředí pro programátory.  

Reklama
Reklama

Průzkumu s názvem Developer Ecosystem Survey 2018 se zúčastnilo šest tisíc vývojářů z celého světa, včetně České republiky. Průzkum odhalil, jaké programovací jazyky a nástroje pro svou práci využívají, jaké jazyky se právě učí a zda si plánují osvojit v budoucnu další a zodpověděl také otázky týkající se hostování databází a aplikací a jejich testování, a jaké typy aplikací vyvíjejí buď v práci, nebo ve svém volném čase. Mezi hlavní zjištění patří: 

  •  64 % respondentů vybralo JavaScript jako nejčastěji užívaný programovací jazyk, 
  • většina, 62 % respondentů, pracuje v operačním systému Windows,
  • 38 % dotázaných neplánuje v následujících 12 měsících přejít či si osvojit další jazyk, pokud    ovšem plánují přijmout nový jazyk, nejčastěji je to Python (30 %), 
  •  IDE je nejrozšířenějším nástrojem, který využívá 82 % vývojářů,
  •  a neustále rostoucí počet plánuje přejít od samoobslužných a lokálních cloudových řešení k velkým cloudovým poskytovatelům, jakými jsou Amazon Web Services, Google Cloud Platform a Microsoft Azure.  

„Některá získaná data sice nejsou až tak překvapivá, ale znovu potvrzují, že naše chápání programovacích jazyků, nástrojů a pracovních návyků, které programátoři nejčastěji využívají nebo si je plánují osvojit, napomáhá zaměřit vývoj programování a nástrojů pro něj tím správným směrem,“ říká Václav Pech, programátor a produktový evangelista, který pracuje v JetBrains již přes 15 let.

Průzkum se ale hlavně zaměřuje na data, která jsou pro práci vývojáře klíčová. Z něj mimo jiné vyplývá, že nejčastěji využívanými jazyky pro programování jsou ze 64 % JavaScript (v roce 2017 to bylo 65 %) a z 51 % Java, která si mírně polepšila (47 % v roce 2017). Meziročně na své popularitě získává i jazyk Kotlin (ze 2 % v roce 2017 na 9 % v roce 2018), pocházející z dílny JetBrains, který se navíc v květnu 2017 stal jedním z oficiálních jazyků pro vývoj aplikací Android. V první desítce nechybí ani další oblíbené jazyky jako SQL, Python, PHP nebo C#. 

Jedním z nejvíce využívaných nástrojů, které pro svou práci využívají softwaroví inženýři, je stejně jako loni IDE – vývojové prostředí jako například IntelliJ IDEA z dílny JetBrains. V těchto nástrojích běžně pracuje až 82 % respondentů. Druhým nejvyužívanějším prostředím jsou nástroje pro spolupráci zdrojových kódů (například GitHub nebo Bitbucket), jež využívá 77 % vývojářů. Většina respondentů také preferuje osobní nastavení pracovního prostředí, pouhých 12 % si své IDE nepřizpůsobuje.

Většina programátorů (58 %) pracuje na backendových aplikacích a necelá polovina (48 %) na frontendových. Třetí nejpočetnější skupinou programátorů (23 %) jsou vývojáři mobilních aplikací. Většina oslovených pak vyvíjí aplikace pro zařízení s operačním systémem Android (86 %), v porovnání s 48 % pro iOS. 

Zajímavé je také zjištění, v jakém operačním systému respondenti pracují. Nadpoloviční většina (62 %) jich pracuje v OS Windows. Na systém Unix/Linux jich je zvyklých 49 % a na macOS 44 %. Průzkum se zaměřil i na přispívání programátorů do open-source projektů. 

Výsledky ukázaly, že více než polovina z nich už alespoň jednou na takovém projektu pracovala. Pravidelně na open-source projektech pracuje necelá pětina (18 %).

Zatímco většina (64 %) dnešních programátorů preferuje práci v kancelářích, roste i počet respondentů, kteří dávají přednost práci z domova (31 %). Alternativní pracovní prostředí jako co-workingová centra a kavárny využívají 4 % programátorů. 

Otázky zaměřené na množství času stráveného kódováním poodhalily, kolik zbývá programátorům volného času. Největší část softwarových developerů (37 %) tráví kódováním v práci více než 32 hodin týdně. Mezi 17 a 32 hodinami týdně se pracovním kódováním zabývá 25 % dotázaných. Svým soukromým projektům nejčastěji developeři věnují 3 až 8 hodin kódování týdně. Drtivá většina (85 %) oslovených profesionálů navíc přiznává, že se aktivnímu kódování věnuje i o víkendech. Polovina dotázaných pak nejčastěji pracuje v týmech o velikosti 2 až 7 lidí, přičemž v týmech čítajících více než 21 lidí pracuje pouhých 9 %. 

Průzkumu se účastnilo 76 % programátorů mezi 21 a 39 lety, přičemž 46 % z nich bylo dokonce mezi 21 a 29 lety. 

×Odeslání článku na tvůj Kindle

Zadej svůj Kindle e-mail a my ti pošleme článek na tvůj Kindle.
Musíš mít povolený příjem obsahu do svého Kindle z naší e-mailové adresy kindle@programujte.com.

E-mailová adresa (např. novak@kindle.com):

TIP: Pokud chceš dostávat naše články každé ráno do svého Kindle, koukni do sekce Články do Kindle.

Hlasování bylo ukončeno    
0 hlasů
Google
(fotka) Tomáš ČadaAutor se zajímá o moderní technologie, internet věcí a vlastně jakoukoliv technologii, která dokáže v dnešním životě pomoci anebo i pobavit.

Nové články

Obrázek ke článku Zavádění Master Data Management v praxi

Zavádění Master Data Management v praxi

Předchozím článku jsme si vysvětlili, co jsou to Master Data, kdy je firma obvykle začíná řešit, v jakých krocích postupovat a jak nám může pomoci zvláštní nástroj pro evidenci Master dat. V tomto článku se podíváme na dvou příkladech, jak prakticky začít Master data řešit.

1. Nová Master Data, která potřebujeme někde spravovat
2. Zmapování existujících Master dat a určení jejich vlastníků

Reklama
Reklama
Obrázek ke článku 5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

5 nesprávných důvodů, proč dělat vlastní mobilní aplikaci

Myslíte si, že máte skvělý nápad na byznys apku a znáte všechno, co potřebujete? Možná vám vývoj software na míru rozmluví Vláďa Skoumal, z firmy studio SKOUMAL vyvijející mobilní aplikace 5.11. 2019 v 18:00 v Impact Hub Praha nebo tento jeho článek.


 

Obrázek ke článku Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Ericsson ConsumerLab Report: rozšířená realita je další úrovní gamingu

Celkem 66 % uživatelů zajímá rozšířená realita v oblasti gamingu. Mezi nimi je i 35 % těch, kteří jinak hry nehrají.
Pro téměř 50 % respondentů by bylo zajímavé zapojení virtuální objektů do reálného světa. Objekty by zůstaly tam, kde je při hře „umístili“.
Až 43 % uživatelů láká využití rozšířené reality ve sportu

Obrázek ke článku Instalace nejnovější verze Apache 2.4, PHP 7.3, MariaDB 10.3 a Memcached na Windows 10

Instalace nejnovější verze Apache 2.4, PHP 7.3, MariaDB 10.3 a Memcached na Windows 10

Buďte při vývoji efektivní! Pomocí tohoto návodu během chvíle vytvoříte ze svého počítače lokální webový server. Vyzbrojíte jej vším, co budete při práci potřebovat: Apache 2.4, PHP 7.3, MariaDB 10.3 a Memcached. Je to plná polní pro webové vývojáře s Windows 10. Navíc poradíme, jak mít na localhostu více projektů pomocí VirtualHost.

Hostujeme u Českého hostingu       ISSN 1801-1586       ⇡ Nahoru Webtea.cz logo © 20032019 Programujte.com
Zasadilo a pěstuje Webtea.cz, šéfredaktor Lukáš Churý