Takze zrejme nebudes programovat vlastny 3d engin ale pouzies uz hotovy.
Tvoj problem je ze si nenapisal nic o hre ktoru chces vytvorit (to ze to bude online FPS (MMOFPS?) je malo...)
Jak formulovat prosbu o spolupráci. Jak hledat nové členy týmu.
Neustále se na foru objevují diskuse vytvářené naprostými nováčky (na foru i ve světě vývoje her) nebo vtipálky, kde dotyčný velice podivným a hlavně nesmyslným způsobem žáda o pomoc s vývojem hry nebo hledá nové členy do svého týmu. Pomineme fakt, že tyto diskuse na forum v podstatě nepatří a žádosti o spolupraci patří do sekce "Inzerce" na serveru CeskeHry (inzerce.ceskehry.cz). Pointou je, ze takové diskuse-žádosti jsou předem a zcela jistě odsouzeny k nezdaru. Přesto se stále objevují ve velice podobném znení! Tento text by měl dát návod a určit pravidla pro tyto typy příspěvků (hlavně pro mladé a nezkušené uživatele fora).
1. Jak to NEdělat (ukázka skutečných, opravdu nepodařených příspěvků):
"Ahoj,
jsem novy v oblasti her. Jeste jsem sice zadnou hru nedodelal, ale uz rok pracuju na konceptu obrovske RPG hry. Uz mam vsechno vymisleny, a potrebuju nekolik programatoru, grafiku a taky zvukare ktery mi to vse udelaji. Bohuzel detailum nerozumim, takze to budou muset udelat sami, ale mam prevratne napady.
Bude to originalni RPG pribeh zalozeny trosku na tolkiena, zakladni lakadlo bude nekonecne mnozstvi questu a priser. Potreboval bych taky poradit co to je presne DirectX a OpenGL, jestli se da delat pod tim i zvuk nebo treba animace a pohyb hracu."
Co je špatně?
Autor diskuse mluví o svém originálním konceptu RPG aniž by předložil jakýkoliv důkaz o jeho existenci a kvalitě. Čtenáři příspěvku tedy většinou předpokládají (a realita býva z 99% opravdu taková) že koncept buď vůbec neexistuje, není zdaleka hotov, nebo má autor sám o jeho kvalitach takové pochybnosti že ho nechce raději ukazovat. Připadná výmluva typu 'nezveřejním to aby mi to někdo neukradl' není na místě. Neexistuje žádný známý případ toho že by byl ukraden a například komerčně využit nějaký námět na hru. Pokud tedy nepřiložís ukázku své práce, nikdo ti neuvěří ze tvůj projekt je taková bomba jak tvrdíš a na nabídky spolupráce při jeho realizaci můžeš zapomenout.
Je tu zmínka o tom ze dotyčný "potřebuje" (shání) "několik" ruzných členů týmu, aniž by napsal kolik lidí a z jakých oborů konkretne potrebuje, jake maji mit zkusenosti, o jaky tym se vubec jedna a jakym zpusobem ma spoluprace probihat.
Nikde není řečeno co sám autor konkrétně bude na projektu dělat a dokonce je tu věta "..potrebuju nekolik programatoru, grafiku a taky zvukare ktery mi to vse udelaji." která naznačuje že autor zřejmě předpokládá že sám na projektu nehne ani prstem. Pokud máš pocit že si 'založíš' tým, nahrnou se ti do něj lidé a vše za tebe udělají, pak jsi na omylu.
2. Kdy má vůbec smysl žádat o pomoc s projektem \ shánět tým:
Pokud jsi opravdu začátečník (ano, po naprogramování piškvorek v pascalu stále jsi, a ještě dlouho budeš, začátečník) přemýšlej spíš o tom přidat se k nějakému již existujícímu a fungujícímu tymu, než o zakládání týmu vlastního za každou cenu.
Pokud zakládáš vlastní tým, musiš do něj nejdříve sám něco přinést. To znamená že bys měl mít dobrý teoretický základ a alespon minimální praktické zkušenosti v jednom z oborů (např. programátor, grafik, designer ...) které jsou pro projekt na kterém chceš pracovat potřeba. Shánet tým se slovy "..já sám nic neumím, protože jsem tady nový.." je nesmysl.
Měl bys mít v ruce přesvědčivé a hmatatelné důkazy které případné zájemce přesvědčí že tvůj projekt je opravdu tak dobrý nápad a tak propracovaný jak tvrdíš. Pokud chceš na projektu pracovat jako designér, mel bys mít ve chvíli kdy sháníš lidi pro jeho realizaci už napsanou větší část scénáře a design systému hry. Pokud jsi programátor měl bys mít alespon fungující základ herního engine atd.
3. Jak na to:
Při psaní 'inzerátu' buď velice skromný. Pokud sháníš lidi na nezávislý projekt (= nemáš smluvu s vydavatelem a nekolik set tisíc na výplaty) uvědom si, že nejsi v pozici, kdy můžete být arogantní a moc si vybírat jaké a jak zkušené lidi do týmu přijmeš apod. Věty typu "..svůj životopis a portfolio prací posílejte na můj email, já potom vyberu několik nejlepších.." tady nejsou absolutne na místě. Ve skutecnosti budeš rád, když se ti vůbec někdo ozve.
Nestavěj vzdušné zámky a nevymýšlej koncepty projektů které nejsi schopen s malou skupinou nadšenců realizovat. Pokud se jedná o tvůj první větší projekt, zapomeň na sny o velkém RPG ve 3d grafice.
O svém projektu zveřejni v úvodním příspěvku VŠECHNY informace. O jaký typ hry se jednát, jestli má být projekt freeware / shareware apod., kolik lidí z jakých oborů na něj podle tebe bude potřeba, co plánuješ s projektem a týmem po dokončení atd. Pokud máš scénář, přilož ho nejlépe celý, nebo alespoň ukázku ke svému příspěvku. Pokud máš herní engine nebo jeho základ, zveřejni demo nebo alespoň screenshoty z něj.
Napis info o své osobe pripadne ostatních lidech kteří už v tvém týmu jsou. Jaké máš zkušenosti s tvorbou her, na jakých jsi už dělal projektech a kolik jsi jich dokončil. Pokud chceš sehnat nekoho do svého týmu, musí případní zájemci věřit tvým schopnostem a tomu ze jste společně schopni projekt dokončit.
Modelový příklad:
"Ahoj,
Je mi 17 a studuju na Gimnaziu v Horni-Dolni. S bratrem jsme posledni rok tvorili scenar a herni system pro jednoduchou, ale podle nas zabavnou strategickou hru. Ted je system hotov a je mozne ho hrat jako stolni hru. Ja bych rad spolupracoval s par lidmi na jeho predelani do pocitacove hry. Jde o tahovou strategii, kde hrac je pruzkumnikem a patra v neprobadanych castech vesmiru po vhodnych planetach pro osidleni a tezbu surovin. V nasem systemu je mozno hrat za lidi, 2 mimozemske rasy a dalsi rasy jsou pouzity jako nepratele. Zpracovani hry by melo byt 2d a jeho vetsi cast bude sestavat z map vesmiru, ruznych grafu a obrazovek kde bude mozne modifikovat tvou lod. Hra by mela bezet pod systemem windows. Myslim si ze tento system je mozne zvladnou ve 3 lidech. Ja sam se chci zucastnit jako scenarista a game\level designer a byl bych rad kdyby se mi ozval jeste programator a grafik kteri by chteli na teto hre spolupracovat. Hra by mela byt freeware k dispozici ke stazeni po internetu. Co se tyce vyvoje her, ja mam zasebou jen nekolik jedoduchych hricek vytvorenych ve skolnich hodinach pascalu. Jsem ale velky fanda a hrac pocitacovych her a snazim se z nich zjistovat jak vypada dobry design a jake jsou klicove prvky uspesne hry. Take ctu na internetu tutorialy o programovani a herni grafice abych byl v obraze. Doufam ze se najdeme se schopnymi lidmi a hra bude super.
Prikladam linky na ukazku naseho systemu a text z intra scenare."