Mám následující program:
#include <iostream>
using namespace std;
class Medved{
protected:
int delka;
int vaha;
public:
Medved(int vaha, int delka){
this->vaha = vaha;
this->delka = delka;
}
virtual float kolikKrmit(){
return vaha/10+1/delka;
}
};
class Medvide:public Medved{
private:
int vek;
public:
Medvide(int vaha, int delka, int vek):Medved(vaha,delka){
this->vek = vek;
}
float kolikKrmit(){
return vaha/10+1/delka+vek;
}
};
int main () {
Medved* pokus = new Medvide(50,150,3); // a o tohle mi jde, je nějaký rozdíl kdybych tam napsal Medvide*pokus=new...
cout << "Potrebuje " << pokus->kolikKrmit() << " kg zradla" << endl;
delete pokus;
system("PAUSE");
return 0;
}
Stane se ěnco podstatného když vytvářim objekt pomocí předka/potomka? Je to ukázkový příkald půlsemestrálky, jen si nevím rady, proč je tam ten Medved,a co by se stalo kdyybch tam dosadil Medvide.
Díky za vysvětlení
Fórum › C / C++
Jaky je rozdíl v tom když volám potomka/předka(dědičnost)

Polymorfismus ... to je ten důvod, proč je tam Medved a není tam Medvide.
Jde v kostce o toto: řekněme, že máš ty svoje medvědy a chceš s nimi v programu pracovat. Můžeš si udělat různé třídy a mít třeba pole medvědů, pole medvíďat, pole medvědic atd. Vždycky ale budeš muset pracovat s tím daným polem a danou třídou, takže budeš separátně procházet medvědy, medvíďata, medvědice atd. S největší pravděpodobností budou mít skoro všechny funkce stejné, a to je nejlepší nasadit pilíř OOP a to polymorfismus :smile1: .
Jde vlastně o to, že vytvoříš základní třídu (v tvém případě Medved), kde definuješ společné rozhraní (funkce) a tyto funkce označíš klíčovým slovem virtual. Potom vytvoříš dceřinou třídu (v tvém případě Medvide), která bude od této dědit a všechny odlišnosti (jinak pracující funkce z toho rozhraní) si implementuje sama a samozřejmě je označíš klíčovým slovem virtual (v tvém příkladě jde o funkci kolikKrmit()). Následně můžeš vytvořit jedno pole (nebo jinou datovou strukturu) typu Medved a jednotlivé položky inicializovat instancemi jednotlivých tříd (Medved, Medvide, Medvedice, atd.) a potom, když budeš volat funkce z toho společného rozhraní, tak se budou volat implementace z jednotlivých (instanci odpovídajících) tříd. Neboli v tvém případě máš sice proměnnou typu Medved, ale inicializuješ jí jako Medvide, takze po zavolání kolikKrmit() se volá implementace z třídy Medvide. Neboli překladač udělá polovinu práce za tebe :smile1: .
A k tvému problému, pokud ti to překladač nebere (ale měl by), tak použij přetypování:
Medved* pokus = (Medved*) new Medvide(50,150,3);
A ještě jedna věc, kdyby si vytvořil třeba třídu Medvedice a rozlišoval je na březí a nabřezí, tak by kolikKrmit mohla vypadat takto (ukázka volání funkce z rodičovské třídy):
virtual float kolikKrmit()
{
if (bJevtom) return(3 * (vaha/10+1/delka));
else return(Medved::kolikKrmit());
}
Díky za tak obsáhlou odpověď, trochu jsem to přelouskal, a asi vím co jsi mě tím chtěl anznačit. Já jsem právě dumal, že i když jsem tam dal: Medved* pokus = new Medvide(50,150,3) nebo Medvide* pokus = new Medvide(50,150,3) , tak to vypsalo úplně tu stejnou věc, říkal sjem si proč to tam je teda ten Medvěd(jestli to má nějakou úlohu). A až teď jsem vlastně pochopil že to má určitou spojitost s tím polymorifsmem. Ještě jednou díky za vysvětlení

Přidej příspěvek
Ano, opravdu chci reagovat → zobrazí formulář pro přidání příspěvku
×Vložení zdrojáku
×Vložení obrázku
×Vložení videa
































Uživatelé prohlížející si toto vlákno
Podobná vlákna
Dědičnost - volání metody předka, nikoli potomka — založil Petr
Serilizace predka a potomka — založil Rufus
Vytvorenie predka s hodnotou potomka — založil tass0
Jaký je rozdíl — založil Jerry
Jaký je rozdíl ? — založil Jerry
Moderátoři diskuze